23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2014/11
Galios lenktynės
  • D. Šišlavas
  • Mano ūkis

Augančios traukos mašinų, t. y. bendrosios paskirties didelės galios traktorių, galimybės dirvos dirbimo ir sėjos agregatų gamintojams atveria naujus kelius inovatyvioms technologijoms taikyti. Ilgą laiką pastarųjų sprendimus ribojo tik viršutinė traktorių galios riba.

Dėsninga, kad kuo didesnę galią išvysto variklis, tuo didesnę naudingą traukos jėgą gali pasiekti traktorius. Variklio galia yra labai svarbus, tačiau ne pagrindinis dydis, apibūdinantis traukos mašiną. Daug svarbiau, kaip variklio galia paverčiama traukos galia, nes tik ji atlieka naudingą darbą.

Labai anksti, dar šeštajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje, didelės galios mašinoms pradėta naudoti modulinė koncepcija su pasukamomis viena kitos atžvilgiu priekine ir galine traktoriaus dalimis, turinčiomis vienodų geometrinių parametrų varytuvus (ratus). Koncepcija išbandyta JAV, kur vėliau įsitvirtino ir išpopuliarėjo. Ji nusižiūrėta ir Sovietų Sąjungoje - K-700 traktoriaus prototipu buvo prieš dešimtmetį pradėtas gaminti John Deere. Tokios konstrukcijos traktorių būta ir Europoje - paskutinis Massey Ferguson 1250 nuo konvejerio nuriedėjo 1982 metais.

Didelės galios pionieriai

Pirmasis 250, o taip pat ir 300 AG ribą tradicinės konstrukcijos, paprastesnių ir universalesnių traktorių segmente Europoje peržengė nūnai nebegzistuojantis vokiečių gamintojas „Schlüter". 1975 m. pristatytas Profi Trac 3000 TVL buvo dviejų galios pagal DIN standartą lygių: 280 ir 300 AG. Profi Trac 5000 TVL pirmasis Senajame Žemyne 500 AG traktorius. Šiuolaikinis tokios pat galios Claas Xerion 5000 pristatytas lygiai po 33 metų pertraukos. Beje, pastarąjį galima drąsiai vadinti tolesne Schlüter Profi-Trac evoliucija.

Antono Šliuterio (Anton Schlüter) produkcija - ikonos šiuolaikinių traktorių pasaulyje. Nors traktoriai jau du dešimtmečius nebegaminami, iki šių dienų markės gerbėjai organizuoja grandiozines lauko dienas, šio gamintojo traktorių ar jų replikų galima išvysti kone kiekvienoje „Agritechnica" parodoje. Kiti Europos traktorių gamintojai 250 AG ribą peržengti neskubėjo - nebuvo rinkos. Vienintelis 1981 m. į šį segmentą įžengė „Fendt". Favorit 626 LSA modelio traktorius turėjo neįprastai ilgą kapotą, po kuriuo slėpėsi turbokompresorinis 6 cl., įspūdingo 11,4 l darbo tūrio MAN D 2566 MTE 252 AG pajėgumo variklis. Jis ilgu kardaniniu velenu sukamajį judesį perdavė centrinėje traktoriaus dalyje įrengtai hidromechaninei pakopinei 18F/6R pavarų dėžei. ZF T 6636 transmisija turėjo tiems laikams pažangų 3 diapazonų dinaminį reduktorių, panašų į gerai žinomą Valtra Delta Power Shift. Deja, per 5 gamybos metus nuo gamyklos Marktoberdorfe konvejerio nuriedėjo tik 62 Favorit 626 LSA modelio traktoriai.

„Schlüter" ne vienintelė kompanija Europoje, kuri pristatė 300 AG traktorių. Tokios pat galios mašiną pagamino ir Austrijos įmonė „Steyr". Mažai kam žinomas 9320 modelis, pristatytas 1993 m., turėjo ne tik 6 cl., 9,7 l darbo tūrio turbodyzelinį Valmet variklį, bet ir 0-30 km/val. greičio bepakopę hidrostatinę transmisiją. Tai buvo originalios konstrukcijos mašina su varikliu gale, specialiai pritaikyta didelio darbinio pločio žoliapjovėms, frezoms ir kitai technikai. Deja, konstrukcijos originalumas ir ribotas pritaikymas neleido išvystyti šių modelių gamybos: 1995 m. ji buvo nutraukta.

Serijinės gamybos pradžia

Masinė tradicinės konstrukcijos 250 AG pajėgumo traktorių gamyba pradėta tik praėjusio amžiaus paskutiniajame dešimtmetyje: Case IH Magnum 7250, John Deere 8300, New Holland 8970 (Fiatagri G240). Didžiausi gamintojai į naują galios segmentą žengia koja kojon, neatsilikdami vienas nuo kito. Ypač tai pastebima vertinant kompanijų „John Deere" ir CNH mašinų evoliuciją.

Didelės 300 AG riba pasiekta šio amžiaus pradžioje. Tuo metu net specialistai abejojo tolesniu galios didinimu šiame traukos mašinų segmente. Esmė ta, kad dar labiau didinti variklio galią trukdė traktoriaus konstrukcija, neleidžianti visiškai realizuoti variklio potencialo. Per kelis metus sprendimas buvo rastas. Šiek tiek pakeitus traktoriaus konstrukciją, pradėjus naudoti didesnio skersmens varytuvus (gale - iki 2,15 m skersmens ratus) ir įdiegus galios didinimo sistemą, gamintojams pavyko pasiekti ir peržengti 350 AG ribą.

Tolesnė, 400 AG riba taip pat bus peržengta, tačiau ji pareikalaus esminės traktoriaus konstrukcijos peržiūros. Du pavyzdžiai jau yra: Deutz-Fahr 11440 TTV ir Fendt 1000 Vario. Sistema Fendt VarioGrip gerai iliustruoja, kad efektyviai išnaudoti variklio generuojamą galią šios klasės traktoriuose galima tik reguliuojant slėgį padangose. Pirmąsias šios klasės kompanijų „Deutz-Fahr" ir „Fendt" mašinas bus galima įsigyti ne anksčiau kaip kitų metų pabaigoje.

Viršutinės galios ribos pokyčiai JAV ir Europoje gaminamuose traktoriuose

Galia

JAV

Europoje

250 AG

1993 m.

New Holland 8970

1996 m.

Fendt 926 Vario

300 AG

1999 m.

Case IH Magnum MX270

1997 m.

Claas Xerion 3000

350 AG

2006 m.

John Deere 8530

2006 m.

Fendt 936 Vario TMS

400 AG

2011 m.

John Deere 8360R

2011 m.

Claas Xerion 4500

Galiūnų gamybą koncentruoja JAV

Didžiausias pasaulyje žemės ūkio mašinų gamintojas „John Deere" visus didelio, per 250 AG pajėgumo traktorius gamina JAV. Pirmąkart šią ribą tradicinės konstrukcijos traktorių segmente kompanija pasiekė 1994 m., pristatydama I kartos 8000 serijos modelį 8300 (didžiausia galia 250 AG). Šiuo metu gaminamos VI kartos mašinos yra tolesnė šių I kartos traktorių evoliucija, išsaugojusi pagrindinius 8000 serijos komponavimo principus.

John Deere mašinos 300 AG ribą pasiekė 2001 m. (8420 modelio didžiausia galia 300 AG), o 350 AG - 2006 m. (8530 modelio vardinė galia 355 AG). Prieš trejus metus kompanija „John Deere" 8-osios serijos traktoriumi peržengė ir 400 AG ribą (8360R modelio didžiausia galia 409 AG). Prieš aštuonerius metus 250 AG ribą pirmą kartą pasiekė ir kompaktiniai didėles galios John Deere traktoriai (7930 modelis).

John Deere 8000 serijos traktoriai yra vieni iš populiariausių didelės galios mašinų segmente. Populiarumą lemia ne tik gerai parinkta traktoriaus komponuotė, bet ir pažangūs techniniai sprendimai, traktorių gamyboje įdiegti pirmą kartą: komandų sekos galulaukėje sudarymo programa IMS (1999 m., 8010 serija), nepriklausoma priekinių ratų pakaba ILS (2001 m., 8020 serija), pirmoji galios didinimo programa EPM didelės galios traktoriuose (2001 m., 8020 serija), pirmasis kintamos geometrijos turbokompresorius (VGT) žemės ūkio paskirties traktoriuje (2006 m., 8030 serija), pirmoji dviejų pakopų turbokompresorinio pripūtimo sistema (2011 m., 8R serija). Kad galia būtų realizuojama efektyviau, 2013 m. pristatytuose VI kartos traktoriuose įrengti didesnio skersmens (2,15 m vietoje 2,05 m) galiniai varytuvai, o valdymo prietaisai sutelkti vienoje zonoje - daugiafunkciame Command Arm porankyje.

Pirmą kartą bepakopė AutoPowr transmisija įrengta IV kartos didelės galios traktoriuose, kurie buvo pristatyti 2006 m. Beje, kompanija 2003 m. pirmoji parodė ir didelės galios traktorių 8520 su nepriklausoma galinių ratų pakaba, kuri, deja, serijinei gamybai nebuvo patvirtinta. Šią idėją toliau plėtojo kompanija „New Holland", savąją nepriklausomos galinių ratų pakabos versiją TG serijos flagmane pristačiusi 2005-ųjų parodoje „Agritechnica".

Amerikietiška evoliucija

Antroji pagal dydį žemės ūkio mašinų gamintoja, įmonių grupė CNH, visus didelio, per 250 AG pajėgumo traktorius taip pat gamina JAV, Racine. Kaip ir John Deere 8300, pirmasis 250 AG ribą pasiekė 1994 m. pristatytas Case IH Magnum 7250. Šiuo metu kompanija „Case IH" gamina jau VIII kartos Magnum serijos traktorius. Jie, kaip ir John Deere 8000 serijos mašinos, toliau vystomi tos pačios bazinės konstrukcijos pagrindu, kuri buvo iš esmės modernizuota 1999 m.: pakeista transmisija, modernizuota hidraulinė sistema, elektroninės valdymo sistemos įjungtos į bendrą CAN-Bus tinklą. Tikėtina, kad visiškai naują didelės galios traktorių abi kompanijos pristatys taip pat kartu.

Case IH Magnum serijos traktorių evoliucijoje yra du etapai: 1988-1999 m. (I-III kartos) ir nuo 1999 m. (IV-VIII kartos). Kompanijos mašinos 300 AG ribą pasiekė anksčiau už pagrindinį varžovą („John Deere") - 1999 m. (Magnum MX270 modelio didžiausia galia 306 AG), tačiau 350 AG modelis pristatytas vėliau - 2011 m. (Magnum 315 EP modelio didžiausia galia 357 AG). Po metų Case IH Magnum traktorių gamą papildė 370 EP modelis, gerokai viršijantis 400 AG, tačiau šioje vietoje galios lenktynės turėtų sustoti, nes 450 AG ir dar didesnės galios segmente reikalinga naujos konstrukcijos mašina.

Case IH Magnum traktoriuose nuo jų pasirodymo 1988 m. tradiciškai buvo montuojami 6 cl. Cummins varikliai, kol juos 2011 m. pakeitė FPT Cursor 9 jėgos agregatai. Per pirmuosius 11 metų pagaminta 100 tūkst. Magnum traktorių. Įdomus faktas: pirmųjų serijų Magnum kabina ir kai kurie išorės architektūros sprendimai yra suprojektuoti „Porsche" pramoninio dizaino studijoje. Nors, skirtingai negu John Deere, Magnum serijos traktoriuose galima rinktis pusiau priklausomo tipo kabinos amortizacijos sistemą, nepriklausoma priekinių ratų pakaba šiose mašinose nėra numatyta.

Bendra duomenų perdavimo magistralė ISO-Bus Case IH Magnum traktoriuose įrengta viena iš pirmųjų - 2002 m. Tais pačiais metais iki 50 km/val. padidintas didžiausias transportinis traktorių greitis, o išskirtinėms technologinėms operacijoms numatyta rekordiškai didelės galios (284 l/min.) kintamo debito hidraulinė sistema. Nuo 2013 m. visuose didelės galios Magnum serijos traktoriuose galima savos konstrukcijos bepakopė pavarų dėžė, analogiška naudojamai New Holland T8 AutoCommand serijos mašinose.

CNH grupei priklausančios kompanijos „New Holland" galingieji traktoriai didele dalimi unifikuoti su analogiškos klasės „Case IH" mašinomis. Pirmasis New Holland 8970 modelio traktorius 250 AG ribą pasiekė netgi metais anksčiau už Case IH Magnum. Iki 2002 m. buvo gaminamas 8970 modeliui analogiškas Fiatagri G240. Kaip tik tuo metu Italijos gamintojas perėjo „New Holland Ford" žinion. Šios serijos ir vėlesni Genesis modelių traktoriai pelnė patikimos ir ilgaamžės mašinos reputaciją. Traktoriuose buvo įrengtas 6 cl., 7,5 l darbo tūrio Ford variklis, kuris TG serijoje 2002 m. buvo pakeistas 8,3 l darbo tūrio Cummins jėgos agregatu, analogišku naudojamam Case IH Magnum. Kompanija „New Holland" buvo ir išliko iki šių dienų vienintelė įmonė, siūlanti didelės galios mašinas su SuperSteer vairavimo sistema, kuri leidžia priekinius ratus pasukti kartu su priekiniu tiltu ir taip gerokai sumažinti traktoriaus apsisukimo spindulį.

Visiškai naujos konstrukcijos didelės galios New Holland traktoriai buvo pristatyti 2002 m. Dėl trumpos ratų bazės ir SuperSteer vairavimo sistemos TG serijos traktoriai pasižymėjo išskirtiniu manevringumu. Šios serijos mašinose buvo įrengta ir dinaminė 18F/4R pavarų dėžė, identiška naudojamai Case IH Magnum.

New Holland traktoriai 300 AG ribą pasiekė 2002 m. (TG285 modelio didžiausia galia 330 AG), o 350 AG - 2007 m. (T8050 modelio didžiausia galia 358 AG). Pernai naujos kartos New Holland T8 serijos traktoriuose pradėta naudoti bepakopė CNH AutoCommand pavarų dėžė ir pirmą kartą peržengta 400 AG riba (T8.420 modelio didžiausia galia 419 AG).

Pagaminta Europoje

Skirtingai nei „John Deere" ir CNH, trečia pagal dydį žemės ūkio mašinas gaminanti įmonių grupė AGCO visus didelės, per 250 AG galios ratinius traktorius gamina Europoje: Vokietijoje („Fendt") ir Prancūzijoje („Challenger", „Massey Ferguson" ir „Valtra"). Tiesa, I kartos, Valtra S0 serijos traktoriai buvo gaminami Suomijoje. Praeityje buvo dar viena išimtis - Massey Ferguson 9240, pirmasis iš šios kompanijos traktorių, peržengęs 250 AG ribą, kuris buvo pervadintas AGCO Allis 9690, gaminamas JAV.

Nepaisant to, kad pirmąjį didesnės kaip 250 AG traktorių kompanija „Fendt" pristatė 1980 m., rinkos struktūra Europoje dar nebuvo parengta didelės galios mašinoms: trūko ne ūkių, galinčių įsigyti šios klasės mašinas, o tinkamų joms agregatų. Atitinkamai technologiniai dirvos dirbimo ir sėjos greičiai buvo gerokai, net 3-5 km/val., mažesni.

Pirmasis serijinis per 250 AG Fendt traktorius pristatytas tik 1995 m. Vokietijoje vykusioje parodoje „Agritechnica". Fendt 926 Vario, kurio gamyba pradėta 1996 m., buvo pirmoji traukos mašina su bepakope, padalyto galios srauto transmisija Fendt Vario ML. Didelės galios traktoriuose Fendt 926 Vario buvo įrengtas 6 cl., 6,9 l darbo tūrio ir 260 AG pajėgumo MAN D0826 LE variklis. Šios markės variklius kompanija naudojo iki pat 2005 m., kuomet buvo pristatytas naujos kartos Fendt 900 Vario traktorius su Deutz AG varikliu. Tiesa, 400 AG ribą peržengiantys Fendt 1000 Vario, pademonstruoti šių metų vasarą, rodo, kad traukos mašinų segmente „Fendt" grįžta prie MAN jėgos agregatų.

Fendt traktoriai 300 AG ribą pasiekė 2002 m., kai buvo pristatytas 930 Vario TMS modelis, kurio didžiausia galia 310 AG, 350 AG - 2006 m., pradėjus gaminti Fendt 936 Vario TMS (didžiausia galia 366 AG).

Verta pažymėti, kad „Fendt" yra vienintelis gamintojas, kuris per visą didelės galios modelių kadenciją nuo 1996 m. du kartus iš esmės keitė traktoriaus konstrukciją, t. y. trys paskutinės 900 serijos traktorių kartos skiriasi nuo pirmųjų trijų kartų traktorių, gamintų 1996-2006 m. Buvo pakeista viskas, pradedant varikliu, baigiant kabina.

Kompanija „Fendt" yra daugumos pažangių sprendimų traukos mašinų segmente pradininkė: bepakopė pavarų dėžė Vario ML (1996 m.), spalvotas grafinis valdymo terminalas (2000 m.), automatinis pastovaus greičio palaikymas, išsaugant optimalią variklio apkrovą (TMS sistema, 2002 m.), didelio skersmens (galiniai - iki 2,15 m) varytuvai ir 60 km/val. greitis (2006 m.), į traktoriaus konstrukciją integruota slėgio padangose kontrolės sistema VarioGrip (2013 m.).

Šalia 900 Vario serijos, 2011 m. pristatyti kompaktiniai didelės galios Fendt 800 Vario serijos traktoriai, kai kuriuos transmisijos elementus paveldėję iš ankstyvosios kartos Fendt 900 Vario traktorių. Tai sparčiai populiarėjantis mašinų segmentas Europoje, sėkmingai paveržiantis rinką iš tradicinių vidutinės galios (180-220 AG) traktorių.

Viduriniąją grandį AGCO grupėje užimanti bendrovė „Massey Ferguson" formaliai anksčiau už „Fendt" pristatė tradicinės konstrukcijos didelės galios traktorių, tačiau jis tebuvo į Massey Ferguson 9240 pervadintas AGCO Allis 9690. Šiame traktoriuje, skirtingai negu Europoje gaminamuose modeliuose, buvo sumontuotas 6 cl., 8,3 l darbo tūrio Cummins variklis ir dinaminė 18F/9R pavarų dėžė iš firmos „Funk" (dabar „John Deere"). Šis Europoje retai sutinkamas traktorius buvo gaminamas iki 1998 metų.

Pirmasis Europoje 250 AG ribą peržengė Massey Ferguson 8180 modelis, pristatytas 1998 m. Jame buvo įrengtas 6 cl., 8,4 l darbo tūrio ir 260 AG pajėgumo SisuDiesel 645 TCC variklis bei dinaminė 18F/8R pavarų dėžė iš GIMA. Tai buvo visiškai kitos konstrukcijos mašina, negu minėtasis AGCO Allis antrininkas.

Nuo 1999 m. Massey Ferguson 8200 serijos traktoriuose vėl buvo naudojama dinaminė 18F/8R Funk pavarų dėžė, o 2004 m. pristatytoje 8400 serijoje pirmą kartą didelės galios traktoriuose buvo įrengta bepakopė pavarų dėžė Dyna-VT (Fendt Vario ML). Dar po ketverių metų pristatyta 8600 serija tapo viena iš pirmųjų rinkoje su pereinamojo Etapo IIIB/Tier 4i emisijų reikalavimus atitinkančiu AGCO Power 84CTA-4V SCR varikliu, kuriame NOx emisijai mažinti pasitelktas SCR katalizatorius. 2008 m. pristatytas Massey Ferguson 8690 tapo pirmuoju šios kompanijos traktoriumi, peržengusiu 350 AG ribą, o praėjusių metų „Agritechnica" parodoje debiutavęs modelis 8737 - pirmuoju, pasiekusiu 400 AG žymą. Automatinė pastovaus greičio palaikymo sistema DTM, išsauganti optimalią variklio apkrovą, analogiška Fendt traktoriuose naudojamai TMS, Massey Ferguson mašinose pristatyta 2008-aisiais.

Suomijos kompanija „Valtra" savo pirmąjį didelės galios traktorių - S0 serijos mašiną -pristatė 2001 m. Traktoriuose buvo įrengtas toks pat kaip Massey Ferguson 8200/8400 serijoje 6 cl., 8,4 l darbo tūrio Sisu Diesel variklis ir dinaminė 40F/40R pavarų dėžė ZF T7300, tuo pat metu naudota ir SDF grupės traktoriuose, pavyzdžiui, Deutz-Fahr Agrotron 260. Trečiosios serijos Valtra S2 traktoriai (S232-S352) ne tik peržengė 300 ir 350 AG ribą - jie jau pradėti gaminti Prancūzijoje, Buvė esančioje AGCO gamykloje. Nuo 2008 m. Valtra S serijos traktoriai yra techniškai identiški Massey Ferguson 8600/8700 serijos mašinoms. Paskutinė, iš eilės V traktorių serija pristatyta praėjusiais metais. Serijos flagmanas S374 yra pirmasis Valtra traktorius, pasiekęs 400 AG ribą. Iš kitų šiuos traktorius išskiria jau bazinėje įrangoje esanti reversinio valdymo sistema TwinTrac.

Ketvirtasis pagal dydį žemės ūkio mašinų gamintojas „Claas" didelės galios mašinų segmente - ne naujokas. Originalios konstrukcijos rėminius Xerion traktorius su vienodo dydžio varytuvais kompanija gamina nuo 1997 m. Tai pirmieji 300 AG traktoriai su bepakopėmis padalyto galios srauto transmisijomis, kuriomis iš pradžių buvo Claas HM-08, vėliau jas pakeitė ZF Eccom 3.5. Pirmosios ir antrosios kartos Xerion traktoriuose, gamintuose 1997-2004 m., buvo naudojami 6 cl., 8,7 l darbo tūrio Perkins 1306 serijos varikliai. Vėliau angliški varikliai buvo iškeisti į analogiško darbo tūrio amerikietiškus CAT C9 jėgos agregatus, o naujausiuose, nuo 2011 m. gaminamuose ir 500 AG ribą pasiekusiuose Xerion 4500 bei Xerion 5000 naudojami vokiški Mercedes-Benz varikliai. Claas Xerion šiuo metu yra vieninteliai Europoje gaminami 450-500 AG klasės traktoriai.

Tiesa tai ne vienintelis didelės galios traktorius „Claas" kompanijos gamoje. 2003 m. įsigijus Prancūzijos „Renault" traktorių gamybos padalinį, su juo atiteko ir nuo 2002 m. gaminamas Atles. Flagmanas Atles 936 jau turėjo 6 cl., 7,2 l darbo tūrio ir 260 AG pajėgumo Deutz BF6L1013FC variklį, kuris po modernizacijos 2005 m. pasiekė 282 AG pajėgumą (Atles 946). Nuo pat pradžių traktoriuose buvo įrengta dinaminė 18F/8R Funk pavarų dėžė, analogiška naudojamai didelės galios Massey Ferguson traktoriuose.

Įmonių grupė SDF pirmuosius 250 AG ribą peržengusius traktorius pristatė lygiai tuo pat metu kaip „Massey Ferguson" - 1994-aisiais. Priežastis paprasta: tuo metu „Deutz-Fahr" dar nepriklausė SDF koncernui, o pastarasis JAV rinkoje glaudžiai bendradarbiavo su AGCO. Todėl minėtasis AGCO Allis 9690 traktorius sėkmingai įgavo Hürlimann H-265/Lamborghini Traction 265/Same 265 pavidalą. Šie traktoriai nebuvo populiarūs nei JAV, nei Europoje ir buvo gaminami iki tol, kol SDF savarankiškai neparengė didelės galios traktoriaus konstrukcijos.

Šia savarankiška konstrukcija tapo 1998 m. pristatytas Deutz-Fahr Agrotron 230/260, kuris turėjo analogus „Lamborghini" (Victory modelis) ir „Same" (Diamond modelis) prekių ženklais. Agrotron 230/260 pasitarnavo prototipu pirmosios kartos Valtra S0 traktoriams.

Su II kartos didelės galios Deutz-Fahr Agrotron Mk3 traktoriais, pradėtais gaminti 2001 m., susipažino ir Lietuvos ūkiai - gana nemažai šių mašinų su 6 cl., 7,1 l darbo tūrio, iki 272 AG pajėgumo Deutz BF6L1013EC varikliais bei dinaminėmis 40F/40R pavarų dėžėmis ZF T7300 sėkmingai dirba ir šiandien.

Nepaisant to, kad pirmuosius 250 AG pajėgumo traktorius SDF pristatė panašiu laikotarpiu kaip AGCO ir „Claas", 300 AG ribą žadama peržengti tik kitąmet. Praėjusiais metais „Agritechnica" parodoje pristatytas 9 TTV serijos flagmanas, kaip aiškėja, turės 6 cl., 7,8 l darbo tūrio, iki 336 AG pajėgumo Deutz AG variklį, didžia dalimi unifikuotą su naudojamu naujuosiuose Fendt 900 Vario S4 modeliuose. Serijinė traktorių gamyba žadama tik nuo 2015 metų.

Dainius ŠIŠLAVAS

Mano ūkis, 2014/11