23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2013/11
Šimtmetį vainikuoja inovacijų gausa
  • D. Stanišauskienė
  • Mano ūkis

100 - toks skaičius šiemet puikuojasi ant visų Vokietijos kompanijos „Claas" reklaminių leidinių ir puslapių žemės ūkio spaudoje. Prieš šimtmetį Harzevinkelyje (Harsewinkel) Augusto Klaso (August Claas) įkurta pėdų rišimo aparatus gaminanti įmonė iki šiol išliko šeimos rankose ir pelnytai vadinama derliaus nuėmimo technikos lydere. Kompanijos filosofiją tada ir šiandien atspindi verslą perėmusio A. Klaso sūnaus Helmuto Klaso (Helmut Claas) ištarta frazė - „Mes neturime jokios verslo paslapties, tik geras idėjas ir motyvuotus žmones".

Kad kompanijoje dirba gerų idėjų kupini kvalifikuoti inžinieriai, rodo įspūdingas parodoje „Agritechnica 2013" apdovanotų naujovių skaičius: iš 37 medaliais įvertintų inovacijų, net 7 apdovanojimai (vienas aukso ir šeši sidabro) atiteko kompanijai „Claas". Pasak įmonės vykdomosios valdybos nario Teo Frėjaus (Theo Freye), žemdirbiai turėtų gerai įvertinti ir kitą naujam sezonui sukurtą techniką, ypač traktorius. Pastarieji kompanijos asortimente atsirado 2003 m., kuomet „Claas" įsigijo Prancūzijos „Renault" traktorių gamyklą. Nuo tada Claas traktoriai, gaminami pagal vokiškus standartus, atsiriekia vis didesnę rinkos dalį. Prieš dešimtmetį priimtas sprendimas papildyti siūlomos technikos asortimentą pagrindine ūkio mašina, gamintojo įsitikinimu, pasiteisino su kaupu.

Vidutinės galios klasės traktoriai - su bepakope transmisija

Bene svarbiausia traktorių asortimento naujovė - išplėsta traktorių CMATIC serijos pasiūla. Nuo kitos vasaros su bepakope transmisija EQ 200 bus galima užsisakyti ir vidutinės galios klasės (140-184 AG) Arion 500/600 modelius. Iki šiol šie traktoriai buvo gaminami kaip CIS ir CEBIS versijos su automatine pavarų dėže Hexashift. Kompanijos „Claas" pardavimų viceprezidento Lotaro Krišuno (Lothar Kriszun) teigimu, nuo šiol Claas traktoriai patenkins bet kokio ūkininko poreikius. „Šios serijos ir galios traktoriai yra universalios paskirties, t. y. jais atliekami įvairūs darbai, todėl mašinos darbinėms charakteristikoms ir efektyvumui keliami aukšti reikalavimai", - svarbiausią motyvą pasiūlyti Arion 500/600 traktorius su bepakope transmisija nurodo pardavimų viceprezidentas.

Nors dar nepriklausomos tyrimų stotys neatliko Arion 500/600 traktorių su bepakope transmisija EQ 200 degalų sąnaudų tyrimų, tačiau, remiantis vidiniais įmonės testų rezultatais, šie modeliai yra apie 10 proc. ekonomiškesni. Priklausomai nuo atliekamo darbo, mašina pati pasirenka tinkamiausią greitį ir pavarą. Net ir važiuojant didžiausiu 50 km/val. greičiu, variklis dirba ekonomiškais 1 500 min.-1 sūkiais. Traktoriais Arion 500/600 CMATIC su bepakope transmisija dirbti taip pat patogu, kaip ir su didžiaisiais Axion 900 CMATIC.

L. Krišunas pabrėžia dar vieną svarbią detalę: „Transmisija pagaminta kompanijai „Claas" priklausančioje įmonėje „Claas Industrietechnik". Savo gamybos transmisijos projektą įgyvendinome per šešerius metus". Pasak „Claas Industrietechnik" vadovo Tomo Lorfo (Thomas Lorf), kol idėja virto realybe, atlikta begalė testų, o į transmisijų surinkimo liniją Paderborne (Paderborn) investuotos dešimtys milijonų eurų. „Gamykloje taikomi itin griežti kokybės standartai, įdiegta vadinamoji nulinių defektų sistema, kuri užkerta kelią bet kokiai žmogiškai klaidai. Kontroliuojamas ne tik gamybos procesas, bet ir itin atidžiai tikrinama pagaminta produkcija", - tikina T. Lorfas.

Moderni gamyba

Naujos Claas EQ 200 transmisijos kūrimo projektui vadovavusio inžinieriaus Jano Vilemo Verhorsto (Jan-Willem Verhorst) skaičiavimais, kol brėžiniuose suprojektuota transmisija išvydo dienos šviesą, prireikė 80 tūkst. valandų, dar 17 tūkst. val. truko jos testavimas stenduose ir 15 tūkst. valandų užėmė bepakopės transmisijos praktiniai bandymai, t. y. lauko darbus dirbančio ir keliais važiuojančio traktoriaus su nauja transmisija darbo tyrimai.

Apie 1 300 m2 užimančioje transmisijų surinkimo teritorijoje viešpatauja ideali kaip ligoninės operacinėje švara. Joje išdėstytos penkios zonos, kuriose transmisijos komponentai paruošiami montavimui, ir dvylika pagrindinių surinkimo stotelių. Agregatas montuojamas ant automatiškai nuo vienos iki kitos stotelės judančios platformos.

Kiekviena detalė, prieš patekdama į surinkimo liniją, apdorojama aukštu spaudimu, kad būtų pašalintos bet kokios atplaišos, ir plaunama. Siekiant išvengti be kokio užteršimo, darbuotojai turi mūvėti pirštines. Gamyklos viduje visi komponentai iš vienos vietos į kitą transportuojami kone steriliuose plastiko konteineriuose.

Surinkimo linija baigiasi patikros stendu. Jame atliekami 30 min. trunkantys testai, kad būtų garantuota, jog pagaminta transmisija veikia nepriekaištingai. „Surinkimo sistema labai moderni. Montuodamas atskirus komponentus darbuotojas negali suklysti ir, pavyzdžiui, paimti ne tą, kurio reikia įrankį ar panaudoti jį ne pagal paskirtį. Kiekvienam žingsniui atlikti pateikiamos išsamios instrukcijos", - pasakoja gamyklos darbuotojas Johanas Pavolka (Johann Pawolka). Jei vis dėl to, kažkokia klaida buvo padaryta, sistema tuoj pat ją identifikuoja, surinkimo procesas stabdomas, kol klaida neištaisoma. Tiesa, darbuotojas net ir norėdamas negalėtų suklysti, mat elektroniškai matuojamas įrankio, su kuriuo jis dirba, apsisukimų skaičius, pasvirimo kampas, spaudimo jėga ir kiti parametrai.

 „Claas" įmonių grupei priklausanti „Claas Industrietechnik" įkurta 1956 m. Joje gaminami kombainų vikšrai, varantieji tiltai savaeigiams pašarų smulkintuvams, hidrauliniai vožtuvai. Dalis produkcijos tiekiama kitoms žemės ir komunalinio ūkio technikos kompanijoms.

Xerion - įgyvendinta Klasų šeimos svajonė

Galingiausi iš Claas traktorių asortimento - Xerion traktoriai - Helmuto Klaso entuziazmo ir užsispyrimo rezultatas. Trijų inžinierių komanda, kuriai priklausė ir pats H. Klasas, galingai, traukos darbams skirtai mašinai sukurti pradėjo dirbti 1978 m. Pirmasis prototipas pagamintas 1979 m. ir jis labai skyrėsi nuo tuo metu rinkoje siūlomų galingų traktorių. Deja, tais pačiais metais prieš pat Kalėdas JAV kompanija, iš kurios buvo tiekiamos transmisijos, nutraukė jų gamyba. Traktorių Xerion projektas buvo užšaldytas iki 1989 m., kuomet atsirado kitas tokio galingumo mašinai tinkamų transmisijų gamintojas. Tuo metu niekas netikėjo šio projekto sėkme. Po šešerių metų pagal specialų užsakymą buvo pagaminti tik 5 Xerion traktoriai. Serijinė gamyba nedideliais kiekiais pradėta 2003-aisiais.

Šiandien Xerion traktoriai - galingiausios (nuo 435 iki 530 AG) rėminės konstrukcijos ratinės mašinos su bepakopėmis transmisijomis ir abiem varomaisiais tiltais. Naujoji šių galiūnų karta yra ne tik modernesnės išvaizdos. Xerion 4000, 4500 ir 5000 montuojami nauji varikliai, pagerintos ir operatoriaus darbo sąlygos. Šie galingi ratiniai traktoriai skirti dirbti su itin didelio pločio žemės dirbimo padargais, organines trąšas įterpiančiais srutvežiais. Jie tinkami agreguoti su medienos smulkinimo mašinomis, o gyvulininkystės ir biodujų gamybos ūkiuose nepamainomi siloso slėgimo darbuose. Naujos kartos Xerion traktoriuose montuojami 6 cl. Mercedes Benz varikliai su SCR sistema, kurie atitinka Tier 4 deginių emisijų reikalavimus, ir bepakopė ZF Eccom 4,5 arba Eccom 5,0 transmisija. Visų trijų modelių traktorius galima užsisakyti su fiksuota (Trac versija) arba pasukama (Trac VC versija) kabina, o Xerion 4000 gali būti pagamintas specialios konstrukcijos su kitos įrangos montavimo sistema (Saddle Trac). Jie gali važiuoti 50 km/val. greičiu. Beje, kol kas galimybė gaminti Xerion traktorius su vikšrais nesvarstoma.

Daina STANIŠAUSKIENĖ

Mano ūkis, 2013/11