23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2010/10
Traktorių varikliai „iškvėps“ švaresnį orą
  • D. Stanišauskienė
  • Mano ūkis

Su griežtėjančiais deginių emisijos reikalavimais traktorių gamintojai pradeda naują technikos gamybos erą. Nuo kitų metų nauji didesnės galios (nuo 175 AG) traktoriai turės atitikti Tier 3B/Tier 4A deginių emisijos reikalavimus. Palyginti su dabar galiojančiais standartais, žmogaus sveikatai kenksmingų azoto oksidų ir nesudegusių angliavandenilių (suodžių) išmetamosiose dujose turi būti du kartus mažiau.

Dilemą, kaip sumažinti kenksmingų deginių emisiją, variklių gamintojai pradėjo spręsti jau seniai. Traktorių prototipus su viena ar kita kenksmingų medžiagų kiekį išmetamosiose dujose mažinančia sistema kai kurios kompanijos pristatė prieš kelerius metus. Itin našiuose modeliuose tokia įranga jau yra standartinė. Nuo kitų metų visi serijiniu būdu gaminami didesni kaip 175 AG traktoriai privalės „kvėpuoti" švariau.

Dvi galimybės - nauda viena

Siekdami sumažinti kenksmingas medžiagas, variklių gamintojai renkasi vieną iš dviejų technologijų: išmetamųjų dujų recirkuliacijos (EGR) arba selektyvinio katalitinio redukavimo (SCR) sistemas. Abi technologijos turi ir trūkumų, ir pranašumų, tačiau neabejotinai technika su ekologiškais varikliais kainuos brangiau. Tiesa ir tai, kad su SCR sistema patobulintais varikliais dirbantys traktoriai eikvos mažiau degalų ir, tarsi dopingo pavartoję sportininkai įgaus papildomos jėgos.

Kompanija „Case IH" naujų modelių didesnės kaip 100 AG traktorių varikliams pasirinko selektyvinio katalitinio redukavimo technologiją SCR, o mažesnės kaip 100 AG - išmetamųjų deginių recirkuliacijos sistemą EGR. Nuo kitų metų visuose 130-600 AG Case IH traktoriuose bus įrengta SCR sistema.

Daugiau galios, mažiau degalų, švaresnė aplinka

SCR sistema apie 85 proc. išmetamosiose dujose esančio azoto oksidų išskaido į sveikatai nepavojingą azotą ir vandens garus. Katalizei vykti būtinas karbamido-vandens tirpalas AdBlue, kurio sąnaudos siekia 3-5,5 proc. dyzelino sąnaudų. SCR katalizatorius - visiškai nuo variklio atskira sistema. Pasak „Case IH" Europos rinkodaros direktoriaus Silveno Blezo (Sylvain Blaise), ši sistema turi nemažai privalumų „Varikliai gali dirbti didesniu pajėgumu, taupydami degalus", - naujos technologijos pranašumus įvardija S. Blezas.

Lyginant modelius Puma 225 CVX be SCR ir Puma 230 CVX su SCR nustatyta, kad naujoji sistema degalų sąnaudas sumažina nuo 289 iki 261 g/kWh, t. y. 10 proc., maksimalią galią padidina nuo 251 iki 269 AG (7 proc.), sukimo momentą - nuo 1 025 iki 1 650 Nm (13 proc.)

Bene vienintelis trūkumas - reikalingas papildomas karbamido-vandens skystis AdBlue. „Tačiau yra apskaičiuota, kad kiekvienas euras, išleistas AdBlue tirpalui, sutaupo iki 7 eurų degalams", - priduria įmonės produktų grupės vadybininkas Francas Džosefas Zilberis (Franz Josef Silber). Tarp trūkumų minima ir AdBlue tirpalo savybė, esant žemesnei kaip -10 oC temperatūrai, pradėti šalti. „Kai šalta, esant jau 0 oC, varikliui pradėjus dirbti, tirpalas pašildomas, tačiau jo kokybė nenukenčia. Sumažėjus AdBlue kiekiui iki kritinės ribos, operatorius įspėjamas. Tokiu atveju sumažėja ir variklio pajėgumas. Nepaisant pirmojo įspėjimo, prietaisų skydelyje dar kartą atsiranda ženklai, signalizuojantys būtinybę pripildyti AdBlue baką. Pasibaigus tirpalui, variklis nustoja dirbti", - aiškina D. F. Zilberis. Vidutinio galingumo traktoriuose montuojami apie 80 l bakai AdBlue tirpalui. Jį galima laikyti 2 metus.

Selektyvinio katalitinio redukavimo sistema SCR sukurta, bendradarbiaujant su kompanija „FTP Power Train Technologies", kuri deginių emisijas mažinančią sistemą sėkmingai įdiegė vilkikuose. Varikliai su SCR šios kategorijos mašinoms gaminami nuo 2006 m. Eksploatuojama daugiau kaip 100 tūkst. tokių variklių. Apskaičiuota, kad jais varomų vilkikų nuvažiuotas atstumas prilygsta 42 kelionėms į mėnulį ir atgal. „FTP Power Train Technologies" - pasaulinė kompanija, gaminanti daugiau kaip 2,6 mln. variklių kasmet.

Skiriamasis bruožas - efektyvioji galia

Nauja deginių emisiją mažinanti sistema su kitomis mašinos valdymą bei darbo kontrolę gerinančiomis technologijomis (automatinio galios valdymo (APM) ir pažangaus ūkininkavimo sistema (AFS) pavadinta efektyviosios galios sistema. Nuo kito sezono ji bus įdiegta visuose 130-600 AG traktoriuose. APM sistema automatiškai parenka optimaliausią vairavimo strategiją, priklausomai nuo darbo sąlygų ir variklio apkrovos.

Taip pat visuose modeliuose atnaujintas ir suvienodintas skirtingas traktoriaus funkcijas valdantis ir kontroliuojantis porankis Multicontrol. „Tokia įranga tapo standartu, todėl persėdus į kito modelio Case IH traktorių nereikės iš naujo mokytis. Viena ranka patogiai galima kontroliuoti visas svarbiausias funkcijas, pavyzdžiui, keisti pavaras, kryptį, variklio sūkių dažnį ir kitas", - sako S. Blezas.

Žemės ūkio produktų gamybos sąnaudas taupo ne tik naujos konstrukcijos varikliai. Pasinaudojus pažangaus ūkininkavimo sistemos galimybėmis ir palydoviniu ryšiu, kultivavimo, sėjos, tręšimo, purškimo sąnaudas 1 ha galima sumažinti 26,5 EUR/ha (91,43 Lt/ha). Skaičiuojama, kad išlaidos dėl netiksliai atliktų žemės ūkio darbų gali išaugti iki 540 EUR/ha (1 863 Lt/ha). „Naudojant tiksliosios navigacijos įrangą, tarpus ir persidengimus, įdirbant laukus, sėjant ir atliekant kitus darbus, galima sumažinti nuo 5 iki 0,3 proc., t. y. priklausomai nuo korekcinio signalo, dirbti iki 2 cm tikslumu", - aiškina AFS sistemų rinkodaros vadybininkas Endriu Parsonsas (Andrew Parsons).

Apskaičiuota, kad 300 ha ūkyje, naudojant tikslaus ūkininkavimo sistemą, galima sutaupyti 7 680 EUR (26 496 Lt). Specialistas pataria rinktis tikslesnį RTK signalą, kuriam gauti reikės RTK bazinės stotelės. „Jei ūkyje dirba daugiau traktorių, įsigyti bazinę stotelę verta", - pabrėžia jis. Pasak E. Parsonso, RTK bazinė stotelė atsieis 10 tūkst. EUR (34,5 tūkst. Lt), o integruota traktoriaus navigacijos sistema - 12 tūkst. EUR (41,4 tūkst. Lt).

Kompanijos specialistai sukūrė ir naujos kartos į Multicontrol porankį integruotą AFS Pro 700 terminalą, kuris suteikia dar daugiau mašinos valdymo galimybių. AFS Pro 700 gali transliuoti iki 3 vaizdo kamerų filmuojamą vaizdą. Atnaujintas AFS Pro 700 pirmiausia bus montuojamas į Steiger/Quadtrac ir Magnum modelių traktorius ir Axial Flow kombainus, vėliau į Puma ir Maxxum modelius.

Didinama Puma CVX pasiūla

Kompanija „Case IH" nuo kitų metų trimis naujais modeliais padidino Puma CVX traktorių seriją. Traktorių Puma 130 CVX galia 131 AG (su APM maksimali 171 AG), Puma 145 CVX - 146 AG (su APM maksimali 188 AG), o Puma 160 CVX - 160 AG (su APM maksimali 203 AG). Efektyviosios galios sistema yra standartinė naujųjų modelių įranga.

Puma CVX modeliai yra gaminami Austrijoje Šv. Valentino gamykloje. Pasaulio ūkiuose dirba daugiau kaip 20 tūkst. traktorių su CVX transmisija.

Efektyviosios galios sistema atnaujinti ir patys galingiausi iš Case traktorių - Steiger (6 modeliai nuo 391 iki 670 AG), Quadtrac (4 modeliai nuo 502 iki 670 AG) bei Magnum serijos modeliai (5 modeliai nuo 235 iki 340 AG). Įdiegus efektyviosios galios sistemą, Magnum traktoriai įgavo papildomas 35, o Steiger/Quadtrac - net 41 AG. Be to, palyginti su ankstesnės kartos modeliais, degalų sąnaudos sumažėjo atitinkamai 15 ir 9 proc. „Case IH" pagamino daugiau kaip 115 tūkst. Magnum traktorių. Pačių galingiausių JAV gaminamų Steiger/Quadtrac traktorių surinkta daugiau kaip 50 tūkstančių.

Rinkos susitraukė

Išgyvenę vieną iš didžiausių nuosmukių, žemės ūkio technikos gamintojai po truputį tiesiasi ir didina apyvartas. Kompanijos „Case IH" viceprezidentas Metju Fosteris (Metthew Foster) pastebi, kad per 15 pastarųjų stabilaus augimo metų žemės ūkio technikos pramonėje buvo fiksuojamas nemažas kritimas: traktorių gamybos apimtys sumažėjo nuo 198 337 (2008 m.) iki 147 000 (2010 m. prognozės), kombainų - nuo 11 771 (2008 m.) iki 7 200 (2010 m. prognozės).

„Remtis ankstesnių metų patirtimi, brangstant grūdams, prekyba turėtų suaktyvėti, nes padidės žemdirbių pajamos. Jau matyti ženklų, kad rinkos stabilizuojasi, tačiau akivaizdu, kad prognozuoti šiais laikais sudėtinga. Be to, po ekonomiškai sunkių metų ūkininkai tapo atsargesni ir investicijas labai gerai apgalvoja", - svarsto M. Fosteris. Technikos pramonei įtakos gali turėti ir ES Bendroji žemės ūkio politika, tačiau nepaisant galimų rizikų žemės ūkio perspektyvos vertinamos labai palankiai. „Žemdirbių laukia nemažai iššūkių. Jei pajamos dėl vienų ar kitų priežasčių sumažės, bus dar aktualiau mažinti gamybos sąnaudas ir gaminti efektyviai. To padaryti be modernių žemės ūkio mašinų ir technologijų neįmanoma", - akcentuoja viceprezidentas.

Technikos poreikis augs

Pasak kompanijos „Case IH" prezidento Andreso Klauserio (Andreas Klauser), žemės ūkis įgauna vis didesnę svarbą. Kiekvienais metais žemdirbiai turi pamaitinti 80 mln. žmonių daugiau. Todėl turi didėti ir žemės ūkio produktų gamybos efektyvumas.

Jungtinėse Valstijose žemės ūkio technikos ir įrangos gamintojai pirmauja pagal eksporto apimtis. Skaičiuojama, kad technikos eksportas per pastaruosius metus išaugo 2 kartus ir pasiekė 100 mlrd. JAV dolerių (265,5 mlrd. Lt). Prognozuojama, kad žemės ūkio mašinų paklausa per artimiausius 3-4 metus paaugs dar 4,5 proc. iki 123 mlrd. JAV dolerių (327 mlrd. Lt).

„Didėjant gyventojų skaičiui, auga ir maisto poreikis, o žemės plotai atvirkščiai - plečiantis miestams mažėja. Taigi iš to paties žemės ploto reikia gauti daugiau, o išleisti mažiau. Tad didelis dėmesys turi būti skiriamas pelningumą didinančioms efektyvioms technologijų. Tam ir mes skiriame išskirtinį dėmesį", - sako kompanijos vadovas.

Apžvelgdamas rinkos pokyčius A. Klauseris, pažymėjo, kad traktorių ir kombainų pramonė labiausiai plečiasi Lotynų Amerikos regione. Neįtikėtinas žemės ūkio sektoriaus augimas fiksuojamas Brazilijoje, skaičiuojama, kad iki 2019 m. rinka augs 40 procentų. Europoje traktorių gamyboje šiemet prognozuojamas 10 proc., o kombainų - 30 proc. smukimas.

„Didžiuojamės, kad Case IH technikos užimama rinkos dalis, palyginti su 2006 m., padidėjo 2-3 proc. Nepaisant ekonomikos sunkumų Vakarų ir Rytų Europoje, CNH įmonių grupės pajamos išaugo 8 proc., palyginti su praėjusiu sezonu, - nuo 2,458 iki 5,892 mlrd. eurų", - tikina kompanijos prezidentas, pridurdamas, kad nei pernai, nei šiemet nebuvo atleistas nė vienas įmonės darbuotojas.

Įmonių grupė CNH gamina ne tik žemės ūkio, bet ir statybos bei kitą techniką. Koncernas turi 11 600 prekybos atstovų 170 šalių.