03 06 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2008/10
Padangų gamintojai siūlo būdą didinti ūkių pajamas
  • Viktoras TROFIMIŠINAS, „Mano ūkis“, Vokietija
  • Mano ūkis

Prancūzijos padangų gamintoja „Michelin“ po dvejus metus trukusių bandymų pristatė patobulintos konstrukcijos padangą, skirtą žemės ūkio technikai. Traktoriai, važiuodami su šiomis padangomis, sunaudoja mažiau degalų, tausoja dirvožemį, taupo darbo laiką.

Naujos padangos pirmiausia buvo testuojamos „Michelin“ bandymų centre „LADOUX“, Prancūzijoje. Jų privalumus pirmieji Europoje išmėgino Olandijos, Prancūzijos ir Italijos ūkininkai, kurių ūkiuose padangos buvo bandomos. Bendras padangų bandymo laikas – daugiau kaip 26 tūkst. valandų. Per tą laiką nuvažiuota 530 tūkst. kilometrų.

Naujoji „Michelin“ padanga Europos šalių žiniasklaidos atstovams pristatyta eksperimentiniame Poingo ūkyje, netoli Miuncheno. Anot „Michelin“ atstovų, padangos pavadinimas atspindi jos universalumą: 70 serijos padangos OmniBib suprojektuotos taip, kad traktorius, važiuodamas su jomis, gali dirbti laukuose, ūkių teritorijoje, vežti krovinius. Padangos pavadinimas sudarytas iš lotynų kalbos žodžio, reiškiančio visumą, ir „Michelin“ simbolio – žmogeliuko „Bibendumo“ vardo pirmo skiemens.

Gamintojai išskiria keturias pagrindines OmniBib padangų ypatybes. Šios padangos leidžia sumažinti degalų sąnaudas, tausoti dirvožemį, joms būdinga didesnė keliamoji galia ir ilgesnė rida.

OmniBib padangas galima montuoti vietoje standartinių 85 serijos padangų (jų ratlankiai yra vienodi). OmniBib 70 serijos padangos skirtos 70–180 AG traktoriams.

Įvairiapusė nauda

„Michelin“ konstruktoriai patobulino padangos raštą. Tai padeda sumažinti slydimą, provėžos gylį, paspartinti darbą ir sumažinti degalų sąnaudas 2 proc., lyginant su pagrindine konkurente (pagrindinės konkurentės – tai pirmaujančias pozicijas užimančios įvairių gamintojų padangos – aut. past.). OmniBib sąlyčio su žeme plotas yra 16 proc. didesnis negu pagrindinės konkurentės. Oro slėgis OmniBib padangose gali būti 0,2 baro (12 proc.) mažesnis negu mažiausias leistinas slėgis konkurencinėse padangose. Sumažinus padangoje pripūtimo slėgį, padidėja sąlyčio plotas su žeme, todėl taupomi degalai, galima išvystyti didesnį greitį. Taip pat pažymima, kad šios klasės padangų grupėje OmniBib rida yra didžiausia.

Atliktų bandymų rezultatai parodė, kad traktoriaus su OmniBib padangomis ratų slydimas, prikabinus prie jo 3,8 tonos svorį, yra 12 proc., o pagrindinės konkurentės – 14 proc. OmniBib padangos užtikrina geresnį sukibimą.

Dirbant lauko darbus, traktoriaus padangos dėl slydimo sukasi dažniau negu važiuojant lygia kelio danga. Sumažėjus sukibimui, prarandamas greitis, traktoriaus variklis turi dirbti didesniu pajėgumu, išauga degalų sąnaudos. OmniBib padangos konstrukcija sumažina slydimą.

„Michelin“ atstovai Poingo ūkio laukuose demonstravo, kokią įtaką traktoriaus darbo efektyvumui ir dirvai turi skirtingai pripūstos padangos. Testo metu Fendt traktorius traukė kitą traktorių 100 metrų distanciją. Oro slėgis traktoriaus-vilkiko padangose buvo 1,9 baro. Judėdamas iš vietos traktorius buksavo, važiuodamas siūbavo, šokčiojo. Degalų matavimo stulpelis parodė, kad sunaudota 67 cm dyzelino. Sumažinus oro slėgį padangose iki 0,7 baro, traktorius, judėdamas iš vietos, buksavo minimaliai (starto vietoje neliko duobės, kaip pirmuoju atveju), važiavo tolygiai. Degalų sąnaudos sudarė 54 cm matavimo stulpelio. Važiuojant labiau pripūstomis padangomis, jos apsisuko 28 kartus, o mažiau pripūstomis – 24 kartus.

Pristatymo žurnalistams metu galima buvo išmėginti, ar skiriasi patogumas važiuojant traktoriais su skirtingai pripūstomis OmniBib padangomis. Buvo paruoštos trys poros „Case“, „John Deere“ ir „Valtra“ traktorių. Neilga trasa driekėsi lygiu keliu, kilo įkalnėn ir leidosi nuokalne. Visi traktoriai važiavo vienodu greičiu. Absoliuti dauguma važiavusiųjų nurodė, kad vairuoti traktorių su mažiau pripūstomis OmniBib padangomis buvo lengviau, važiuoti patogiau – traktoriai judėjo tolygiau, mažiau šokinėjo.

Testais įrodyta, kad OmniBib rida yra 13 proc. didesnė, palyginti su pagrindine konkurente. Šių padangų gamybai „Michelin“ panaudojo naują gumos mišinį ir aukštesnį protektorių.

OmniBib padanga vienintelė iš 70 serijos padangų, galinti išvystyti 65 km/val. greitį, esant 1,6 baro slėgiui.

Ūkininkų atsiliepimai

Prancūzijos ir Olandijos ūkininkai, turėję progą dvejus metus išmėginti OmniBib padangas, pažymi įvairias išskirtines jų savybes, tarp jų atsparumą nusidėvėjimui, didesnį komfortą dirbant traktoriumi, mažesnę amortizaciją, mažesnį slydimą, didesnį stabilumą, padidėjusią ridą. Vienas ūkininkas pasakojo, kad su OmniBib padangomis dirbo 4 500 valandų, nuvažiavo daugiau kaip 70 tūkst. km, o protektorius liko 1,5 cm aukščio ir tinkamas važiuoti toliau. Ypač teigiamai apie padangas atsiliepė tie ūkininkai, kuriems teko dirbti labai skirtingose dirvose. Vienas ūkininkas sakė, kad po 1 500 valandų darbo padangos atrodė beveik kaip naujos, kitas pastebėjo, kad nors padangos nusidėvėjo 80 proc., jos neprarado savaiminio išsivalymo savybės.

Ūkininkas Žanas Klodas Vogelis (Jean Claude Vogel) iš Prancūzijos dirba molingą žemę, be to, jam tenka važiuoti iš vieno lauko į kitą per gyvenvietę, todėl jam labai svarbu tokia padangų savybė kaip savaiminis išsivalymas. Dirbdamas su skirtingais padargais, jis reguliuoja oro slėgį padangose. „Naujos padangos pačios savaime neatneš naudos, jei jomis nebus rūpinamasi. Todėl tiems ūkininkams, kurie neskiria pakankamai dėmesio ir laiko technikos priežiūrai, nekoreguoja oro slėgio padangose, nepatariu pirkti OmniBib, nes jiems tai reikš beprasmį pinigų švaistymą“, – sakė Ž. K. Vogelis.

Ūkininkas iš Olandijos Janas de Goejus (Jan de Goei) pasakojo, kad jam dažnai tenka transportuoti įvairias statybines medžiagas. Naujosios padangos labai gerai tinka pervežant krovinius ir ariant dirvą. Ūkininkas išskyrė savybę užtikrinti stabilumą posūkių metu.

Žemdirbiai stengiasi kuo efektyviau išnaudoti ES paramą, todėl perka traktorius su krautuvais, kad galėtų dirbti laukuose ir fermose. Priekinis krautuvas prideda papildomo svorio, todėl būtina sustip­rinti traktoriaus priekinę ašį. „Michelin“ padidino padangos svorio indeksą, todėl dirbant su priekiniu krautuvu oro slėgis padangose gali būti 1,2–1,4 baro (standartinėse padangose – 2 barai).

Dirvos tausojimas

Dirvožemį sudaro kietosios dalelės ir ertmės, pripildytos oro, vandens ir augalų šaknų. Suslėgus dirvą, pirmiausia suspaudžiamos ertmės. Todėl šaknys nepakankamai aprūpinamos deguonimi ir vandeniu, augalai prasčiau auga. Tausoti dirvą galima mažinant sunkios technikos slėgį, t. y. didinant jos sąlyčio plotą su žeme. Pavyzdžiui, kai oro slėgis padangose yra 1,6 baro, su žemės paviršiumi liečiasi 3–3,5 protektoriaus briaunos, o sumažinus slėgį iki 1,3–1,2 baro – 5–5,5 briaunos.

Būtent sumažinus slėgį padangose padidėja kontaktas su dirva, pagerėja sukibimas, tolygiai pasiskirsto svoris ir sumažėja neigiamas poveikis dirvai. Padangos negrimzta į dirvą ir pačios išsivalo. OmniBib 70 serijos padangų sąlyčio su pagrindu plotą pavyko padidinti, atradus galimybę važiuoti mažiau pripūstomis padangomis, suapvalinus padangos pečius, sukūrus specialios formos protektorių ir elastingą karkasą. Visa tai lemia mažesnes provėžas. Tuo pačiu šios padangos išlaiko kur kas didesnes apkrovas negu jų konkurentės.

OmniBib padangų pranašumas atsiskleidžia ir purškiant pasėlius. Važiuojant minkštai ir tolygiai, pasiekiama geresnės pasėlių purškimo kokybės.

Išteklių taupymas

„Michelin“ atstovai, išanalizavę dvejų metų patirtį, suskaičiavo, kad ūkininkas per vieną sezoną, dirbdamas 150 ha žemės ūkio naudmenų, važiuodamas OmniBib padangomis, sutaupo pusšimtį darbo valandų t. y. apie 1 300 l degalų ir apie 3 900 litų. Tai daro teigiamą įtaką ūkių pajamingumui.