23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2014/08
Javų kombainų konstrukcijos naujovės
  • L. Špokas, D. Stanišauskienė
  • Mano ūkis

Didžiausias kombainų gamintojų galvosūkis, kaip, labai nedidinant kainos, pagaminti laidesnį kombainą, kurio technologinį procesą ir važiavimą valdytų automatinė sistema. Straipsnyje pateikiami svarbiausieji javų derliaus nuėmimo mašinų konstrukcijos pakeitimai.

Ilgą laiką New Holland kombainų konstrukcija iš esmės nebuvo keičiama. Tai turėjo įtakos ir stabiliai jų pardavimo kainai. Dabar galima įsigyti New Holland CR 9090 kombainą su dviem ašiniais kūlimo-separavimo būgnais ir su 10,7 m pločio Vario pjaunamąja, kurios sraigės skersmuo padidintas iki 0,66 m. Sraigės viduryje esanti pakaba sumažina švytavimus. Darbo metu tarp sraigės vijų ir dugno išlieka pastovus tarpas, todėl javai tolygiau tiekiami nuožulniajam transporteriui. Nuimant rapsus, tarp dalgio ir sraigės cilindrinės dalies nustatomas 1,075 m tarpas, o nuimant miežius jį galima sumažinti iki 0,575 m. Dalgio eigų skaičius 1 300 min.-1, todėl kombainas gali važiuoti greičiau, negu esant pritvirtintai standartinei pjaunamajai.

Kombainais New Holland nuimant sugulusius javus, žirnius ar sėklažoles, reikia palikti kuo trumpesnę ražieną. Tai pasiekiama nuožulniojo transporterio abiejose pusėse atlaisvinus varžtus ir sraigtais pjaunamąją pakreipus žemyn. Nuimant javus, dalgio pirštai su dirva turi sudaryti apie 9º kampą, kad stiebai nebūtų pakartotinai perpjaunami.

Paprastai per javapjūtę vyrauja nepastovūs orai. Siekiant kuo mažiau išbarstyti rapsų sėklų, subrendusius rapsus reikia pjauti ryte arba vakare, ar kai nėra saulės spindesio. Pjaunant rapsus, abiejose Vario pjaunamosios pusėse turi būti pritvirtinti aktyvūs skyrikliai. Dabar galima įsigyti Vario pjaunamąją su prie galinės sienelės pritvirtintais aktyviaisiais skyrikliais, sujungtais su pjaunamosios hidrauline sistema. Pervažiavus iš javų į rapsų lauką, belieka aktyviuosius skyriklius pastatyti į vertikalią padėtį ir pritvirtinti pjaunamosios šonų priekyje. Tam sugaištama labai nedaug laiko.

Kuo platesnė pjaunamoji ir didesnis derlius, tuo nuožulniajam transporteriui tiekiamas storesnis javų sluoksnis. Naujausiuose New Holland CR kombainuose jau yra keturios sustiprintos nuožulniojo transporterio grandinės. Kad transporterio priekinis varomasis būgnas dažnai nešvytuotų, jį prilaiko spyruoklės. Priklausomai nuo nuimamų augalų biometrinių rodiklių, tarpas tarp nuožulniojo transporterio grandiklių ties varomuoju būgnu ir dugno keičiamas pasukus ekscentriką. Nuožulnusis transporteris įtempiamas kaip ir ankstesniuose kombainuose. Jis gali būti reversuojamas.

Svarbiausias pakeitimas apsaugos nuo akmenų sistemoje: naujuose modeliuose ant pjaunamosios dugno patekę akmenys ar kiti kliuviniai nuožulniojo transporterio grandiklių stumiami dugnu patenka į akmenų gaudyklę. Anksčiau kombainą tekdavo stabdyti, kai buvo atidaromas nuožulniojo transporterio dugnas ir kliuviniai krisdavo ant dirvos. Vėliau, kad dugnas būtų uždarytas, nuožulnųjį transporterį su pjaunamąja reikėjo pakelti aukštyn. Ir tik grąžinus pjaunamąją į darbo padėtį buvo galima vėl pjauti javus.

Įrengus akmenų gaudyklę, susidarė tarpas tarp nuožulniojo transporterio varomojo būgno ir dviejų ašinių kūlimo-separavimo būgnų. Kad būgnų priekyje esantiems sraigtams būtų tiekiamas tolygus javų ar rapsų srautas, buvo pastatytas skersinis būgnas su pobūgniu. Akmenų gaudyklė atidaroma svirtimi.

Mažesnio laidumo New Holland CR kombainuose yra 0,432, o laidesniuose 0,559 m skersmens būgnai. Jų ilgis vienodas ir siekia 2,638 m. Mažesnio skersmens būgnų priekyje yra dvi, o didesnio - trys mentės. Jos skersinio būgno tiekiamą išlygintą augalų srautą nukreipia į tarpą tarp būgno spragiliukų ir pobūgnio. Kūlimo būgnai laidesni, nes prie mažesnio skersmens būgnų cilindrinės dalies pritvirtinti aukštesni spragiliukai. Kūlimo procesas paremtas masės trynimu, o ne daužymu, todėl grūdų sužalojama apie penkis kartus mažiau, palyginti su tangentiniu kūlimo aparatu.

Kombainai su vienu ar dviem ašiniais kūlimo-separavimo būgnais labiau sutrupina sausus šiaudus negu mašinos su tangentiniu kūlimo aparatu. Todėl valytuvas turi būti laidesnis, nes jo apkrova pelais ir šiaudgaliais yra didesnė. Kombainų New Holland CR valytuve padidintas tarpas tarp kratomosios lentos ir trumpojo žvyninio sieto, kratomoji lenta ir apatinis žvyninis sietas švytuoja priešinga kryptimi trumpajam ir viršutiniam sietui. Be to, padidinta sietų švytavimo eiga, trajektorijos aukštis ir ventiliatoriaus pučiamo oro kiekis. Bendras valytuvo separacijos plotas siekia 6,5 m2 ir yra didžiausias iš rinkoje esančių analogiškų kombainų. Kombainai su vienu ar dviem kūlimo-separavimo būgnais yra labai našūs, nuimant sausus ir vidutinio drėgnumo javus. Gamintojai vis dar ieško racionalių sprendimų, kaip paspartinti kombainų darbą ir sumažinti degalų sąnaudas, kuliant drėgnus javus ir rapsus.

Per kalnus kaip per lygumą

Kalvotose vietovėse auginami javai dažniausiai nuimami kombainais su klavišiniais kratikliais. Dabar galima įsigyti kombainus, pritaikytus dirbti nelygaus reljefo laukuose. Kombainui važiuojant skersai kalvos šlaito, kuliamoji išlieka horizontalioje padėtyje. Gaminami ir universalesni kombainai - nepriklausomai nuo važiavimo krypties kalvos šlaitu, hidrauliniai cilindrai kuliamąją pastato į horizontalią padėtį. Tokių kombainų kaina yra daug didesnė už įprastų mašinų su klavišiniais kratikliais.

New Holland CX 5000 ir New Holland 6000 serijų kombainams važiuojant skersai kalvos šlaito, valytuvo kratomosios lentos ir viršutinio žvyninio sieto švytavimo kryptis sudaro kampą su valytuvo išilgine ašimi. Kampo dydis priklauso nuo kombaino šoninio pasvirimo ir 1 000 sėklų masės. Nuokulos nuo žemesniojo valytuvo šono stumiamos aukštyn. Viršutinio sieto apkrova išsilygina, tačiau kombainai javus pjauna ne tik važiuojant skersai kalvos šlaito, bet ir kalvos šlaitu aukštyn arba žemyn.

Šių kombainų kratiklių velenų ir valytuvo ventiliatoriaus sukimosi dažnis susietas su kombaino važiavimo šlaitu kryptimi ir pasvirimo kampu. Tyrimais nustatyta, kad nepakanka keisti tik valytuvo ventiliatoriaus sukimosi dažnį. Kuliamojoje cirkuliuoja mažiau grūdų ir į bunkerį jie byra švaresni, kai vienu metu keičiami tarpai tarp sietų žvynų ir ventiliatoriaus sukimosi dažnis. Kombainų gamintojams dar teks tobulinti valytuvo technologinių parametrų keitimo valdymo sistemą.

Kūlimo-separavimo aparato pokyčiai

Šiuolaikinių kombaino laidumui padidinti trumpinami klavišiniai kratikliai ir prieš juos statomi rotoriniai šiaudų separatoriai. Deja, visi rotoriai trupina sausus šiaudus labiau negu klavišiniai kratikliai. Šiaudgaliai ir pelai didina valytuvo apkrovą ir grūdų nuostolius. Kombainuose su rotoriniais šiaudų separatoriais turi būti trijų sietų, dviejų laiptelių valytuvai.

Kombainuose New Holland CX, Laverda ir Fend nuožulniojo transporterio tiekiamas javų srautas, prieš patekdamas į tarpą tarp būgno ir pobūgnio, šiek tiek pakeičia judėjimo trajektoriją, o kombainuose John Deere T beveik nekeičia. Kūlimo būgno spragilų poveikis tiekiamam javų srautui yra švelnesnis, dėl to mažiau sužalojama grūdų ir sutrupinama šiaudų. Kombainuose New Holland šiaudus į rotorinį separatorių nukreipia daugiamentis atmušimo būgnas. Jis kūlimo būgno spragilų metamų šiaudų trajektoriją pakreipia 90º kampu, o rotorinio šiaudų separatoriaus mentelės tai padaro dar kartą. Būgno poveikis drėgniems šiaudams tinkamas, o sausiems - agresyvokas. Kombainų Fendt ir Laverda dvimenčio atmušimo būgno poveikis šiaudams yra švelnesnis, nes jis mažesniu kampu keičia šiaudų judėjimo kryptį. Nuimant sausus javus, rotorinio šiaudų separatoriaus poveikį galima dar labiau sumažinti, pakeičiant pobūgnio padėtį. Šis kūlimo-separavimo aparatas yra pranašesnis, palyginti su kitų gamintojų aparatais dar ir tuo, kad kratikliai nesutrumpinti, nes klavišų pradžia yra po separatoriaus pobūgniu ir siekia net pirštinius ardelius.

Kombainuose John Deere T kūlimo būgno metamus šiaudus rotoriniam separatoriui nukreipia atmušimo ir tarpinis būgnai. Atmušimo būgnas sukasi prieš, o tarpinis - laikrodžio rodyklės kryptimi. Jis šiaudų srautą sklandžiai tiekia į tarpą tarp rotorinio separatoriaus ir pobūgnio. Dėl to šiaudai mažiau sutrupinami.

Vienas iš svarbiausių kūlimo-separavimo aparatų vertinimo rodiklių yra aktyvusis separacijos plotas. Gamintojai pateikia tik bendrąjį pobūgnių ir kratiklių separacijos plotą. Apibendrinant galima teigti, kad lyginamų kombainų pobūgnių separacijos plotas skiriasi nedaug. Kombainų Fendt ir Laverda klavišinių kratiklių bendrasis separacijos plotas yra didžiausias. Nuimant drėgnus javus, dalis kratiklių nedalyvauja šiaudų separavimo procese, nes yra po rotorinio separatoriaus pobūgnu. Kai javai sausi ir pobūgnis virš rotorinio separatoriaus, šiaudų separacija vyksta visame klavišų ilgyje. Tai originalus techninis sprendimas.

Pagrindiniai kombainų kūlimo-separavimo aparatų rodikliai

Rodikliai

Kombaino markė

New Holland CX8080

John Deere 670i

Laverda M410 ADV

Kūlimo būgno skersmuo, m

0,75

0,66

0,6

Būgno plotis, m

1,56

1,67

1,6

Spragilų skaičius

10

10

8

Pobūgnio gaubimo kampas, º

111

121

120

Visų pobūgnių separacijos plotas, m2

2,41

2,81

2,25

Kratiklių klavišų plotas, m2

5,93

5,40

9,06

Kombainų John Deere T rotorinį šiaudų separatorių sudaro būgnas ir pirštinis pobūgnis. Prie būgno skersinių juostų 45º kampu pritvirtintos mentelės. Jos šiaudus stumia labai akytu pirštiniu pobūgniu. Nuimant drėgnus javus, kūlimo-separavimo aparatas mažiau sutrupina šiaudus, tačiau jų tamprumas yra mažesnis, o tankis didesnis, palyginti su sausais šiaudais. Naujausiuose kombainuose grūdų separacijai rotoriniame šiaudų separatoriuje padidinti pakeičiama pobūgnio dviejų skersinių juostų padėtis. Atlaisvinus fiksatorių ir į lizdą įstačius specialų raktą, pasukamos plokštelės, o jų padėtį užfiksuoja pakeista trauklės padėtis. Pro didesnius tarpus prabyra daugiau grūdų. Nuimant sausus javus, pobūgnio skersinės juostos turi būti grąžintos į pradinę padėtį.

Kombainuose John Deere T valytuvo žvyniniai sietai pakeisti plokšteliniais. Jie yra laidesni, o svarbiausia - pro sietą prabyra mažiau šiaudgalių. Sekciniai ventiliatoriai taip pat yra našesni, todėl sietus galima labiau praverti. Kombainuose John Deere S pakeitus ašinio kūlimo-separavimo būgno priekinę dalį į kūginę, pastebimai pagerėjo kokybiniai darbo rodikliai, nuimant drėgnus javus.

Kombainų su ašiniu kūlimo-separavimo būgnu darbo kokybinė labai priklauso nuo tolygios būgno apkrovos. Todėl reikia vengti dažnai sukiotis galulaukėse ar pjauti ne visu pjaunamosios pločiu. Naujausiuose kombainuose John Deere S pakeistas kūlimo-separavimo būgno priekyje esantis dešimties menčių skersinis būgnas. Vietoj jo įrengtas būgnas su aštuoniomis platesnėmis mentėmis. Nuimant drėgnus javus, į tarp menčių esančias ertmes patenka daugiau masės, todėl ašinio būgno apkrova yra tolygesnė. Ašinį kūlimo-separavimo aparatą sudaro dvi dalys: priekinėje kūginėje dalyje augalai kuliami, o cilindrinėje - separuojami šiaudai. Iš kabinos galima keisti šiaudų slinkimo greitį separavimo zonoje, pakeičiant prie viršutinio gaubto pritvirtintų juostinių kreipiklių padėtį.

John Deere kombainų kompiuteryje atskiroms javų rūšims kulti pateikti racionalūs kūlimo-separavimo aparato ir valytuvo technologiniai parametrai. Kintant darbo sąlygoms, parametrų reikšmes reikia patikslinti. Tai padeda padaryti nauja ICC sistema. Kombainininkui pasirinkus vieną iš strategijų (grūdų nuostoliai, grūdų kokybė, šiaudų būklė), keičiant technologinius parametrus ir stebint kompiuterio ekrane grūdų nuostolių ir grūdų kokybės kitimą, galima pasiekti, kad nebūtų viršijama jų leistinoji riba. Kompiuterio ekrane matyti, ar pakeistas technologinis parametras turėjo teigiamą ar neigiamą įtaką kokybinio rodiklio pokyčiui. John Deere kombainuose yra ir daugiau konstrukcinių pakeitimų, kurie tiesiogiai nesusiję su technologiniu procesu.

Vidutinio laidumo kombainų naujovės

Į šalies rinką sugrįžta ir Deutz-Fahr kombainai. Kroatijoje pradėti gaminti dviejų naujų modelių Deutz Fahr kombainai su penkiais ir dviejų modelių su šešiais kratiklių klavišais. Žemdirbių dėmesio verti vidutinio laidumo šešių klavišų kombainai Deutz-Fahr C9206 TS. Tobulinant techniką, daug dėmesio skirta kombainininko darbo sąlygoms: įrengta erdvi kabina, patogios sėdynės, automatinio valdymo įtaisai, darbo rodiklių apskaita, grūdų nuostolių kontrolė ir kita.

Naujojo kombaino pjaunamosios dalgis, jo pavara yra pagaminta kompanijoje „Schumacher". Trinties plokštelės pakeistos atraminiais ritinėliais, todėl reikia mažiau galios dalgiui stumdyti. Dalgio peiliukai su dviem pailgomis angomis žemėms išbirti. Dalgis patikimai nupjauna piktžolėtus, drėgnus ir sugulusius javus. Pjaunant žemaūgius augalus (žirnius, sėklažoles), galima nustatyti labai žemą ražieną, pakreipiant pjaunamąją. Nupjauti augalai tolygiau tiekiami nuožulniajam transporteriui, nes 0,61 m skersmens pjaunamosios sraigės viduriniojoje dalyje pirštai išdėstyti ne eilutėmis, o sraigtinėmis linijomis. Nulūžęs sraigės pirštas nepatenka ant pjaunamosios dugno, o lieka sraigės viduje. Pirštui pakeisti tereikia ištraukti fiksuojantį kaištį ir į lizdą įdėti sveiką pirštą. Iš kabinos galima keisti lenktuvų sukimosi dažnį ir nustatyti jo ryšį su kombaino važiavimo greičiu.

Daugumoje kombainų tarp sraigės ir nuožulniojo transporterio yra per didelis tarpas, todėl, tiekiant į kombainą mažą augalų srautą, sutrinka jo judėjimo tolygumas. Kombainuose Deutz-Fahr, kaip ir Fendt bei Laverda, už sraigės yra tiekiamą augalų srautą išlyginantis pirštinis būgnas. Tarp nuožulniojo transporterio būgnų įtaisytas velenas su žvaigždutėmis. Jos sumažina transporterio vijų švytavimus.

Svarbiausioji kombaino technologinio proceso dalis yra kūlimo-separavimo aparatas. Kombaino Deutz-Fahr kūlimo būgnas yra 0,6 m skersmens, aštuonių spragilų ir 1,52 m pločio. Jį 121º kampu gaubia ardelinis 1,13 m2 ploto, ne vientisas, kaip kitų gamintojų kombainuose, o sudarytas iš trijų dalių pobūgnis. Tai labai originalus techninis sprendimas. Nuimant sausus ir trapius javus, įrengiamos tankesnės (atstumas tarp gretimų skersinių juostų 11-14-22 mm), o drėgnus - retesnės pobūgnio sekcijos (14-14-22 mm). Be to, atstumas tarp išilginių virbalų taip pat skirtingas - nuimant rapsus jis siekia 16 mm. Miežių akuotai nulaužomi geriau, kai pobūgnis pridengiamas plokšteliniu dangalu, tačiau, sumažėjus separacijos plotui, patartina sumažinti ir kombaino važiavimo greitį.

Tarpas tarp būgno spragilų ir pobūgnio skersinių juostų pradžioje ir gale keičiamas iš kabinos atskirai. Nuimant drėgnus javus pobūgnio gale tarpas sumažinamas, o kai šiaudai sausi ir trapūs - padidinamas.

Naujų Deutz-Fahr kombainų rotorinį šiaudų separatorių sudaro ant veleno pritvirtinti diskai, o ant jų dešimt skersinių su mentelėmis. Separatoriaus skersmuo 0,59 m, pobūgnio plotas - 0,97 m2. Kad kūlimo būgnas ir rotorius neapsisuktų šiaudais, saugo 0,4 m skersmens atmušimo būgnas. Po juo įrengtas pobūgnis su 40 mm tarpais tarp gretimų virbalų. Rotorius yra kilnojamasis. Jis užima penkias fiksuotas padėtis. Kai rotorius nustumtas nuo pobūgnio toliausiai, tarp jo mentelių galų ir pobūgnio skersinių juostelių yra 65 mm, o kai arčiausiai pobūgnio - 25 mm tarpas. Nuimant sausus javus, tarp rotoriaus ir pobūgnio nustatomas didesnis tarpas, o nuimant ankštinius augalus ar kukurūzų burbuoles, keičiamas ir sukimosi dažnis nuo 775 iki 410 min.-1 Kitų gamintojų kombainuose, nuimant rapsus ir kukurūzų burbuoles, pobūgnį reikia pastumti žemyn, tada šiek tiek pakinta šiaudų judėjimo trajektorija. 

Kombaino Deutz-Fahr valytuvas yra dviejų sietų, bendras jo separacijos plotas 6,32 m2. Variatoriumi plačiose ribose galima keisti tiesiasraučio ventiliatoriaus sukimosi dažnį. Į varpų sraigę patekusios nuokulos nukreipiamos į kombaino kairėje ir dešinėje pusėje esančias varpų kultuves. Mentiniai jų diskai nuokulas meta ant kratomosios lentos. Pakėlus pjaunamąją, jos dalis galima ištraukti ir nuvalyti.

Klavišinių kratiklių bendras plotas 8,8 m2. Šiaudus susmulkina 60 dantytų peilių, kurių rotorius sukamas 3 600 arba 1 800 min.-1 dažniu. Grūdų bunkeryje telpa 9 500 l, jų iškrovimo sparta 90 l s-1. Kombaino važiuoklė ratinė arba pusiauvikšrinė. Variklis su SCR sistema. Degalų bako talpa 750, o AdBlue - 85 l. Variklio galia 267/363 kW/AG.

Kombainus tobulina ir kompanija „Claas". Kitam sezonui planuojama pristatyti naujus, konstrukcija į Lexion modelius panašius kombainus Claas Tucano.

Liudas Špokas, Daina Stanišauskienė,

Mano ūkis, 2014/08