23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2010/01
Naujose mašinose – aukštosios technologijos
  • Dr. Remigijus ZINKEVIČIUS, LŽŪU
  • Mano ūkis

Šiuolaikinė elektronika ir duomenų valdymas kasmet labai tobulėja. Aiškiai pastebima visų žemės ūkio technikos darbo procesų automatizavimo tendencija. Daugiausia naujovių įdiegta traktoriuose, augalų apsaugos ir derliaus dorojimo mašinose.

Žemės ūkio technikos parodos „Agritechnica 2009“ vertinimo komisijai buvo pateikta daugiau kaip 300 naujovių. Paraiškas teikė ir dideli tarptautiniai žemės ūkio technikos koncernai, ir vidutinio dydžio įmonės. Parodos aukso medaliais įvertintos 5 inovacijos, o sidabro – net 28 žemės ūkio technikos naujovės.

Traktoriai

Traktorių gamintojai ir toliau didina mašinų galią. Didesnės kaip 400 kW galios traktoriai gali turėti šarnyrinį rėmą arba guminę vikšrinę važiuoklę. Traktorių su visais vairuojamaisiais ratais galia gali siekti iki 380 kW.

Tobulindami traktorius, gamintojai didžiausią dėmesį skiria naujovėms, mažinančioms deginių emisijų reikalavimus, kuriems įvykdyti būtini dideli pakeitimai varikliuose ir jų aušinimo sistemose. Deginių išmetimo norma TIER III A galioja nuo 2008 metų. Nuo 2011 metų reikės vykdyti TIER III B reikalavimus. Tai pareikalaus keisti variklių ir kitų mazgų konstrukciją.

Elektrifikavimas – kita traktorių tobulinimo tendencija. Pirmą kartą buvo pristatytas traktorius, kurio dyzelinio variklio galia 220 kW, o elektros – 172 kW. Taigi, šios galios visiškai pakanka elektra valdomoms pakabinamoms mašinoms (pvz., purkštuvams ar mineralinių trąšų barstomosioms) varyti.

Išsiplėtė belaipsnių, išskaidytos galios pavarų pasiūla. Traktoriams, kurių galia nuo 50 iki 500 kW, siūlomos įvairios koncepcijos. Visi svarbiausi komponentai valdomi bei reguliuojami elektroniniu būdu. Taigi, atsiranda galimybės traktoriaus variklį ir važiuoklę valdyti automatiškai.

Optimalų traktorių valdymo komfortą užtikrina terminalai ir daugiafunkcinės rankenos. Šioje srityje siūlomi net labai futuristiniai variantai.

Stabdžių antiblokavimo sistemos (ABS) imamos naudoti ir universaliuose traktoriuose. Įvairūs gamintojai siūlo skirtingus sprendimus.

Labai didelė naujovė yra traktorių ratų vairavimas, kai tarp vairo ir ratų nėra jokių mechaninių arba hidraulinių jungčių. Vadinamoji Steer by Wire sistema turėtų nebeleisti traktoriui nekontroliuojamai įsisiūbuoti. Panašiai veikia važiavimo stabilumo kontrolės sistema (ESP) lengvuosiuose automobiliuose, tačiau automobilių pramonėje aktyviai reguliuoti patį vairavimo procesą dar tik planuojama. Taigi, traktorių gamintojai su naujomis vairavimo valdymo galimybėmis yra absoliutūs šios srities lyderiai. Firmos „John Deere“ sukurtoje aktyvioje traktoriaus vairavimo reguliavimo sistemoje vairo pasukimo momentas moduliuojamas pagal konkrečią situaciją, todėl traktorininkas ant vairo jaučia reakciją į savo manevrą. Naujoji sistema labai naudinga greitai važiuojant su sunkiomis daugiaašėmis priekabomis, turinčiomis standžius grąžulus. Be paminėtų saugumo aspektų, dėl naujosios sistemos lengviau atlikti lauko ir krovos darbus.

Sėjamosios

Per Isobus sistemą žemės ūkio mašinos bando valdyti traktorius.

Vienareikšmiškai matoma tendencija tikslesnės sėjos link, tam tikslui panaudojant elektroniką. Daugelis parodoje demonstruotų sėjamųjų tinka vadinamosioms tiksliojo ūkininkavimo sistemoms įdiegti. Didėja į mulčiuotą dirvą sėjančių sėjamųjų pasiūla. Darbinio pločio didinimas – ryški prikabinamų ar nuo traktoriaus galios tiekimo veleno (GTV) sukamų sėjamųjų bei kombinuotų žemės dirbimo ir sėjos mašinų tobulinimo tendencija.

Dar labiau tobulinamas eilinių sėjamųjų elektroninis valdymas, siekiama automatizuoti šių mašinų technologinius procesus. Kad sėjant būtų galima keisti išberiamų sėklų normą, vis dažniau naudojamos belaipsnės sėjamųjų aparatų pavaros. Kartu naudojant palydovinę (DGPS) įrangą, atskirose lauko vietose galima išsėti skirtingą sėklų kiekį. Punktyrinėse sėjamosiose optimalų ir tikslų sėklų išdėstymą užtikrina elektrinės pavaros.

Purkštuvai

Didėja hidraulinių lauko purkštuvų su inžektoriniais pneumohidrauliniais purkštukais asortimentas. Siūlomi įvairūs pneumohidrauliniai lauko purkštuvai bei naujos tiesioginio augalų apsaugos produktų sumaišymo sistemos. Tikslų pesticidų dozavimą ir sąnaudų sumažinimą užtikrina šiuolaikinė elektronika ir purškimo kompiuteriai. Svarbiausia naujovė – DGPS ir Isobus įrangos naudojimas.

Šiuolaikiniuose purkštuvuose elektroniniu būdu valdoma daugybė funkcijų: automatiškai išjungiamos ir įjungiamos purškimo sijos sekcijos, išjungiamas arba įjungiamas purškimas galulaukėse, automatiškai reguliuojamas purškimo aukštis, užtikrinamas lygiagretus purškimo agregato važiavimas ir technologinių vėžių sekimas. Naujos duomenų bankų sistemos leidžia valdyti ir dokumentuoti augalų apsaugos produktų naudojimą. Gamintojai siūlo automatines purškimo sijos poskyrio reguliavimo sistemas, dirbant šlaituose, ir įvairius jos svyravimų slopinimo įtaisus. Pirmą kartą pasiūlyta elektros pavaromis varomo purkštuvo koncepcija.

Kombainai

Didinti javų kombainų galią verčia vis sunkėjančios ir besikeičiančios sąlygos derliaus dorojimo metu. Mažesnio laidumo javų kombainuose, visų pirma, yra didinamas našumas ir priežiūros komfortas. Vidutinio laidumo javų kombainuose labai išpopuliarėjo rotoriniai separatoriai, o našiausiuose – padidėjo plačių pjaunamųjų ir ypatingos įrangos pasiūla.

Reikalavimai javų derliaus nuėmimo kokybei ir toliau didėja, t. y. suskaldyti grūdai nepageidaujami, o nukultų grūdų švarumas yra labai svarbus darbo kokybės rodiklis. Labai svarbu tiksliai nustatyti javų kombainą. Tai padaryti operatoriui padeda elektroninės nustatymo rodyklės bei GPS pasitelkiančios informacinės ir valdymo sistemos.

Pirmą kartą buvo demonstruojama interaktyvi kombainininko informavimo sistema, padedanti pasirinkti optimalius javų kombaino nustatymo parametrus. Siūlomos įvairios techninės sistemos mašinų naudojimo saugumui užtikrinti, pvz., sulankstomos pjaunamosios, naujos pjovimo sistemos. Siūlomos iš lengvo metalo pagamintos javų kombainų pjaunamosios, kurių darbinis plotis siekia net 15 metrų.

Firmos „Claas“ sukurtoje interaktyvioje kombainininko informavimo sistemoje Cemos (vok. Claas elektronische maschinen optimierungs service) sukaupti duomenys apie visų javų kombaino mazgų nustatymą skirtingomis sąlygomis dorojant įvairius augalus. Modernių javų kombainų informacinėse sistemose nustatymo rodikliai paprastai programuojami vidutinėms sąlygoms. Deja, pagal esamas darbo sąlygas šie rodikliai keičiami labai nežymiai. Taigi, daugeliu atvejų javų kombainai dirba, neišnaudodami savo techninių galimybių. Sistema Cemos analizuoja esamą situaciją, sistemingai kuria optimizavimo žingsnius ir siūlo juos kombaino operatoriui. Kartu įvertinami ir esami nustatymai bei kombaino komplektacija. Operatorius gali priimti šiuos nurodymus arba paprašyti alternatyvos. Jei jis priima pasiūlytus nurodymus kombainui nustatyti (nustatymai stebimi jutikliais), tuomet gaunamas pranešimas, ar darbo rezultatai pagerėjo, ar ne. Sistema Cemos nedelsiant informuoja operatorių apie iškilusias problemas (pvz., kad daugiau grūdų sužalojama) ir pasirinktų nustatymų technines ribas. Bendraudamas su sistema operatorius gali pasiekti geriausią javų kombaino darbo kokybę ir didžiausią našumą.

Pašarų ruošimo mašinos

Norint pagaminti kokybiškus pašarus, būtina optimaliai suderinti visas jų derliaus dorojimo technologines grandis. Reikalingos labai našios pakabinamos ar savaeigės mašinos. Traktorių priekyje, gale ir šonuose pakabinant keletą žoliapjovių, galima pasiekti net 15 m darbinį plotį ir 20 ha val.-1 darbo našumą.

Šiuolaikinių savaeigių smulkintuvų darbo našumas didinamas, variklio galią pakėlus iki daugiau kaip 600 kW. Siūlomos našios žolių ir kukurūzų pjaunamosios. Šių mašinų paklausą skatina biodujų gamybos bumas ir energinių augalų auginimo apimčių didėjimas.

Siekiama, kad susmulkinta masė našiai ir optimaliai pripildytų transportavimo priemones, būtų kuo mažesni pašarų nuostoliai. Analizuojant skaitmeninius trimačius vaizdus, tapo įmanoma automatiškai pripildyti transporto priemones bet kokiomis sąlygomis, t. y. dieną, naktį ar ūkanotu oru. Naudojant firmų „Claas“ ir „New Holland“ sukurtą sistemą Auto Fill, į priekabos kontūrus visiškai automatiškai orientuojasi ne tik pats savaeigio smulkintuvo masės išmetimo kanalas, bet ir jos kreipiklis. Taigi, traktorininkui ir savaeigio smulkintuvo operatoriui daugiau nebereikia koncentruotis į priekabos pripildymo procesą.

Didelį našumą užtikrina šiuolaikinės rinktuvinės priekabos, kurių talpa net 40 m3, o bendroji masė – 20 t. Siūlomos naujos rinktuvinių priekabų koncepcijos, palengvinančios atskirų jų mazgų priežiūrą. Tobulinamas masės tiekimas smulkintuvuose, naudojant Isobus ir specialius jutiklius bandoma iš žemės ūkio mašinos (pvz., rinktuvinės priekabos ar ritininio preso) valdyti traktorių.

Isobus tema visiems žemės ūkio technikos gamintojams vėl tapo labai aktuali. Tikslas labai aiškus – praktinis pritaikymas. Daugelis gamintojų šiuo metu siūlo gerai veikiančius Isobus terminalus ir jų panaudojimo koncepcijas. Kelios stambios žemės ūkio technikos įmonės jau sukūrė vieningą Isobus terminalą. Firmos „Amazone“, „Grimme“, „Krone“, „Kuhn“, „Lemken“ ir „Rauch“ sukūrė patogų Isobus terminalą su identiška meniu struktūra, vienodu instaliavimo ir įvedimo klavišų žymėjimu, identiškomis piktogramomis ir klavišų vietomis. Jis tinka ir tos pačios paskirties skirtingų gamintojų mašinoms (pvz., mineralinių trąšų barstomosioms), ir visiškai skirtingoms (pvz., rinktuvinėms priekaboms, bulvių nuėmimo kombainams arba plūgams).

Akivaizdu, kad nebėra šiuolaikinės žemės ūkio mašinos, kuri neturėtų vienokio ar kitokio elektroninio valdymo įtaiso. Elektronika užtikrina darbo kokybę, padeda dokumentuoti darbo procesus. Elektroninės valdymo sistemos naudingos logistikoje. Šiandien elektronika ypač svarbi, stebint mašinų darbą ir fiksuojant gedimus atskiruose jų mazguose. Brangių mašinų prastovos, trumpėjant palankiam derliaus dorojimo laikui, nebetoleruotinos.

Tęsinys kitame numeryje