23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2010/11
Bepakopės pavarų dėžės – skirtingo pajėgumo traktoriams
  • D. Šišlavas
  • Mano ūkis

SDF (Same Deutz-Fahr), penktoji didžiausia žemės ūkio mašinas gaminanti įmonių grupė pasaulyje, bepakopes pavarų dėžes CVT pradėjo naudoti viena iš pirmųjų. Šiandien CVT pavarų dėžės naudojamos mažos galios specialiosios paskirties ir vidutinės galios klasių traktoriuose.

Grupė SDF vienija keturis traktorių prekių ženklus: „Deutz-Fahr", „Hürlimann", „Lamborghini" ir „Same". Todėl SDF gaminami tos pačios klasės, tačiau skirtingais prekių ženklais realizuojami traktoriai, daug kuo tarpusavyje unifikuoti. Kiekvienas iš išvardytų prekių ženklų žinomi tam tikrose nišose, populiariausi atitinkamuose regionuose:  „Deutz-Fahr" - Vokietijoje, „Lamborghini" ir „Same" - Italijoje, „Hürlimann" - Šveicarijoje. Beje, pastarojo traktorių gama mažiausia. Kalbama, kad ateityje SDF šį prekės ženklą gali paprasčiausiai panaikinti.

SDF gaminamuose traktoriuose naudojamos trijų skirtingų konstrukcijų pavarų dėžės:

- "SDF T4000";

- „ZF Eccom";

- „ZF S-Matic".

100 AG pajėgumo traktoriams - originalios konstrukcijos transmisija

SDF T4000 pavarų dėžė, kuri dažnai vadinama „Graziano"/"Same CVT", naudojama mažos galios specialiosios paskirties traktoriuose „Same Frutteto3 Continuo", „Same Silver3 Continuo" (plačiau apie šį modelį, žr. „Mano ūkis" 2010 m. Nr. 7), ir su pastaruoju turinčiais didelį unifikacijos laipsnį „Deutz-Fahr Agrofarm TTV" ir „Lamborghini R4 VRT".

Lyginant su kitomis bepakopėmis pavarų dėžėmis SDF T4000 konstrukcija originali, su nuosekliai prijungtu hidrostatiniu variatoriumi - hidrostatiniu kontūru, kurį sudaro siurblys su kintamo debito siurblys ir pastovaus debito hidrovariklis. Dėl šio sprendimo traktoriaus liemuo gali būti siauresnis, o tai svarbu mažos galios specialiosios paskirties traktoriams. Transmisijos ir hidraulinės sistemos karteris - bendras.

SDF T4000 pavarų dėžė, analogiškai daugeliui CVT transmisijų, dvisrautė. T. y. variklio ir hidrostatinio variatoriaus perduodamas sukimo momentas planetinio reduktoriaus sumuojamas ir toliau perduodamas į centrinę ir priekinio tilto pavaras. Iš čia per galines pavaras - į varančiuosius ratus. Pagal planetinio sumavimo reduktoriaus konstrukciją SDF T4000 pavarų dėžė taip pat gali būti dviejų modifikacijų: su vainikiniu krumpliaračiu ir be jo, t. y. montuojamas taip vadinamas nepilnas planetinis reduktorius. Šiuo atveju gaunamas didesnis, 50 km/val.  transportinis greitis.

Prie planetinio reduktoriaus nuosekliai prijungtas elektrohidraulinis reverso reduktorius, už jo - dviejų pakopų mechaninis reduktorius. Dėl to, kad pakopos perjungiamos mechaniškai, reduktoriaus greičių diapazonai išdėstyti lygiagrečiai: I-oji pakopa - 0-20 km/val., II-oji - 0-40 km/val. Pirmasis skirtas sunkiems traukos darbams, antrasis - transportinis. Lygiagretus greičių išdėstymas yra pažangus techninis sprendimas, naudojamas ir „Fendt Vario ML" bei „Valtra Direct" pavarų dėžėse.

Transmisijos pagrindinė sankaba daugiadiskė, pastoviai įjungto tipo, valdoma hidrauliškai. Ji automatiškai išjungiama variklio paleidimo metu, siekiant sumažinti paleidimo galios nuostolius, ir esant per dideliam stabdymo momentui, kada įjungtas GTV ir traktorius stacionarioje padėtyje. Šiuo atveju variklis apsaugojamas nuo žalingo jam priverstinio sustabdymo. Sankaba išjungiama ir iki galo nuspaudus stabdžių pedalus.

Bepakopė SDF CVT transmisija turi dvi modifikacijas: siaurą ir plačią tarpvėžę turintiems traktorių modeliams. Pirmoji modifikacija naudojama tik „Same Frutetto3 110 Continuo" traktoriuose. Beje, tai pirmasis mažos galios specialiosios paskirties traktorius rinkoje su bepakope pavarų dėže. Antroji - „Same Silver3 Continuo" modeliuose 100 ir 110, „Deutz-Fahr Agrofarm TTV" modeliuose 420 ir 430 bei „Lamborghini R4 VRT" modeliuose 100 ir 110.

Mažiausias greitis su SDF T4000 pavarų dėže - 47 m/val., didžiausias - 40 km/val. arba 50 km/val. Didžiausias greitis gali būti pasiekiamas prie ekonomiško, 1800 min-1 variklio sūkių dažnio. Bet tik tuomet, kada pasirinkta ekonomiška (ECO) transmisijos ir variklio valdymo strategija. Papildomai numatytos dar dvi valdymo strategijos: automatinė (Auto) ir galios (Power). Numatyta saugaus sustojimo įkalnėje, kartais dar vadinama aktyvaus sustojimo Auto Stop ar Power Zero funkcija.

Dvi ZF CVT pavarų dėžės traktoriams iki 200 AG

Bepakopė „ZF Eccom" pavarų dėžė, kuri, beje, pirmoji pradėta montuoti į SDF grupės traktorius (pavyzdžiui, „Deutz-Fahr Agrotron TTV" modeliuose 1130, 1145 ir 1160), šiandien naudojama vidutinės galios klasės mašinose „Deutz-Fahr Agrotron TTV" modeliuose 610 ir 620, „Lamborghini R6 VRT" modeliuose 150 ir 170, „Same Iron Continuo" modeliuose 150 ir 170.

Galingiausiuose, vardinė galia pagal 2000/25/EC standartą - 149 kW/203 AG, vidutinės galios klasės modeliuose „Deutz-Fahr TTV 630", „Lamborghini R6 190 VRT" ir „Same Iron 190 Continuo" montuojama „ZF S-Matic" modifikacija, modernizuota ir specialiai pritaikyta SDF traktoriams. Skirtingai ne SDF traktorių modifikacijose su „ZF Eccom" pavarų dėžė, galingiausiuose modeliuose transmisijos ir hidraulinės sistemos karteriai atskiri. Tai pažangus sprendimas, analogiškas naudojamam „Fendt Vario ML", „Valtra Direct" transmisijose. Tikėtina, kad siekdami išvengti nepageidautino transmisinės ir hidraulinės alyvos maišymosi (tai turi neigiamą poveikį alyvos savybėms) bei apsaugoti nuo pavojingo jos lygio sumažėjimo (pavyzdžiui, iškėlus puspriekabės kėbulą) šį, brangesnį sprendimą, ateityje rinksis ir kiti gamintojai.

Svarbu pažymėti, kad visiems vidutinės galios klasės SDF traktoriams su CVT transmisija bazine (OEM) platforma laikomi Vokietijoje gaminami „Deutz-Fahr Agrotron TTV" modeliai. T. y. „Lamborghini R6 VRT" ir „Same Iron Continuo" yra „Deutz-Fahr Agrotron TTV" techniniai analogai.

Vidutinės galios klasės SDF traktoriuose su bepakopėmis ZF pavarų dėžėmis yra du greičio reguliavimo režimai: akceleratoriaus pedalu ir daugiafunkcine valdymo svirtele PowerComV. Pasirinktinai - trys darbo strategijos: automatinė (Auto), ekonominė (ECO) ir galios (Power). Pasirinkus automatinę, variklio sūkių dažnis ir traktoriaus važiavimo greitis tarpusavyje derinami atsižvelgiant į apkrovą. Praktiškai tai reiškia, kad esant iš anksto pasirinktam važiavimo greičiui transmisijos ir variklio valdikliai orientuoti į mažiausius variklio sūkius - ekonomiškiausią darbo režimą. Ši korekcija vykdoma nuolatos.

Pastovus važiavimo greitis, taip vadinama funkcija Tempomat, nustatomas mygtuku ant daugiafunkcinės valdymo svirtelės PowerComV arba dešinėje sėdynės atramoje esančiu potenciometru. Be to, leistinos apkrovos dydis (kuo jis didesnis, tuo labiau sumažinami variklio sūkiai) nustatomas vairuotojui pasirenkant minėtu potenciometru santykį tarp ekonominio ir galios režimų. Jei pasukama galios režimo kryptimi, padidinama leistina apkrova, jei ekonominio režimo kryptimi, atvirkščiai, sumažinama. Darbo metu apkrovai viršijus nustatytąją mažinamas traktoriaus važiavimo greitis.

Kaip ir visuose traktoriuose su bepakope pavarų dėžė čia taip pat numatyta saugaus sustojimo įkalnėje funkcija. Ji leidžia traktoriui saugiai sustoti ir pajudėti iš vietos įkalnėje.