23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2008/10
Stipruolių kvartetas
  • dr. Aleksandras KIRKA, LŽŪU
  • Mano ūkis

Stambėjančiuose ūkiuose 180 AG traktoriai tampa vis populiaresni ir pagal statistinius duomenis – labiausiai perkami Europoje. Didžiojoje Britanijoje buvo atliktas palyginamasis Claas Axion 820, Fendt 718 Vario TMS, John Deere 7530 Premium ir New Holland T7040 testas.

Tyrimo metu siekta nustatyti ir palyginti traktorių parametrus ir savybes, kurios aktualiausios praktiniu požiūriu. Be to, buvo tiriamos traukos savybės ir matuojamos degalų sąnaudos.

Testuojamų traktorių techninės charakteristikos

Varikliai. Traktoriuose įrengta Common Rail degalų tiekimo sistema, pagal deginių emisiją visų traktorių varikliai tenkina Tier III reikalavimus.

Transmisijos. John Deere ir Fendt traktoriuose naudojamos belaipsnės transmisijos, o Claas ir New Holland – su dinaminiais reduktoriais.

Hidraulinės sistemos. Skirstytuvai val­domi elektriškai, srauto ir laiko paramet­rai nustatomi terminale.

Kabinos. Visų traktorių kabinos pasižymi geru apžvelgiamumu, įrengta elastinga pakaba, triukšmo lygis mažesnis negu lengvųjų automobilių salonuose.

Valdymas. Mašinose įrengti daugiafunkciniai terminalai, informacija apie valdomus parametrus rodoma monitoriuose. Parametrų programavimas bei koregavimas nesudėtingas.

Testavimo metodika ir rezultatai

Lauko bandymuose buvo naudojamas šešių korpusų Lemken Vari Diamant plūgas. Traukos jėga buvo matuojama specialiu įrenginiu, sumontuotu traktoriaus keltuve. Kad bandymų duomenis galima būtų palyginti, testo metu buvo stengiamasi palaikyti 45 kN traukos jėgą. Papildomu radaru ant plūgo buvo matuojamas faktinis greitis. Pagal šiuos parametrus buvo apskaičiuojama traukos galia ir našumas. Jutikliu, įrengtu kabinoje operatoriaus galvos aukštyje, buvo matuojamas triukšmo lygis. Taip pat buvo matuojamos degalų sąnaudos.

Kiekvienas traktorius turėjo atlikti keturis bandymų ciklus, kurių kiekvieno ­trukmė buvo po pusę valandos. Du bandymų ciklus reikėjo dirbti didžiausia galia, kitus du – sumažintų sūkių režimu. Šiuose bandymų cikluose Claas ir New Holland operatoriai turėjo išjungti automatinį transmisijos valdymo režimą ir perjunginėti pavaras ranka, kad būtų palaikomi sumažinti variklio sūkiai. Traktoriams dirbant maksimalios galios režimu, variklių sūkiai buvo 1 700–2 050 min-1 ribose, darbinis greitis – 7,0–7,5 km/val. Bandymus vykdant sumažintų (1 450–1 800 min-1) sūkių režimu, buvo dirbama ekonomiškiausiu režimu ir mažiausiomis degalų sąnaudomis. Darbinis greitis siekė 6,6–7,5 km/val. Kad palyginamosios vertės būtų tikslesnės, degalų sąnaudos buvo matuojamos tik arimo metu (apsisukant degalų sąnaudos nebuvo vertinamos). Taip pat buvo apskaičiuojamos specifinės degalų sąnaudos. Jos leidžia eliminuoti skirtingas dirvos sąlygas.

Traktorių bandymo rezultatai

Claas Axion 820

Variklis – 4 balai

Šiame traktoriuje naudojamas John Deere 6,8 l darbinio tūrio varik­lis, jo vardinė galia 135 kW (ECE R 24). Mažų sūkių diapazone variklio galia išlieka didelė. Testo metu variklio motovalandų skaitiklis rodė tik 24 val. Testo rodikliai nelabai geri, todėl buvo suabejota matavimų patikimumu. Atlikus pakartotinį testą Vokietijoje, gautos maždaug 10 proc. mažesnės specifinės degalų sąnaudos ir didesnė traukos galia. Kodėl buvo gauti skirtingi rezultatai, negalima vienareikšmiai pasakyti, nes lauko bandymų neįmanoma pakartoti lygiai tokiomis pačiomis sąlygomis.

Transmisija – 4 balai

Keturių pavarų 24/24 Hexashift transmisija leidžia išvystyti iki 50 km/val. greitį, jos dinaminis reduktorius turi 6 laipsnius. Pavaros perjungiamos elektrohidrauliškai. Pagal pageidavimą gali būti įrengta lėtoji pavara. Paleidus variklį, pradinė pavara įjungiama Cebis terminale. Darbinių greičių diapazone pavarų skaičius pakankamas. Jos gali būti perjungiamos valdymo konsolėje esančia maža svirtimi. Yra galimos dvi pavarų perjungimo programos: traukos ir transporto režimams.

Kabina – 3,5 balo

Į erdvią ir šviesią kabiną įlipama penkiomis pakopomis. Galima naudotis ir dešinės pusės durimis. Po vairo ratu įrengtas laikiklis šaltam vandeniui, patogi ir papildoma keleivio sėdynė. Kondicionierius įrengiamas pagal pageidavimą. Labai gera, ergonomiška daugiafunkcinė valdymo konsolė, išskyrus darbinio veleno jungiklį. Vairo rato padėties nustatymas nėra optimalus. Posūkių įjungimo rankenėlė negrįžta automatiškai į neutralią padėtį, per daug stiprus posūkių signalo garsas. Puikus užpakalinio keltuvo apžvelgiamumas. Cebis terminalas paprastai ir greitai valdomas centriniu perjungikliu, svarbiausia informacija pateikiama aiškiai, terminale integruotos svarbiausios funkcijos.

Hidraulinė sistema – 4 balai

Elektrohidraulinis keltuvas gana paprastai valdomas perjungikliu, įrengtu šoninėje konsolėje. Terminale rodomi pagrindiniai nustatymai. Hidraulinio keltuvo diapazonas – pats didžiausias. Priekyje, ant porankio, įrengti trys hidraulinio keltuvo valdymo mygtukai: kėlimo, nuleidimo ir fiksavimo. Tik jų išdėstymas gali būti kitoks, logiškesnis. Labai patogu valdyti papildomus įrenginius, nes kryžminėje svirtyje yra trys jungikliai. Gerai pažymėtos jungtys. Per terminalą galima valdyti ir papildomus įrenginius.

Darbinis velenas – 3,5 balo

Darbinio veleno greičiai lengvai perjungiami svirtimi, esančioje šoninėje konsolėje. Greitis 540eco – pagal pageidavimą. Darbinio veleno jungiklis tolokai perstumtas atgal.

4x4 pavara ir diferencialo blokavimas – 4 balai

Valdymo mygtukas konsolėje. Galimas trumpas įjungimas, o palaikius nuspaustą mygtuką ilgiau negu dvi sekundes, įjungiama 4x4 pavara ir diferencialo blokavimas ilgam laikui.

Komfortas – 4 balai

Labai didelis posūkio spindulys – net 15,10 m (tikriausiai nebuvo tinkamai nustatyti vairuojamųjų ratų posūkio ribotuvai). Vairuojamieji ratai pasukami iki galo, vairo ratą apsukus 2,5 karto. Tai leidžia sutaupyti laiko galulaukėse. Stabdžiai veikia preciziškai, stabdžių pedalo eiga nedidelė. Mechaninė kabinos pakaba veikia gerai.

Priežiūra – 3,5 balo

Degalų bako talpa – 407 l, alyva variklyje keičiama kas 500 valandų, o transmisijoje – kas 1 000 valandų. Kasdieninio aptarnavimo taškai lengvai pasiekiami, tik oro filtras įrengtas labai aukštai.

Vardinė galia (ECE R 24) – 135 kW (183 AG)

Konstrukcinė masė – 8 320 kg

Papildoma masė – 4 680 kg

Kaina – apie 135 946 EUR (apie 469 014 Lt)


Fendt Vario 718

Variklis – 5 balai

Deutz variklio darbinis tūris 6,1 l – mažiausias iš visų bandomųjų traktorių. Testo metu vardinė galia 180 AG, o maksimali – 186 AG (be Powerboost). Ariant didžiausią traukos jėgą išvystė, esant variklio sūkiams 1 500–1 600 min-1. Testo metu traktorius Fendt Vario 718 sunaudojo mažiausiai degalų 1 ha suarti.

Transmisija – 4,5 balo

Vario transmisija turi du diapazonus – darbinį ir transportinį, kuriuos pasirenka operatorius. Perjungti diapazonus galima ir važiuojant, kai nėra apkrovos. Transmisija ir jos valdymo sistema suteikia daugybę galimybių, tik reikia sumaniai naudotis net 12 valdymo elementų, esančių Vario terminale. Testuojamame traktoriuje buvo naudojama variklio sūkių ir transmisijos perdavimo skaičiaus valdymo sistema (TMS), suteikianti galimybę pasirinkti įvairias važiavimo strategijas: valdyti akceleratoriumi, svirtimi ir abiem su ir be TMS. Reguliuojant variklio sūkių ir transmisijos perdavimo skaičių, galima optimizuoti traktoriaus darbą. Traktoriui pasiekus reikalingą greitį, TMS mažina variklio sūkius (jei tai leidžia daryti apkrova). Tokiu būdu taupomi degalai. Kiek gali būti mažinami variklio sūkiai mažėjant apkrovai, nustatoma Vario terminale (nuo 0 iki 30 proc.). Valdymo sistema greitai reaguoja į besikeičiančias darbo sąlygas, gali sumažinti variklio sūkius iki 1 400 min-1. Didžiausias darbinis greitis pasiekiamas, kai variklio sūkiai 1 600 min-1. Joystick svirtimi galima atlikti daug papildomų funkcijų, pvz., valdyti elektrohidraulinį keltuvą, papildomus įrenginius, keisti važiavimo kryptį ir panašiai.

Kabina – 3 balai

Tarp testuojamų traktorių Fendt kabina pati mažiausia, įlipimas į kabiną gana ankštas. Vairo rato padėtį galima reguliuoti, tačiau nenulipus nuo sėdynės tai padaryti nelengva. Operatoriaus sėdynė gera, tačiau papildoma keleivio sėdynė galėtų būti patogesnė: važiuojant galima susižaloti rankų pirštus. Pasenusi ventiliavimo sistema (atskirtos šildymo ir kondicionavimo sistemos, nėra automatinės kondicionieriaus valdymo sistemos). Valdymo elementai įrengti tinkamai ir patogiai išdėstyti, išskyrus veidrodžio valdymą. Apžvelgiamumas pirmyn ir atgal geras, gal kiek trukdo dešinioji aukšta konsolė.

Hidraulinė sistema – 4 balai

Kėlimo greitis, palyginti su kitais testuojamais traktoriais, mažokas. Greito pakėlimo mygtuką kažkodėl reikia spustelti du kartus. Elektrohid­raulinis keltuvas valdomas Joystick svirtimi, kitos EHR funkcijos – Vario terminalu. Galima valdyti ne daugiau kaip keturis papildomus įrenginius. Visi nustatymai (srauto, laiko, prioriteto) galimi Vario terminalu.

Kompiuteris

Kompiuteris aktyvinamas per 8 sekundes. Pradiniame kompiuterio lange gerai pateikta svarbiausia informacija. Jeigu surandamas tinkamas meniu, visos funkcijos nustatomos paprastai.

Valdymo sistema Variotronic Ti išsaugo iki 30 komandų su ne didesniu kaip 13 žingsnių skaičiumi. Kiekviena komanda gali būti išsaugota, suteikiant jai individualų vardą. Komandas keisti galima, tačiau tai atlikti nėra paprasta.

Darbinis velenas – 4,5 balo

Darbinio veleno sūkiai 540, 540 E ir 1 000 perjungiami labai paprastai, sklandžiai. Darbinį veleną galima valdyti taip pat ir Joystick svirtimi.

4x4 pavara ir diferencialo blokavimas – 4 balai

Šoninėje konsolėje įrengtas valdymo mygtukas (išjungta, įjungta ir automatinis). Automatinis režimas įjungiamas, priklausomai nuo greičio, taip pat nuo vairo rato pasukimo.

Komfortas – 4,5 balo

Lengvas ir tikslus valdymas, bet reikia penkis kartus apsukti vairo ratą, kad vairuojamieji ratai pasisuktų nuo vienos kraštinės padėties iki kitos. Labai didelė stabdžių pedalo eiga, rankinis stabdis – kaip krovininiame automobilyje. Kabinos pakaba kietoka, tai jaučiama važiuojant keliu.

Priežiūra – 3,5 balo

Degalų bako talpa 340 l, alyva variklyje keičiama kas 500 val., transmisijoje alyva keičiama kas 2 000 val., o hidraulinėje sistemoje – kas 1 000 val. Norint išvalyti radiatorius, reikia atidaryti priekinį gaubtą.

Vardinė galia (ECE R 24) – 121 kW (165 AG)

Konstrukcinė masė – 6 985 kg

Papildoma masė – 5 515 kg

Kaina – apie 138 130 EUR (apie 476 549 Lt)


John Deere 7530

Variklis – 4,5 balo

Variklis toks pat, kaip ir Claas Axion 820, bet šiame traktoriuje įrengtos variklio valdymo ir Powerboost sistemos. Transporto darbuose ir dirbant su darbiniu velenu maksimali galia siekia 200 AG. Testo metu variklis išsiskyrė jėga: keliuose, ilgose įkalnėse jis buvo greičiausias. Ardamas traktorius John Deere išvystė didžiausią traukos galią. Specifinės degalų sąnaudos ariant buvo mažesnės už vidutinę vertę. Dirbant Eco režimu mažų sūkių diapazone, jos padidėjo. Tai susiję su variklio, tenkinančio Tier III emisijos reikalavimus, charakteristika.

Transmisija – 4,5 balo

Traktoriuje naudojama belaipsnė AutoPowr transmisija (ZF-Eccom). Pagrindinės funkcijos valdomos gana paprastai: pasirenkama važiavimo kryptis, paspaudžiamas akceleratorius, ir pirmyn. Tempomato greičiai pasirenkami svirties viršuje esančiu perjungikliu. Variklio ir transmisijos valdymo parametrai vaizduojami centriniame monitoriuje. Perjungikliu galima pasirinkti įvairius važiavimo režimus: arimo, transporto, darbo su darbiniu velenu. Automatinio valdymo režimu gerai dirba, kai reguliavimas pozicinis. Patogi ir gera reverso valdymo svirtis, sklandžiai keičiama važiavimo kryptis. Greičio verčių pirmyn/atgal santykis programuojamas, valdymo sistema greitai prisitaiko prie kintamos apkrovos.

Kabina – 4,5 balo

Kabina racionaliai įrengta, todėl sudaro erdvios kabinos įvaizdį, nors ji nėra didžiausia tarp testuojamųjų traktorių. Galima naudotis abejomis durimis. Valdymo porankyje įrengti visi būtiniausi valdymo elementai. Aiškus ir geras žymėjimas leidžia tuoj pat pradėti darbą – instruktažas nereikalingas. Išlipus iš traktoriaus, žibintai trumpą laiką lieka įjungti, todėl labai patogu parkuoti traktorių tamsiame garaže. Posūkių signalo valdymo svirtelė automatiškai grįžta į viduriniąją padėtį, todėl kažin ar reikalingas garsus signalas, kai ji įjungta. Puikus apžvelgiamumas pirmyn ir atgal, galinio vaizdo veidrodis valdomas elektriškai.

Kompiuteris

Kompiuteris aktyvinamas per 7 sekundes. Informacija pateikiama aiškiai, todėl galima greitai pasirinkti norimą meniu. Labai daug traktoriaus valdymo funkcijų integruota valdymo terminale. Monitorius įrengtas ne operatoriaus matymo lauke, todėl ne visai patogu juo naudotis. Variklio ir transmisijos valdymo sistema leidžia programuoti 27 komandas ir suteikti joms pavadinimus. Valdymo sistema gali būti programuojama ne tik važiuojant, bet ir traktoriui stovint. Užprogramuotos komandos įsimenamos ir gali būti paprastai koreguojamos.

Hidraulinė sistema – 4,5 balo

Jungiklis ir gylio reguliatorius integruoti porankyje. Gaila, kad jungiklis neturi vidurinės padėties. Pakėlimo aukščio ribotuvas, nuleidimo droselis įrengti valdymo terminale. Elektrohidraulinis keltuvas valdomas gerai, pageidautinas būtų aktyviųjų parametrų šviesos indikatorius. Įjungti slankiąją padėtį nėra paprasta: jungiklį reikia paspausti žemyn, tada pastumti pirmyn. Pagal pirkėjo pageidavimus gali būti įrengti trys papildomi elektrohid­rauliniai kontūrai, valdomi Joystick svirtimi. Šie kontūrai taip pat gali būti sujungti su traktoriaus valdymo sistema. Paprasta reguliuoti valdomus agregatus, kiekvienam atskirai galima nustatyti srautą ir laiką. Laiką galima nustatyti atskirai kiekviena kryptimi, centrinė traukė valdoma iš išorės.

Darbinis velenas – 4 balai

Trys darbiniai greičiai (taip pat ir 1000E). Darbinio veleno jungiklis įrengtas patogioje porankio vietoje. Gaila, kad nėra galimybės automatiškai įjungti darbinį veleną, nesinaudojant traktoriaus valdymo sistema.

4x4 pavara ir diferencialo blokavimas – 3,5 balo

4x4 pavara įjungiama mygtuku, esančiu šoninėje konsolėje priverstinai arba automatiškai (esant 23 km/val. greičiui, išsijungia, o sumažėjus iki 21 km/val. – vėl įsijungia). Diferencialo blokavimas įjungiamas koja valdomu mygtuku. Diferencialo blokavimas išjungiamas pakartotinai paspaudus mygtuką, stabdžių pedalą arba viršijus 12 km/val. greitį.

Komfortas – 4,5 balo

Važiavimo komfortas įvertintas labai gerai. Priekinio tilto ir kabinos elastingos pakabos optimaliai sąveikauja tarpusavyje. Vairavimo sistema gerai veikia, esant dideliam važiavimo greičiui. Vairuojamieji ratai nuo vienos kraštinės padėties iki kitos pasukami per nepilnus keturis vairo rato apsisukimus.

Priežiūra – 4 balai

Degalų bako talpa 385 l. Variklyje alyva keičiama kas 500 val., transmisijoje – po 1 500 val. (pirmą kartą). Oro filtras ir radiatorius leng­vai pasiekiami, tai palengvina kasdieninę traktoriaus priežiūrą.

Vardinė galia (ECE R 24) – 129 kW (175 AG)

Konstrukcinė masė – 7 470 kg

Papildoma masė – 4 830 kg

Kaina – apie 139 500 EUR (481 275 LT)


New Holland T7040

Variklis – 4,5 balo

Variklio, pagaminto „European Engine Alliance“ (New Holland + Iveco) kompanijoje, darbinis tūris 6,7 l, maksimali galia – 234 AG, vardinė – 182 AG. Bet reikia atkreipti dėmesį į tai, kad šie parametrai nustatyti pagal ISO standartą (jis analogiškas ECE R 120 normai), pagal kurį gauti duomenys maždaug 5 proc. didesni negu nustatant juos pagal ECE R 24 normą. Testo metu traktoriaus išvystoma galia buvo mažesnė tik už John Deere traktoriaus galią. Variklio sukimo momento vertė buvo pati didžiausia. Degalų sąnaudos 1 ha (ariant) didesnės už Fendt traktoriaus.

Transmisija – 4 balai

Traktoriuje naudojama PowerCommand transmisija leidžia gauti 19 greičių pirmyn ir tik 6 greičius atgal. Pagrindinių greičių diapazone (4–15 km/val.) tik aštuonios pavaros. Perjungiant pavaras, tarp 6 ir 7 bei 12 ir 13 pavaros traktorius šiek tiek trūkčioja. Šoninėje konsolėje esančiu jungikliu aktyvuojamas automatinis greičių perjungimas, priklausomai nuo variklio sūkių. Testo metu ne visada transmisija tuoj pat reagavo į nustatymų pakeitimus. Įjungti žemesnę pavarą (nuo 7-os) gana sudėtinga, reikia nuspausti jungiklį, ilgiau jį palaikyti ir tuo pat metu pasukti raktelį. Norint aktyvuoti transporto režimą, reikia du kartus trumpai spustelti jungiklį. Paprasčiau būtų naudoti paprastą perjungiklį. Važiuojant keliu, transmisijos veikimas geras.

Kabina – 4 balai

Didelės durys ir lengvai atlenkiamas vairo ratas palengvina įlipti į kabiną. Puikus matomumas į šonus, geras atgal ir blogesnis pirmyn. Triukšmo lygis, išmatuotas testo metu, – tik 70 dB(A), t. y. kaip leng­vajame automobilyje. Gera oro kondicionavimo sistema. Daugelis svarbių valdymo funkcijų integruota jungiklyje, esančiame po dešiniąja šonine konsole, o porankyje įrengtas elektrohidraulinio keltuvo valdymas. Transmisija valdoma Joystick svirtimi. Dirbti traktoriumi patogu, nes kompiuteris įrengtas optimalioje vietoje, yra daug jungčių elektrą naudojantiems įrengimams.

Kompiuteris

Kompiuterio aktyvinimas trunka 15 sekundžių, terminalo padėtis nėra ideali, meniu paieška turėtų būti gerinama, ne visos funkcijos integruotos terminale. Darbinis velenas automatiškai įjungiamas per elektrohidraulinę keltuvo valdymo sistemą. Kompleksinis valdymas nėra labai patogus, nes kai kuriuos jungiklius reikia palaikyti nuspaustus keletą sekundžių.

Hidraulinė sistema – 3,5 balo

Pagrindiniai elektrohidraulinio keltuvo valdymo elementai įrengti porankyje nelabai modernūs, bet praktiški. Valdymo konsole reguliuojamas darbinis gylis ir traukos jėga. Šalia gylio nustatymo jungiklio ir transmisijos valdymo Joystick svirties įrengti hidraulinio keltuvo greito valdymo jungikliai. Tačiau jie neturi vidurinės padėties, todėl keltuvą stabdyti tenka juos paspaudus du kartus. Papildomi prie traktoriaus hidraulikos prijungti įrengimai valdomi svirtimi, įrengta šoninėje konsolėje. Testuojamame traktoriuje buvo įrengta papildoma Joystick svirtis, leidžianti valdyti keturis kontūrus. Galima programuoti tik skysčio srautą, o laiko – ne. Išjungus variklį, nustatyti parametrai dingsta.

Darbinis velenas – 3 balai

Tik du darbinio veleno greičiai (540E ir 1 000) – nešiuolaikiškos mašinos rodiklis.

4x4 pavara ir diferencialo blokavimas – 4 balai

Abi priverstinio ir automatinio įjungimo funkcijos valdomos, priklausomai nuo stabdžių, hidraulinio keltuvo, greičio ir vairuojamųjų ratų pasukimo kampo.

Komfortas – 4,5 balo

Vairuojamieji ratai nuo vienos kraštinės padėties iki kitos pasukami trimis vairo rato apsukimais. Dar greičiau vairuojamuosius ratus galima pasukti, pasinaudojant Steer sistema: pakanka ketvirčio vairo rato apsisukimo. Bet kelyje vairavimo sistema nepakankamai preciziška, palyginti su kitais testuojamais traktoriais. Komfortą garantuoja gera kabinos, priekinio tilto ir aktyvioji sėdynės pakaba.

Priežiūra – 4 balai

Alyva variklyje keičiama kas 600 val., o transmisijoje – kas 1 200 val.

Vardinė galia (ECE R 120) – 134 kW (182 AG)

Konstrukcinė masė – 7 200 kg

Papildoma masė – 5 800 kg

Kaina – apie 113 481 EUR (391 509 Lt)


Parengta pagal „Top agrar“ ir kitus leidinius