23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2014/04
Didesnis dėmesys – kompaktiškiems modeliams
  • D. Šišlavas
  • Mano ūkis

Didžiausias pasaulyje žemės ūkio mašinų gamintojas „John Deere" dar gerokai prieš parodą vykusiuose „Metų traktoriaus" atrankiniuose susitikimuose neakivaizdžiai atskleidė peržiūrėsiantis pajėgas kompaktinių traktorių segmente. Naujam sezonui pristatyti net 27 traktorių modeliai, apimantys 80-120 AG diapazoną.

Kartu su didelės galios mašinomis ši traktorių grupė pelnytai sulaukia vis didesnio gamintojų dėmesio: Case IH Farmall A ir Farmall U Pro EP/New Holland T5, T6/Steyr 4000 ET Multi, Profi CVT, Deutz-Fahr 5000 C, Agrotron 6000 TTV/Hürlimann XM/Lamborghini Nitro VRT, Spark/Same Virtus Infinity, Landini 4/McCormick X4, M serijos Kubota, Massey Ferguson 5000 ir 6000 serijos, Valtra A3 ir N3, unikalios konstrukcijos austriškasis Lindner Lintrac 90 bei šveicariškas Rigitrac SKH95. Tai didelės ir mažos žvaigždės, kurias „Agritechnikos" lankytojai galėjo įvertinti savo akimis.

Kompanija „John Deere" pristatė šešis kompaktiškus traktorius, po tris 6M ir 6R modelių grupėse. Nauji modeliai žymimi papildomu C simboliu: 6MC ir 6RC. Traktoriai gaminami taip pat Manheime, Vokietijoje. Kompanija nusitaikiusi į nedidelio ir vidutinio dydžio ūkius, ypač į gyvulininkystės bei mišrius, durpių gavybos įmones, komunalinį sektorių. Vizualiai traktorius panašus į kiek sumažintą 6M/6R kopiją, liudijančią tų pačių sprendimų perkėlimą į kompaktiškesnę formą.

Trys skirtingos galios modeliai - 6090 (vardinė galia 63 kW/86 AG pagal ECE R24 standartą), 6100 (70 kW/95 AG) ir 6110 (77 kW/105 AG) - galimi ir standartinės (MC), ir premium (RC) įrangos, turinčios daugiau automatinio valdymo galimybių. Pavyzdžiui, RC modifikacijų valdymo sistemoje jau bazėje yra iTEC Basic protokolas, leidžiantis automatizuoti galinio diferencialo, priekinio tilto bei GTV įjungimą/išjungimą apsisukimų galulaukėse metu.

Ratų bazė (2,4 m ilgio) yra gana didelė šiame mašinų segmente, užtikrinanti stabilią eigą traukos darbuose bei dirbant su priekiniu krautuvu. Traktorių pagrindo arba liemens konstrukcija - rėminė, paveldėta iš 6M/6R, tačiau kompaktiškesniems modeliams rėmo nauda didesnė, ypač jei montuojami MC/RC pritaikyti priekiniai krautuvai John Deere H310 ir H340. Pastarieji gali būti su automatine lygio kontrolės sistema (mechanine ar hidrauline) arba galima pasirinkti ekonominį variantą - visai be jos. Žemesnė kabina darbui riboto aukščio patalpose MC/RC traktoriuose taip pat galima. Ir ši, ir standartinė traktoriaus kabina suprojektuota taip, kad apžvalgos kampas nebūtų mažesnis kaip 320°. Be to, ji pasižymi gera garso izoliacija. Kabinoje atradimų nepadarysite: dauguma universalių valdiklių žinomi iš aukštesnės klasės 6M/6R modelių, o kai kurie valdymo sprendimai (pvz., dešinės pusės valdymo konsolė) pasiskolinti iš mažesnės galios 5R mašinų.

Kompaktiniuose traktoriuose sumontuoti Etapo IIIB/Tier 4i emisijų reikalavimus atitinkantys 4 cl., 4,5 l darbo tūrio JDPS PowerTech PWX varikliai su pastovios geometrijos turbokompresoriumi FGT, turinčiu slėgio reguliatorių, su išmetamųjų dujų recirkuliacijos sistema EGR, oksidaciniu katalizatoriumi DOC bei regeneraciniu suodžių filtru DPF. Maitinimo sistema, kaip įprasta siekiant atitikti griežtesnius emisijų reikalavimus, didelio iki 2 000 bar slėgio akumuliatorinė common rail, o dujų skirstymo mechanizmas su 4 vožtuvais kiekviename cilindre. Lanksčiai į darbo sąlygas reaguojanti maitinimo sistema ir gera dujų apykaita cilindruose užtikrina 400-500 min.-1 pastovios galios diapazoną ir šiame mašinų segmente gana gerą iki 35 proc. sukimo momento atsargą. Premium modeliuose RC variklio valdymas papildytas galios didinimo programa IPM, pajėgumą padidinančia 10 AG.

John Deere 6090 RC (vardinė galia 63 kW/86 AG pagal standartą ECE R24) - kompaktinis premium klasės traktorius, techniniais sprendimais unifikuotas ir su didesniuoju 6R, ir su klase mažesniuoju 5R. Naujieji MC/RC naudingai užpildo šią tarpinę nišą. Kompaktiškas nereiškia nemodernus - traktoriuje įrengtas Etapo IIIB/Tier 4i emisijų reikalavimus atitinkantis 4 cl., 4,5 l darbo tūrio JDPS PowerTech PWX variklis su pastovios geometrijos turbokompresoriumi FGT, turinčiu slėgio reguliatorių, su išmetamųjų dujų recirkuliacijos sistema EGR bei oksidacinis katalizatorius DOC su regeneraciniu suodžių filtru DPF.

Naujuose kompaktiniuose John Deere traktoriuose galimos tik pusiau dinaminės 4 pakopų pavarų dėžės, kurios monuojamos vidutinės galios modeliuose. Šie traktoriai nesiūlomi nei su mechanine pavarų dėže, nei su brangesne, tačiau efektyvesne bepakopio greičio reguliavimo transmisija.

Standartiniuose MC traktoriuose kaip bazinė įrengiama 40 km/val., 24/24 pavarų dėžė PowrQuad Plus su elektrohidrauliniu reversu. Alternatyva jai viena - tokia pati, tik mažesnį perdavimo skaičių eilės tankį turinti 30/40 km/val. greičio pusiau dinaminė 16/16 pavarų dėžė.

Geresnės komplektacijos RC modeliuose pavarų dėžė taip pat pusiau dinaminė, analogiškos konstrukcijos, tačiau turinti daugiau automatinio valdymo galimybių AutoQuad Plus arba AutoQuad Plus ECO. Pastaroji leidžia pasiekti didžiausią 40 km/val. greitį, esant ekonomiškam variklio sūkių dažniui 1 780 min.-1 RC modeliuose galimas ir ekonominis sprendimas - PowrQuad Plus transmisija be automatinės 4-ių pakopų perjungimo sistemos.

Visuose traktoriuose įrengta elektrohidraulinė sankabos valdymo sistema, leidžianti išjungti ir įjungti sankabą ne tik pedalu, bet ir mygtuku ant diapazonų perjungimo svirties. Už papildomą mokestį, nepriklausomai nuo pasirinktos transmisijos, MC ir RC modeliuose gali būti įrengtas eigos lėtintuvas.

Bazinėje MC serijoje priekinis tiltas turi standžią pakabą, o brangesniuose RC modeliuose įrengta pastoviai įjungto tipo hidropneumatinė priekinio tilto amortizacija TLS II su automatines lygio kontrolės sistema. Bendra visiems kompaktiniams traktoriams tai, kad priekinio tilto diferencialas yra didelės trinties: jo negalima blokuoti priverstinai, automatinis valdymas taip pat neįmanomas. Apie geras traukos galimybes byloja dideli, iki 1,8 m skersmens galiniai traktoriaus ratai (600/65R38). 

Suprantama, MC serijos modeliuose įrengiama mažesnės galios uždaro centro hidraulinė sistema negu RC modifikacijose: 65 arba 80 l/min. ir 80 arba 114 l/min. Hidraulinės sistemos skirstytuvas, kuriame gali būti iki 4-ių sekcijų, valdomas mechaniškai. Galinio elektrohidraulinio keltuvo keliamoji jėga galingiausiuose modeliuose tokia pati, kaip pagrindinio varžovo rinkoje Case IH Farmall U Pro EP, ir siekia 5 600 daN (5,6 t). Tiesa, pradiniame modelyje 6090 MC/RC keliamoji galia mažesnė - 4 900 daN (4,9 t). Galinis GTV - trijų greičių: 540/540E/1 000 min.-1

Galingesnių modelių pokyčiai

Modernizuojant 7R ir 8R traktorius gamintojas žengė nuoseklios modernizacijos keliu. Iš vienos pusės yra nuo 2014 m. sausio 1 d. įsigalioję griežtesni Etapo IV/Tier 4 emisijų reikalavimai, iš kitos - pereinamasis laikotarpis, kuomet jų taikymo dar galima išvengti. Kompanija „John Deere" tam rengiasi, tačiau masinio pasirengimo parodoje neeksponavo. Vizualiai naujos mašinos pasikeitė taip pat nedaug - retas iš pirmo žvilgsnio jas atskirs nuo 2011 m. pristatytų pirmtakų.

Nuo šiemet John Deere 7R gama padidėjo iki 6 modelių, apimančių diapazoną nuo 148 kW/201 AG (modelis 7210R; pagal standartą ECE R24, su išjungta galios didinimo sistema IPM) iki 249 kW/339 AG (modelis 7310R; su įjungta galios didinimo sistema IPM). Daugiausia naujų inžinerinių sprendimų sutelkęs grupės flagmanas 7310R nedidelėmis serijomis bus pradedamas gaminti nuo šio pavasario.

Nepaisant to, kad iš šešių pristatytų naujų 7R modelių kol kas vienintelis - galingiausias 7310R atitinka griežčiausius Etapo IV/Tier 4 emisijų reikalavimus, visi likusieji yra galingesni (nuo 10 iki 20 AG) už savo pirmtakus, maksimalaus sukimo momento reikšmė taip pat ūgtelėjusi. Visuose varikliuose įdiegta galios didinimo sistema IPM, suteikianti papildomas 30 AG, išskyrus modelyje 7290R, kuriame GTV perdavai ir transporto darbams papildomai galimas iki 22 AG pajėgumas.

Identiškas siluetas slepia daug pakeitimų, įdiegtų variklyje ir galios perdavoje. Iš pagrindų peržiūrėta 7310R jėgos agregato aušinimo sistema, įdiegtas ištisas kompleksas vidinių (variklinių) bei išorinių kenksmingų deginių emisijos mažinimo priemonių: išmetamųjų dujų recirkuliacijos sistema EGR su skystis-oras tipo aušintuvu, oksidacinis DOC, selektyvinio katalitinio redukavimo SCR ir amoniako (NH3) blokavimo arba amoniako oksidacinis AOC katalizatoriai, regeneracinis suodžių filtras DPF.

Remiantis bendrosiomis JAV aplinkos apsaugos agentūros (EPA) rekomendacijomis, DPF filtras yra keičiamas kas 4,5-5 tūkst. mval., tačiau, pasak „John Deere" specialistų, teisingai eksploatuojant jis gali išlikti neužsiteršęs net 15 tūkst. mval. Kaip ir anksčiau, pagal filtro užpildymo lygį taikomos trys regeneracijos strategijos: aktyvioji, pasyvioji, o kai šių ilgą laiką pritaikyti neįmanoma - ir priverstinė.

Su traktoriais John Deere dirbantiems žemdirbiams DPF filtras jau žinomas, o karbamido vandens tirpalą AdBlue naudojantis SCR katalizatorius yra naujiena didelės galios mašinose. Tiesa, kol kas jis pristatytas tik 7R serijos flagmane 7310R, tačiau jis rodo kryptį. Matyti, kad John Deere variklių konstruktoriai stengėsi dėmesį sutelkti ne tik degalų įpurškimo slėgio didinimui, labai lanksčiai pritaikydami įpurškimo procesą varikliui, bet ir orą į cilindrus tiekiančiai sistemai, kartu parenkant optimalų deginių recirkuliacijos koeficientą. Pastaroji yra gera priemonė, stabdanti azoto oksidų (NOX) susidarymą išmetamosiose dujose, kurių redukavimas vien tik išleidimo trakte yra brangus sprendimas. Tuo pat metu kompanija „John Deere" iškėlė uždavinį, kad bendros dyzelino ir AdBlue sąnaudos nebūtų didesnės už kadenciją baigusių mašinų sąnaudas, kuriose karbamido-vandens tirpalo nereikėjo. Teigiama, kad net ir be SCR technologijos naujųjų 7R modelių bendros sąnaudos sumažintos 2 proc., o kartu su naująja dinamine pavarų dėže e23 - sąnaudos visais 6 proc. mažesnės net už mašinų su bepakope AutoPowr transmisija.

Minėtos priemonės užtikrina mažesnę kenksmingų deginių emisiją, tačiau ne tik jos. Net mažesniuose 6 cl., 6,8 l darbo tūrio JDPS PowerTech serijos varikliuose naudojama nauja išorinė išmetamųjų dujų recirkuliacijos sistema EGR su aušintuvu, dviejų pakopų pripūtimo sistemoje pakeistas pirmasis kintamos geometrijos turbokompresorius VGT, nauja didelio slėgio akumuliatorinė maitinimo sistema common rail, kurios tiekėjas Japonijos kompanija „Denso". Daugiausia pakeitimų yra 7R variklių aušinimo sistemoje. Esmė ne pasikeitusiuose atskiruose komponentuose, bet pačioje koncepcijoje - atsisakyta ne tokios našios slegiamo oro sistemos, vietoje jos panaudojant įprastinę traukiamo oro pro radiatorių sistemą. Konstruktoriams pavyko sumažinti aerodinaminius pasipriešinimus, padidinti oro srauto debitą, taip pat ir aušinimo efektyvumą.

Mažesnio, 6,8 l darbo tūrio varikliuose įdiegti atnaujinimai leido efektyviaisiais parametrais pasivyti didesnio litražo (9,0 l) jėgos agregatus, todėl naujajame 7230R modelyje (nesupainiokite su ankstesniuoju, tą patį indeksą turinčiu modeliu, kuriame naudojamas 9,0 l darbo tūrio JDPS PowerTech PVX 9.0L variklis) pastarojo atsisakyta. Pokyčio nauda akivaizdi: pagerintas traktoriaus galios ir masės santykis (kW/kg), sumažintos mašinos darbo valandos sąnaudos.

Nauja dinaminė pavarų dėžė

Netikėta ir didžiausia naujiena didelės galios John Deere traktoriuose - nauja 23/11 dinaminė pavarų dėžė e23. Perdavimo skaičių eilės tankis joje didesnis negu 16/5 dinaminėje pavarų dėžėje. Be to, gretimų pavarų perdavimo skaičių santykis vienodas - 23 pavaros į priekį ir 11 atgal išdėstytos tolygiais intervalais. Kiekviena aukštesnė pavara važiavimo greitį padidina 15 proc. Tai leidžia pagerinti traktoriaus traukos ir ekonominius rodiklius, pailgina daugiadiskių sankabų išdirbį, nes mažesnis gretimų pavarų greičių skirtumas. Papildomai gali būti įrengta elektrohidraulinio reverso svirtelė kairėje vairo pusėje.

Atsižvelgiant į šiuolaikinės žemdirbystės reikalavimus, net 14 pavarų skirta technologiniu požiūriu svarbiausiam 2,5-16 km/val. greičių diapazonui - anksčiau naudotoje 16/5 transmisijoje 4-12 km/val. diapazone buvo 9 pavaros. Transmisijoje e23 yra trys valdymo režimai: automatinis, nustatomas individualiai ir rankinis. Pirmieji du orientuoti į nustatyto pastovaus greičio išsaugojimą, paskutinysis - į pastovaus perdavimo skaičiaus (pavaros) išlaikymą. Kaip ir bepakopėse transmisijose, galima nustatyti dvi pastovių variklio sūkių reikšmes, pavyzdžiui, vieną lauko darbams, kitą - transportui. Didžiausias 40 arba 50 km/val. greitis pasiekiamas jau 20-ta pavara. Dvi aukštesnės pavaros didžiausią transportinį greitį leidžia pasiekti, esant ekonomiškesniems variklio sūkiams. Pasak projekto autorių, PowerTech PSS 6.8L ir 9.0L variklių charakteristikos kartu su perdavimo skaičiais e23 transmisijoje suderinti taip, kad net sunkių traukos darbų metu variklis gali būti apkraunamas iki tuščiosios eigos sūkių 900 min.-1

Visuose 8R traktoriuose galima rinktis vieną iš dviejų ideologiškai skirtingų transmisijų - pakopinę dinaminę (e23) arba bepakopę su padalytu galios srautu (AutoPowr), o pradiniuose 7R modeliuose galima ir trečioji alternatyva - pusiau dinaminė CommandQuad pavarų dėžė.

Ergonomiška CommandArm valdymo konsolė dabar yra visų John Deere 7R modelių bazinėje įrangoje. Panašiai kaip Fendt 800 Vario traktoriuose, ji galima su 7" arba 10" įstrižainės jutikliniais terminalais. Naujesnė ir pati kabina. Dabar tai III-iosios kartos CommandView su 40o į šoną pasukama vairuotojo sėdyne. Darbo komfortui užtikrinti galima „Sears" sėdynė su aktyviąja amortizacijos sistema ir hidrauline kabinos amortizacijos įranga HCS. Panaši elastinga kabinos pakaba šiame segmente siūloma Massey Ferguson 8700 serijos traktoriuose.

Išskyrus kabinos amortizacijos sistemą, analogiški pokyčiai ir John Deere 8R mašinose. Papildomai šiuose traktoriuose padidintas atstumas tarp centrinio prikabintuvo vertikalių kreipiančiųjų - daugiau erdvės lieka GTV prijungti. Iki 321 l/min. vietoje standartinio 227 l/min. gali būti padidintas hidraulinės sistemos našumas. Beveik du kartus (iki 90 l talpos) padidinta hidraulinės sistemos talpa, kuri bus naudinga dirbant su didelio darbo tūrio hidraulinėmis mašinomis, naudojamomis, pavyzdžiui, priekabose. Hidraulinėje sistemoje gali būti įrengtas 8 sekcijų skirstytuvas 6-ioms galinių ir 2-oms priekinių jungčių poroms.

Galingiausias atnaujintas tradicinės konstrukcijos traktorius 8370R (296 kW/403 AG su galios didinimo sistema IPM, EC 97/68) - pagrindinis ir didžiausias Case IH Magnum 370 CVX EP (308 kW/419 AG, ECE R120), Fendt 939 Vario (291 kW/396 AG, EC 97/68), Massey Ferguson 8737 Dyna-VT (294 kW/400 AG su galios didinimo sistema EPM, ISO TR14396), New Holland T8.390 AutoCommand (286 kW/389 AG su EPM, ECE R120) ir Valtra S374 (294 kW/400 AG su EPM, ISO TR14396) varžovas Europoje. Būdinga, kad visi didelės galios flagmanai gali būti su bepakopėmis pavarų dėžėmis, dauguma - be alternatyvų. Visi be išimties, neišskiriant nė John Deere 8R, gali turėti 2,15 m skersmens galinius ratus. John Deere 8370R siūlomas su pakopiniu (dinaminė pavarų dėžė e23) arba bepakopiu (AutoPowr) greičio reguliavimu. Pasirinkus CVT transmisiją, galimas automobilinis greičio reguliavimo režimas, kuomet perdavimo skaičius transmisijoje keičiamas akceleratoriaus pedalu, išliekant pastoviems variklio sūkiams. Tai svarbu agregatams, kurių darbinėms dalims sukti reikalingi pastovūs GTV sūkiai. Parodoje matyto 8370R variklis atitiko pereinamuosius Etapo IIIB/Tier IVi emisijų reikalavimus, tačiau jau yra pristatyti 8R traktoriai ir su ekologiškai švaresniais varikliais, kaip ir 7310R turinčiais SCR katalizatorių. Išoriškai pastaruosius, kaip ir 7310R, nuo kitų grupės modelių nesunku atskirti pagal SCR katalizatorių, slepiantį masyvesnį išmetimo vamzdį.

Galingiausias žemės ūkio paskirties traktorius 9560R su 13,5 l darbo tūrio ir 453 kW/616 AG (standartas EC 97/68) pajėgumo varikliu parodoje buvo agreguojamas su 12 korpusų prikabinamu plūgu. Kompanija pasirašė sutartį su bendrove „Grégoire Besson" dėl 9-13 korpusų plūgų konstravimo ir gamybos išskirtinai Rytų bloko šalims. „John Deere" prekės ženklą turintys plūgai bus gaminami Bad Esene, „Rabe" gamykloje Vokietijoje.

Dainius ŠIŠLAVAS

Mano ūkis, 2014/04