23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2010/10
Dvi skirtingos originalios konstrukcijos CVT transmisijos
  • D. Šišlavas
  • Mano ūkis

Tęsiamas rašinių ciklas apie šiuolaikiniuose traktoriuose naudojamas bepakopes pavarų dėžes.

Grupė AGCO į penkių skirtingų prekių ženklų (AGCO, „Challenger", „Fendt", „Massey Ferguson" ir „Valtra") traktorius montuoja dviejų tipinių konstrukcijų bepakopes pavarų dėžes: Fendt Vario ML ir Valtra Direct. Abi sukonstravo AGCO grupei priklausantys gamintojai.

Bepakopė padalyto galios srauto pavarų dėžė Fendt Vario ML yra pirmoji tokio tipo pavarų dėžė, įdiegta serijinėje gamyboje. Ši dėžė užpatentuota 1977 m. ir pirmą kartą viešai pademonstruota 1995 m. tarptautinėje parodoje „Agritechnica", o nuo 1996 m. pradėta montuoti į didelės (tuomet iki 260 AG) galios klasės Fendt Favorit 900 serijos traktorius. Specialistai ją pagrįstai laiko referencine, t. y. joje panaudoti konstrukciniai sprendimai šiandien apibrėžiami kaip klasikiniai, jos efektyvieji parametrai visuotinai pripažįstami baziniais kitoms bepakopių pavarų dėžių konstrukcijoms.

Kompanija „Fendt" yra grupės AGCO dalis, todėl joje gaminamos bepakopės pavarų dėžės naudojamos AGCO prekės ženklu pažymėtuose traktoriuose (Massey Ferguson analoguose, skirtuose tik JAV, Kanados rinkoms), Challenger (taip pat Massey Ferguson analoguose, tačiau šiuo prekės ženklu pažymėti traktoriai platinami ir trečiojo pasaulio šalyse), vidutinės ir didelės galios klasės Massey Ferguson, didelės galios Valtra mašinose. Beje, Fendt traktoriuose, apimančiuose 60-370 AG diapazoną, šiandien naudojamos tik bepakopės transmisijos.

Taip pat Fendt Vario ML pavarų dėžės (vadinamos V-Tronic) tiekiamos Didžiosios Britanijos kompanijai JCB, kuri jas montuoja į didelės galios klasės traktorių JCB 8250 Fastrac.

JCB vidutinės galios klasės traktoriams 7000 Fastrac hidromechanines pakopines SPS tipo pavarų dėžes P-Tronic gamina pati. Kalbama, kad įmonė planuoja gaminti savos konstrukcijos bepakopę pavarų dėžę, kurią žadama montuoti į minėtos serijos traktorius. Tokio sprendimo priežastis gali būti paprasta - AGCO, nepriklausomai nuo užmokesčio, tiesiog nenori dalintis savo inžinerinio darbo rezultatais. Konkurencija egzistuoja ne tarp atskirų gamintojų, bet ir tarp juos jungiančių grupių.

Fendt Vario ML yra vienintelė rinkoje pavarų dėžė, kurioje bepakopis greičio reguliavimas atliekamas 0-40/50/60 km/val. ribose, neskaidant greičio į atskirus (dažniausiai 4) diapazonus. Bepakopė transmisija jau projektavimo stadijoje buvo apskaičiuota dideliam 65 km/val. transportiniam greičiui. Kol kas greičio potencialas yra išnaudotas tik JCB 8250 Fastrac traktoriuose. Beje, dabar gaminama Fendt 900 VarioTMS serija pagal projektuotojų sumanymą taip pat turėjo važiuoti 65 km/val. greičiu. Tačiau prieš patvirtinant traktorių serijinei gamybai šio sumanymo atsisakyta, nes 65 km/val. yra ta riba, kada privaloma naudoti stabdžių antiblokavimo sistemą ABS.

Modifikacijos

Priklausomai nuo traktoriaus galios klasės, naudojamos skirtingų modifikacijų Fendt Vario ML pavarų dėžės.

Grupėje AGCO Europoje gaminamiems traktoriams transmisijas pačios gamina tik kompanijos „Fendt" ir „Valtra", neskaitant skyriaus GIMA, kuris lygiomis dalimis valdomas AGCO ir „Claas". GIMA gaminamos pakopinės hidromechaninės transmisijos montuojamos į Massey Ferguson bei Claas (anksčiau ir į Renault) traktorius. Todėl tos pačios pavarų dėžės. Montuojamos į skirtingų gamintojų traktorius, vadinamos skirtingai, pavyzdžiui, Dyna-6 (Massey Ferguson) ir HexaShift (Claas).

Suomijos įmonė „Valtra" mažos ir vidutinės galios traktoriams transmisijas gamina pati. Tiesa, mažiausiems A serijos traktoriams jų gamyba perkelta į Turkijos kompaniją „Hattat Tarim A. S." Didelės galios S serijos traktoriams transmisijos tiekiamos iš kitų bendrovių: pirmosios kartos traktoriams hidromechaninės pakopinės pavarų dėžės buvo įsigyjamos iš kompanijjos ZF (mod. 7300), naujos kartos didelės galios traktoriams jos tiekiamos iš „Fendt" gamyklos Marktoberdorfe. Pavarų dėžės keliauja ne į Suolahčio gamyklą Suomijoje, o į kaimyninę Prancūziją, kur Bovė „Massey Ferguson" gamykloje ir gaminami Valtra S serijos traktoriai.

Traktoriuose Massey Ferguson 8600 (taip pat AGCO DT200 bei Challenger MT600C) ir Valtra S naudojama ta pati, kaip ir Fendt 900 VarioTMS, pavarų dėžė Fendt Vario ML260. Tačiau identiška ji tik konstrukcine dalimi (angl. hardware). Programinė dalis (angl. software) paprastesnė, variklio sūkių dažnis ir važiavimo greitis valdomi atskirai. Sudėtingesnė sistema Tractor Management System (TMS), valdanti ir variklio, ir transmisijos darbą, yra įdiegta tik Fendt traktoriuose.

Naujausia Fendt Vario ML modifikacija montuojama mažos galios specialiosios paskirties traktoriuje Fendt 200 Vario. Tai antras rinkoje po Same Continuo šios galios klasės traktorius su bepakope transmisija.

Dėl kompaktiškos bepakopės pavarų dėžės 200 Vario serijos traktoriuose iš esmės pakeisti visi likusieji transmisijos elementai. Panaudota nauja pagrindinė ir planetinės galinės pavaros. Variklis su pavarų dėže sujungtas ilgu tarpiniu velenu. Jis leido įrengti kabiną su lygiomis grindimis. Palyginimui, šios klasės traktoriuose su dažniausia naudojama mechanine pavarų dėže kabinos viduryje yra aukštas centrinis tunelis.

Suomiška evoliucija

Valtra Direct CVT pavarų dėžę galima nagrinėti kaip klasikinį vienos 100-200 AG pajėgumo traktoriams skirtos konstrukcijos evoliucijos pavyzdį. Iki 1997 m. gamintuose Sisu Valmet, vėliau Valtra Valmet vidutinės galios traktoriuose buvo montuojama mechaninė 36/36 pavarų dėžė su trijų pakopų dinaminiu reduktoriumi, anksčiau vadintu sukimo momento stiprintuvu, Delta Power Shift. Šiuo metu tokia pavarų dėžė montuojama į N, M ir T serijų Classic modelių traktorius. Vėliau mechaninis reversas buvo pakeistas elektrohidrauliniu (modeliai HiTech). Dar vėliau mechaninė pavarų sekcija pakeista elektrohidrauline. Taip atsirado galimybė eigoje perjungti 5 pakopas (modeliai Versu). Šią sekciją pakeitus dvimašinine hidrostatine pavara, gautas bepakopis greičio valdymas. Taip bendrais bruožais inžinerinės mazgo evoliucijos eigoje gauta nauja modifikacija Direct. Verta atkreipti dėmesį į tai, kad elektrohidraulinio reverso reduktorius, naudojamas Direct pavarų dėžėje, yra identiškas naudojamam Versu ir HiTech modeliusoe.

Kodėl pasirinkta modulinė pavarų dėžės konstrukcija? Visų pirma, šis sprendimas motyvuotas ekonomiškai. Kompanijai „Valtra", gaminančiai transmisijas savos konstrukcijos traktoriams, tai užtikrina didelį unifikacijos laipsnį, paprastesnę gamybos technologiją. Neatsitiktinai abi pavarų dėžės gamykloje keliauja ta pačia gamybos linija. Antra, dėl palyginti nedidelio skirtingo tipo detalių skaičiaus, Versu ir Direct pavarų dėžės patogesnės priežiūros ir remonto atžvilgiu. Sprendimas nėra naujas. Panašiu keliu transmisijas tobulina ir ZF.

Valtra Direct pavarų dėžėje hidrostatinis kontūras, kurį, kaip ir kitose bepakopėse pavarų dėžėse, tikslinga vadinti hidrostatiniu variatoriumi, įrengtas lygiagrečiai pirminiam velenui su trieiliu planetiniu ir dviejų pakopų dinaminiu reduktoriumi. Pakeitus hidrostatinį variatorių su tarpiniais velenais jo įėjime ir išėjime dviejų pakopų dinaminiu reduktoriumi, gaunama hidromechaninė pakopinė Valtra Versu pavarų dėžė, kurioje 5 pavaros perjungiamos eigoje, nenutraukiant sukimo momento perdavimo varantiesiems ratams.

Valtra Direct yra bepakopė 4 diapazonų pavarų dėžė, t. y. bepakopis greičio reguliavimas vykdomas kiekvieno iš diapazonų ribose: A - 0-9 km/val., B - 0-18 km/val., C - 0-28 km/val. ir D - 0-50 km/val. Diapazonai perjungiami elektrohidrauliškai, atitinkamais klavišais valdymo konsolėje dešinėje. Galimi du valdymo režimai: visiškai automatinis (diapazone D jis įjungiamas automatiškai) ir pusiau automatinis. Pasirinkus pastarąjį vairuotojas svirtele pats pasirenka tinkamiausią konkrečiam darbui santykį tarp variklio sūkių dažnio ir transmisijos perdavimo skaičiaus. Analogiškai kitoms bepakopėms pavarų dėžėms, aktyvaus sustojimo funkcija taip pat numatyta. Ji automatiškai įjungiama atleidus akceleratoriaus pedalą.

Gamintojo duomenimis, bepakopė pavarų dėžė užtikrina didžiausią vidutinėje galios klasėje traukos jėgą - 195 kN arba 19,9 tonos.

Pavarų dėžės hidrostatinis variatorius sudarytas iš kintamo debito siurblio (0-75 cm3) ir pastovaus debito (75 cm3) hidrovariklio. Didžiausias siurblio bloko pasvirimo kampas - 30o. Hidrostatinių komponentų gamintojas - Vokietijos kompanija „Linde".

Visose AGCO grupės traktoriuose naudojamose bepakopėse pavarų dėžėse - Fendt Vario ML ir Valtra Direct - alyvos karteris yra atskiras nuo hidraulinės sistemos. Beje, kadangi Valtra Versu pavarų dėžė yra unifikuota su Direct transmisija, joje taip pat pavarų dėžės ir hidraulinės sistemos karteriai atskiri. Tarp šių karterių įrengtas šilumokaitis. Dėl to labiau įkaitusi hidraulinės sistemos alyva atiduoda šilumą vėsesnei transmisijos alyvai ir atvirkščiai (priklausomai nuo to, kuri iš sistemų labiau apkrauta).

Bepakopė padalyto galios srauto pavarų dėžė Valtra Direct montuojama į vidutinės galios klasės N ir T serijų modelius.