23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2014/11
Žemdirbių apmokestinimas ES šalyse. Airija
  • V. Trofimišinas
  • Mano ūkis

Naujas Europos Sąjungos finansinio programavimo laikotarpis ir naujos valstybių žemės ūkio plėtros strategijos paskatino šalis nares reformuoti mokesčių politiką. Lietuviams artima ir gerai pažįstama Airija žemės ūkio mokesčių pertvarką susiejo su ambicinga agrarinio sektoriaus plėtra. Žemdirbių apmokestinimo požiūriu Airija priskirtina prie riboto palankumo šalių, o jos patirtis šioje srityje verta gilesnės pažinties.

Airijoje yra apie 140 tūkst. ūkių*, kurie dirba beveik 5 mln. ha žemės ūkio naudmenų (apie 71 proc. šalies teritorijos). Maždaug 18 proc. ūkių yra mažesni kaip 10 ha. Žemės ūkio subjektų daugumą sudaro šeimos ūkiai ir specializuoti gyvulininkystės ūkiai. Ūkių, valdančių 100 ha ir daugiau, dalis žemės ūkio subjektų struktūroje sudaro 3,3 proc. Vidutinis ūkis užima 33 ha žemės ūkio naudmenų. Žemės ūkio gamyboje 2010 m. buvo užimta apie 165 tūkst. darbuotojų (dirbančių visą darbo dieną), arba 3,6 proc. šalies dirbančiųjų (Airijoje gyvena apie 4 mln. 588 tūkst. gyventojų). Šalies ūkiuose laikoma 5 mln. 787 tūkst. sąlyginių gyvulių. Išskirtinis airių žemės ūkio bruožas - aukštas mechanizavimo lygis. Svarbų vaidmenį vaidina prekiniai specializuoti mėsinės ir pieninės gyvulininkystės ūkiai.

*2010 m. duomenys

Airija, kaip ir jos kaimynė Didžioji Britanija, apmokestindama žemės ūkio subjektus taiko tam tikras lengvatas ir investicijų skatinimo priemones, kurios yra bendros mokesčių sistemos instrumentai. Tokiu vidurio keliu eina Olandija, Danija, Ispanija ir kt. valstybės. Nepalankiausia žemdirbių apmokestinimo požiūriu Europos Sąjungoje laikoma Suomija, kuri ūkininkams netaiko jokių specialių lengvatų. Dar kitą kelią yra pasirinkusios Austrija, Vokietija, Prancūzija, Italija - jose taikomos specialios lengvatinės (preferencinės) žemdirbių apmokestinimo sistemos.

Airijos žemės ūkio subjektų apmokestinimo sistemą sudaro:

ü         pajamų mokesčiai (fizinių asmenų pajamų mokestis, juridinių asmenų pajamų mokestis, kapitalo prieaugio mokestis, dividendų mokestis);

ü         turto mokesčiai (nekilnojamojo gyvenamojo turto mokestis - mokamas vietos savivaldybėms; turto paveldėjimo ir dovanojimo, kaip „kapitalo įgijimo", mokesčiai; nuosavybės perleidimo mokestis);

ü         vartojimo mokesčiai: pridėtinės vertės mokestis (PVM), akcizai (žemės ūkio veikloje akcizo mokesčiai susiję su anglies dvideginio emisija ir energijos naudojimu).

Airijos žemdirbiai, kaip ir visi šalies mokesčių mokėtojai, dar moka aplinkos ir socialinio draudimo mokesčius. Prie veiklą apsunkinančių prievolių galima priskirti transporto priemonių mokesčius, kuriuos yra nustačiusios kai kurios vietos savivaldybės.

Fizinių asmenų pajamų mokesčio apmokestinimo objektas yra asmens metinės pajamos (Airijoje, kaip ir Didžiojoje Britanijoje, fiskalinė našta apskaičiuojama atskirai kiekvienai pajamų grupei), kurias sudaro: pajamos iš vertybinių popierių (visų pirma Vyriausybės vertybiniai popieriai); pajamos iš ūkinės ir profesinės veiklos, įvairios pajamos iš kapitalo, tarp jų palūkanos už suteiktas paskolas, pajamos iš užsienyje esančio nekilnojamojo turto; pajamos iš darbo (apima atlyginimus, pensijų išmokas, rentą iki gyvos galvos, t. y. atlyginimą už savininko naudojamą turtą, žemę, išlaikymą mainais už kapitalo naudojimą; pajamos iš dividendų.

Juridinių asmenų pajamų mokesčio (juridiniai asmenys sudaro mažiau kaip 10 proc. šalies žemės ūkio subjektų, todėl šie mokesčiai nevaidina tokio svarbaus vaidmens žemės ūkyje kaip iš ūkininkų surenkami mokesčiai) apmokestinimo objektas yra pajamos iš ūkinės veiklos, taip pat pajamos, nesusijusios su ūkine veikla (vadinamosios pasyviosios pajamos) ir pelnas nuo kapitalo. Išlaidos, susijusios su ūkinės veiklos vykdymu, traktuojamos kaip pajamų gavimo sąnaudos, kurios gali būti išskaičiuojamos iš apmokestinimui tinkamų pajamų.

Mokesčius lemia tikslai

Pagrindinis teisės aktas, reglamentuojantis Airijos mokesčių politiką, yra „Finance Act 2012", kuris nustato fizinių ir juridinių asmenų apmokestinimą. Atsižvelgiant į žemės ūkio svarbą Airijos ekonomikai ir ūkių vaidmenį šalies agrariniame sektoriuje, mokesčių teisė užtikrina tam tikras privilegijas žemės ūkio veiklos subjektams. Savo ypatingą dėmesį žemės ūkio sektoriui valstybė grindžia jo veiklos specifiškumu, siekiu užtikrinti stabilias ūkininkų pajamas, ypač tų žemdirbių, kurie užsiima „jautria" veikla (kai pajamos labai priklauso nuo kainų svyravimų, meteorologinių veiksnių ir kt.).

Airijos įstatymų leidėjai, atsižvelgdami į strateginį šalies gyvulininkystės plėtros planą („Food Harvest 2020"), pakoregavo mokesčių politiką, orientuodami ją į didesnį žemės ūkio gamybos produktyvumą, kadrų profesionalumą, pažangų ūkininkavimą (reikalavimai gyvūnų gerovei ir pan.).

Mokesčių tarifai

Apmokestinant pajamų mokesčiu fizinius asmenis, taikoma supaprastinta progresinė apmokestinimo sistema, kurią sudaro du mokesčio tarifai - 20 ir 41 proc. Tarifo dydis labai tampriai susietas su konkretaus ūkininko šeimos situacija.

Fizinių asmenų pajamų mokesčio tarifai Airijoje, 2012 m.

Apmokestinamųjų pajamų kvotos

Tarifas, %

Pajamos, neviršijančios 32 800 eurų per metus, kai asmuo neaugina vaikų

20

Pajamos, neviršijančios 36 800 eurų per metus, kai asmuo vienišas ar našlys ir turi teisę naudotis „One-Parent Family" (vienišo asmens) lengvata

20

I pajamų lygis: iki 41 800 eurų per metus, kai apmokestinamos bendrosios sutuoktinių (šeimos) pajamos

20

II pajamų lygis: pajamos, didesnės kaip 41 800 eurų per metus

41

Airijos mokesčių sistemoje yra ir daugiau lengvatų, taikytinų asmenims, kurių pajamos apmokestinamos 20 proc. tarifu. Mokesčių mechanizmas funkcionuoja taip, kad pajamoms viršijus nustatytą kvotą, lengvatos gali būti netaikomos, tačiau jų taikymas gali būti nukeltas į ateinančius metus. Pagrindinė yra vadinamoji personalinė mokestinė lengvata, kuri gali sudaryti ne daugiau kaip 1 650 eurų vienam asmeniui per metus. Smulkiesiems pusiau natūriniams ūkiams labai svarbi vaidinamoji vyresniojo amžiaus asmenų lengvata, numatanti, kad mokesčių mokėtojai, kuriems sukako 65-eri ir vyresni, yra atleidžiami nuo pajamų mokesčio, jei jų metinės pajamos yra ne didesnės kaip 20 tūkst. eurų. Dviguba lengvatos kvota taikoma sutuoktiniams, iš kurių bent vienas atitinka amžiaus kriterijų.

Dirbantiems asmenims, kurie naudojasi apskaitos-atsiskaitymų sistema PAYE, irgi yra taikoma speciali lengvata, leidžianti metinius mokesčius sumažinti 1 650 eurų.

Nuo 2011 metų šalyje taikomas naujas fiskalinis mokestis „Universal Social Charge" (USC - universalus socialinis mokestis), kuris pakeitė ligi tol galiojusį pajamų kvazimokestį (kvazimokesčiais vadintinos privalomosios įmokos, neturinčios mokesčių požymių, pavyzdžiui, privalomos draudimo ar kitos įmokos į nebiudžetinius fondus). USC apmokestinimo objektas yra pajamos, iš kurių dar neišskaičiuoti kaštai, būtini pajamoms gauti, ir nepritaikytos lengvatos. Airijoje USC taikomi progresiniai tarifai.

Universalaus socialinio mokesčio (USC) tarifai Airijoje, 2012 m.

Metinių pajamų kvotos, Eur

Tarifas, %

Iki 10 036

2

10 037-16 016

6

Daugiau kaip 16 016

7

Vienas iš Airijos mokesčių sistemos ypatumų yra linijinio skaičiavimo metodo taikymas juridinių asmenų pajamoms. Jis vertinamas kaip šalies mokestinio konkurencingumo didinimo instrumentas. Dabartinis šio mokesčio tarifas sudaro nuo 10 iki 25 proc., priklausomai nuo ūkinės veiklos rūšies. Minimalus investicijas skatinantis 10 proc. tarifas taikomas įmonėms, kurios susitelkusios tam tikrose ekonominėse zonose. Maksimalus 25 proc. tarifas taikomas pelnui, gaunamam iš kapitalo.

Lengvatos ūkininkams

Žemės ūkio gamybos sektoriaus subjektams taikomi mokesčiai ir mokestinės lengvatos yra siejamos su šalies agrarinės politikos tikslais, tarp kurių - žemės rinkos likvidumo (galimybės greitai iškeisti turtą į grynuosius pinigus) ir investicijų į žemės ūkio veiklą didinimas. Airijos žemės ūkio sektoriaus dalyviai gali pasinaudoti specialiąja „Land Leasing Tax Exemption Scheme" lengvatų rūšimi, kuri skirta žemės ūkio naudmenų savininkams, vyresniems kaip 65 metų, taip pat asmenims, užsiimantiems darbine ne žemės ūkio veikla. Lengvatos esmę sudaro galimybė išskirti iš apmokestinamųjų pajamų nuomos mokestį, neperžengiant 20 000 Eur per metus.

Svarbų vaidmenį koncentruojant žemės ūkio gamybą ir jos lygį vaidina „Agricultural Relief" mokestinė lengvata, taikoma įsigyjamo kapitalo (dovanojimo, paveldėjimo atveju) turto mokesčiui. Šios mokestinės lengvatos, skirtos ūkininkams, suteikia galimybę sumažinti žemės ūkio turto rinkos vertę 90 proc. (ateityje planuojama leisti mažinti turto rinkos vertę iki 75 proc.). Šios priemonės tarnauja žemės ūkio sektoriaus dalyvių mokestinės naštos sumažinimui.

Prie svarbių mokestinių instrumentų priskirtina ir galimybė ūkininkams pasinaudoti telekomunikacijos paslaugų (mobiliojo ryšio telefono ir interneto) mokesčių lengvatomis, t. y. 2/3 šių išlaidų (neviršijant nustatytos kvotos) priskirti prie gamybos sąnaudų. Taip pat ūkininkams leidžiama pasinaudoti lengvatomis kreditų ir paskolų palūkanoms, įsigyjant pagrindinį gyvenamąjį būstą - iki 20 proc. palūkanų dydžio (bet ne daugiau kaip 1 600 eurų per metus).

Prievolės atsiskaityti

Privalomą pajamų mokestį (skirtingai nuo pajamų iš darbo) išskaičiuoja darbdavys ir perveda mokesčių administratoriui. Mokesčių mokėtojai, kuriems privalu mokėti pajamų mokestį, yra įpareigoti pateikti mokesčių deklaracijas iki spalio 31-osios už praėjusius metus, taip pat iš anksto sumokėti ne mažiau kaip 90 proc. mokėtino pajamų mokesčio. Už šio fiskalinio įpareigojimo nevykdymą mokesčių mokėtojui gresia bauda, kurios dydis siekia iki 10 proc. privalomo sumokėti mokesčio dydžio, o už įsiskolinimą priskaičiuojama 10 proc. delspinigių nuo įsiskolintos sumos.

Juridinių asmenų pajamų mokesčio atveju irgi privalu sumokėti ne mažiau kaip 90 proc. mokesčio kartu su deklaracijos pateikimu. Deklaracija turi būti pateikta per 9 mėnesius nuo balansinių metų pabaigos arba per 8 mėn. ir 21 dieną po įmonės veiklos pabaigos. Jeigu mokesčių suma už praėjusius balansinius metais viršija 200 tūkst. eurų, leidžiama mokestį sumokėti per du kartus (iki balansinių metų birželio 21 d. ir iki lapkričio 21 d.). Siekiant išvengti nepriemokų, mokesčių mokėtojams nurodoma iki birželio 21 d. sumokėti mažiausiai 50 proc. mokesčių, priskaičiuotų už ankstesnius metus, arba 50 proc. už einamuosius metus, o suma, sumokėta iki lapkričio 21 d., privalo sudaryti bent 90 proc. už praėjusius metus priskaičiuotų mokesčių.

Dauguma įmonių (tarp jų ir žemės ūkio, turinčių juridinio asmens statusą) vykdo apskaitą ir atsiskaitymus naudodamiesi informacine sistema „Irish Revenu'es ROS System". Airijoje funkcionuoja vieša institucija „Teagasc" (Agriculture and Food Development Authority), didžiąja dalimi dotuojama valstybės, kuri vykdo integruotus tyrimus ir teikia konsultavimo paslaugas Airijos maisto sektoriaus subjektams. Įstaigos teikiamoms apskaitos paslaugoms nėra taikomos mokesčių lengvatos, t. y. apskaitos paslaugos nepripažįstamos kaip veiklos sąnaudos, būtinos pajamoms gauti.

Laukiamos permainos

Vienas iš esminių pakeitimų Airijos mokesčių sistemoje yra susijęs su vadinamosios stock relief mokestinės lengvatos taikymu nuo 2015 metų. Žemės ūkio subjektams, kurie vykdo veiklą partnerystės (partnership) pagrindu, bet neturi juridinio asmens statuso, ligšiolinė mokestinė lengvata bus didinama dvigubai. Ja galės pasinaudoti ir jaunieji ūkininkai (iki 35 metų amžiaus, turintys konsultavimo įstaigos suteiktus sertifikatus, liudijančius jų žemdirbišką kvalifikaciją), kuriantys partnerystės ūkius.

Šios lengvatos esmę sudaro tai, kad partnerystės pagrindais veiklą vykdantys ūkininkai bus iš dalies (25 proc. ) arba visiškai (100 proc.) atleidžiami nuo mokesčio, mokamo už atsargų vertės didinimą. Šia lengvata nebus galima naudotis, jeigu jos taikymas ves prie mokestinių nuostolių arba didins esamus nuostolius.

Esminis pakeitimas, kurio taikymas siejamas su žemės rinkos pagyvinimu Airijos kaime, - tai žemės ūkio paskirties žemės nuosavybės perdavimo mokestinio tarifo sumažinimas nuo 6 iki 2 proc. Numatyta reformuoti ir pensininkams taikomas lengvatas, susijusias su mokesčiais nuo kapitalo sukuriamo pelno (kapitalo prieaugio). Lengvatos turėtų paskatinti vyresniojo amžiaus ūkininkus parduoti turtą jaunesniems asmenims. Planuojama mažinti 66 metų ir vyresniems asmenims priklausančio kapitalo prieaugio neapmokestinamąją dalį: iki 3 mln. eurų per metus - turto pardavimo giminaičiams atveju arba nuo 750 iki 500 mln. eurų, kai turtas parduodamas ne giminaičiams.

***

Nors Airija neišskiria žemdirbių iš bendros mokesčių sistemos, tačiau, suvokdama sektoriaus specifiką ir reaguodama į pokyčius, pertvarko šią sistemą, siedama naujas priemones su strateginiais tikslais, ambicinga gyvulininkystės plėtra, žemės rinkos aktyvinimu ir jaunųjų ūkininkų rėmimu. Airijos pavyzdys parodo valstybių galimybes savarankiškai nacionaliniame lygyje daryti teigiamą įtaką agrariniam sektoriui, išnaudojant mokesčių politikos instrumentus.

Viktoras TROFIMIŠINAS

Mano ūkis, 2014/11