23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2010/09
Oro slėgio reguliavimas padangose
  • A. Kirka
  • Mano ūkis

Viena iš mobilios technikos vystymosi tendencijų - galios didėjimas. Tad neišvengiamai didėja ir mašinų svoris. Jeigu į šių parametrų kitimą pažvelgtume per pastaruosius 60 metų, tai pastebėtume, kad mašinų svorio didėjimas yra proporcingas jų galios didėjimui.

Pastaruoju metu vidutinė mobilių mašinų galia sudaro apie 80 kW, o jų vidutinis svoris - 6 tonos. Šie du veiksniai susiję tarpusavyje tiesiogine priklausomybe ir tai yra neišvengiama, nes daugeliu atvejų (bet ne visais) mašinų variklių galia realizuojama per jų varančiuosius ratus, t. y. išvystant tam tikrą traukos jėgą, reikalingą prie jų prikabintam agregatui traukti.

Šiuo požiūriu išimtį sudaro savaeigiai kombainai, tačiau jų galios ir svorio tarpusavio kitimo analogiška priklausomybė išlieka dėl kitų (technologinių) priežasčių.

Analizuojant ir kitus pagrindinius mobilių mašinų parametrus (degalų sąnaudas, buksavimą, traukos jėgą ir kt.) pastebėta, kad jiems nevienareikšmiškai turi įtakos mašinos svoris (apie traktorių svorį ir degalų sąnaudas buvo rašyta š. m. „Mano ūkis" Nr. 6).

Straipsnyje aptarsime kai kuriuos veiksnius, nuo kurių priklauso traktorių žalingas poveikis dirvai, didinantis degalų sąnaudas dėl pernelyg didelio varančiųjų ratų buksavimo, provėžų gylio, ir oro slėgio padangose įtaką šiems veiksniams.

Padangų slėgio poveikis dirvai

Vienas iš šių problemų komplekso sprendimo būdų yra ne tik tinkamų padangų pasirinkimas, bet ir reikiamo oro slėgio jose palaikymas. Nors atrodo, kad tai visai nesudėtinga, tačiau įvairių tyrimų rezultatai byloja visai ką kita. Viena iš priežasčių gana paprasta: visgi daug kas mano, kad svarbiausia yra tai, kad padangos turi būti gerai pripūstos, didesnis oro slėgis jose geriau negu per mažas ir t. t. Vokietijoje atliktų tyrimų rezultatai šiuos teiginius tik patvirtina.

Iš beveik 200 patikrintų traktorių tik vos ketvirtadalyje oro slėgis galinėse padangose buvo nustatytas tinkamas, likusiuose - per didelis.

Pateikti pavyzdžiai, traktorių agregatams dirbant tomis pačiomis sąlygomis, bet esant skirtingiems oro slėgiams padangose, akivaizdžiai parodo varančiųjų ratų poveikio dirvožemiui skirtumą, kurį lemia vien tik oro slėgis traktoriaus padangose.

Didinant oro slėgį padangose, ne tik slegiami gilesni dirvos sluoksniai, bet ir mažėja traktoriaus traukos jėga bei didėja varančiųjų ratų buksavimas. Jeigu ūkininkas įvairiems darbams 1 ha plote per metus sunaudoja apie 100 l dyzelino, tai ratų buksavimui padidėjus 10 proc. papildomai bus sunaudota dar apie 25 l degalų. Degalų sąnaudos taip pat didėja, priklausomai nuo provėžų gylio. Nustatyta, kad provėžų gyliui padidėjus 1 cm, degalų sąnaudos padidėja vidutiniškai 10 procentų.

Be to, kuo dirva drėgnesnė, tuo labiau ji gali būti suslėgta (to paties svorio traktoriumi), todėl, didėjant dirvos drėgniui, oro slėgis padangose turi būti mažinamas.

Slėgio reguliavimo sistemos

Kadangi traktorių darbo sąlygos kinta, atsiranda būtinybė keisti slėgį padangose. Paprasčiausia slėgį reguliuoti (padidinti ar sumažinti) prieš pradedant tam tikrą technologinį procesą: šienavimą, arimą, kultivavimą ir t. t. Bet labai dažnai tą pačią dieną traktorius dirba skirtingomis (atraminio paviršiaus atžvilgiu) sąlygomis. Tokiu atveju nėra patogu kaitalioti slėgį padangose, naudojant paprasčiausią įrangą.

Todėl lieka tik viena išeitis - naudoti slėgio reguliavimo sistemas, leidžiančias reguliuoti slėgį padangose net ir technologinio proceso metu. Šiuo metu gaminamos dviejų tipų slėgio reguliavimo sistemos.

Vienlinijines slėgio reguliavimo sistemas gamina „StG", „Krude" ir kitos kompanijos. Jose vienos pusės ratai sujungiami su pneumatiniu skirstytuvu, tarp kurio ir visų ratų palaikomas nustatytas slėgis.

Firma PTG gamina dvilinijines slėgio reguliavimo sistemas. Jose ratų ventiliai valdomi atskira valdymo linija. Slėgio reguliavimo sistemose naudojami didelio našumo (iki 3 300 l/min.) kompresoriai, pripildantys padangas per 35 sekundes.

Pigiausios yra vienlinijinės slėgio reguliavimo sistemos, kurias sumontuoti gali pats technikos naudotojas. Dvilinijinės slėgio reguliavimo sistemos yra sudėtingesnės ir brangesnės, tačiau patikimesnės, garantuoja mažesnius oro nuostolius. Taip pat nereikia pamiršti, kad eksploatuojamų traktoriaus padangų, kurių slėgis tinkamas, darbo trukmė gali padidėti 50-60 proc. Naudojant slėgio reguliavimo sistemą, degalų sąnaudas galima sumažinti apie 10 procentų.