23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2008/05
Kaimo renginių rinkodara
  • Daiva KŠIVICKIENĖ
  • Mano ūkis

Ūkininkai, amatininkai, kaimo verslininkai gali pagausinti savo pajamas dalyvaudami kaimo mugėse, festivaliuose, minėjimuose, įvairiose šventėse. Lietuvoje ūkininkai ir amatininkai į renginius dažniausiai kviečiami prekiauti, tačiau dalyvavimo formų yra labai daug. Užsienio patirtis rodo, kad, išmanant kaimo renginių rinkodarą, nedidelės investicijos gali atnešti pajamų.

Renginiai dažnai susiję su kaimo turizmu. Verslininkai svečiams gali siūlyti skinti vaisius, daržoves, dalyvauti iš anksto suplanuotuose renginiuose, pavyzdžiui, išvykose ar žygiuose, supažinti su krašto žemės ūkio ar kaimo paveldu (išvykos gali vykti su gidu ar be jo). Renginio organizatoriumi gali būti kaimo turizmo sodybos šeimininkas ar kitas verslininkas, bendradarbiaujantis su ūkininkais, turizmo paslaugų teikėjais, visuomeninėmis organizacijomis.

Visko pradžia – tema

Švenčių organizavimas suteikia galimybę kaimo bendruomenėms ir regionams konkuruoti tarpusavyje ir vystyti alternatyvų turizmą. Užsienio šalių patirtis rodo, kad renginiai pagerina svečių, sodybų šeimininkų ir kitų kaimo gyventojų tarpusavio santykius. Kaimo renginiai apima žemės ūkio ir nacionalines šventes, vietinių istorinių įvykių, įvairių sukakčių paminėjimą, muges.

Kanados provincijose populiarūs Moliūgų festivaliai, Sniego žąsies šventės, kuriomis be kita ko siekiama skleisti informaciją apie vietovę, pagerinti įvaizdį, išsaugoti istorinį, socialinį, gamtinės aplinkos paveldą. Daugumos švenčių sėkmė priklauso nuo vietos ir regiono rinkos, t. y. nuo renginio lankytojų gausos, jų noro leisti pinigus. Todėl šventė turi patikti. Nuolat vykstančios tradicinės šventės suteikia vietos bendruomenei sutelktumo, o regionui – stabilumo. Regioninis bendruomeninis aspektas ypač patrauklus užsienio svečiams, norintiems suvokti vietinių žmonių gyvenimo būdą. Šie veiksniai mažina vietinių švenčių ir kitų įvykių priklausomybę nuo kraštovaizdžio patrauklumo ir prisideda prie sėkmės atmosferos kūrimo.

Kanados vakaruose esančios Britų Kolumbijos provincijos Okanagano-Similkmeno regionas garsėja specializuotų teminių maršrutų gausa, pavyzdžiui, „Turtingas paveldas“ (istorinių vietų lankymas), „Vaisių derliaus nuėmimas“, „Besiliejantis dosnumas“ (vyno daryklų, vynuogynų lankymas, supažindinimas su vynininkystės tradicijomis), „Žemės gausa“ (ūkių lankymas), „Skanios įmonės“ (žemės ūkio produktų ragavimas), „Gausios pramogos“ (slidinėjimas, golfas, plaukimas upe). Keliauninkus ypač traukia Vyšnių, Vynuogių, Obuolių festivaliai. Ontario provincija garsėja pažintiniais turais po ūkius, kuriuose supažindinama su žemės ūkio produkcija, degustuojama sūrio, obuolių, vyno produkcija. Nė vienas keliauninkas iš ūkio paprastai neišvyksta tuščiomis, ko nors neįsigijęs. Niagara garsi vyno turu – yra net 23 ūkiai, kuriuose siūlomas aukštos kokybės vynas.

Perto apygardoje rengiami Menų festivaliai (vienas jų – Starfordo), kurie tamp­riai susiję su kaimo turizmu. Festivaliai vyksta vasarą, jų šūkis – „Išvykite iš  miestų“. Niufaundlendo ir Labradoro apylinkėse kaimo turizmo plėtra susijusi su vietovėmis, kuriose gausu ūkininkų prekyviečių, šiltnamių, amatininkų dirbtuvių, arklidžių, vyksta žemės ūkio parodos, žemės ūkio lauko dienos, organizuojami vyno turai, išvykos žemuogiauti. Naujosios Škotijos provincija garsėja festivaliu „Obelų žydėjimas“. Kiekvieną pavasarį ši šventė sutraukia per 125 tūskt. lankytojų.

Albertos provincija garsėja stepių sodais ir šiltnamiais. Turistus vilioja kaime stūksantys apleisti namai, kuriuose vyksta Vaiduoklių šventės (Helovinas). Šie namai ypač traukia miestų moksleivių ekskursijas. Vaiduoklių šventės idėja populiarinama Moliūgų festivaliuose, kurie vyksta savaitgaliais nedideliuose miesteliuose ir suburia vidutiniškai 5 tūkst. lankytojų.

Kitokia yra „Fantazijų ūkio“ koncepcija – miestiečiams siūloma atitrūkti nuo kasdienių darbų ir patirti įspūdžių ūkyje. Į ūkį atvykę svečiai sumoka nustatytą mokestį už jiems organizuojamus žaidimus, pvz., paslėpto daikto paieškas kukurūzų lauko labirinte.

Renginio reklama

Kaimo turizmo festivalių ir kitų kaimo švenčių populiarumą nulemia tai, kad patenkinami lankytojų poreikiai: daugiau sužinoti apie kaimišką gyvenimo būdą, susipažinti su įprasta darbo diena kaime, padedama atgaivinti tradicijas, priminti vertybes, patirti nostalgijos jausmą (ypač jei miestietis kilęs iš kaimo). Kaimo renginiai traukia lankytojus ir todėl, kad juose suteikiama galimybė pigiau nusipirkti žemės ūkio produktų, renginiai vyksta patogiu laiku (dažniausiai savaitgaliais). Renginių populiarumą lemia jų įvairovė, temų sąsaja su sezonu (rudens derliaus nuėmimas, moliūgų, bičių šventės), paveldu ir tradicijomis (derliaus nuėmimo šventės pagal senąsias tradicijas).

Provincijų renginiai reklamuojami platinant bukletus, spausdintus skelbimus, pateikiant informaciją prekybos parodose, per radiją, televiziją. Reklamos priemonės ir būdai pasirenkami atsižvelgiant į tai, kam skirtas renginys, kokius lankytojus norima pritraukti, kiek reklama kainuoja. Dažnai derinamos įvairios reklamos priemonės, nes kiekviena jų turi privalumų ir trūkumų. Renginyje dalyvaujantys verslininkai (renginio organizatoriai ar prekeiviai gėrimais, suvenyrais, žirgų augintojai ir kt.) taip pat planuoja reklamą ir už ją moka.

Organizuojant pelno siekiantį renginį, patartina pradėti nuo mažo renginio ir vėliau plėstis, taip pat kooperuotis su kitomis grupėmis, verslininkais, planuoti ir derinti savo renginį prie kitų regioninių įvykių. Svarbu numatyti svečių lūkesčius, išsiaiškinti, ko jie pageidauja (Kanadoje dažnai daugelis renginio lankytojų dviejų dienų renginyje lieka nakvoti) ir užtikrinti laukiamus patogumus. Sudominti potencialius vartotojus renginiu galima vykdant inovatyvias rinkodaros kampanijas.

Planuodami renginį organizatoriai turi susisiekti su vietos valdžios įstaiga ir išsiaiškinti žemės panaudojimo (vietos, kurioje vyks renginys), leidimų prekiauti, maitinti išdavimo tvarką, kelių ženklinimo klausimus. Kanadoje renginių organizatoriai privalo apdrausti turtą ir užtikrinti galimų nuostolių atlyginimą. Albertos provincijos visuomeninės organizacijos teikia informaciją apie parodas, muges, užsiima mokymų organizavimu, planavimu, rinkodara, kooperuota veikla ieškant rėmėjų.

Vietos ir regiono lankytojai yra pirminė kaimo festivalių ir kitų renginių, neatsiejamų nuo kaimo turizmo, rinka. Kanadoje atliktais tyrimais nustatyta, kad, vykstant derliaus nuėmimo festivaliams, regionuose padaugėja užsienio svečių.

Sparti miestų plėtra sukuria poreikį žemės ūkio pramogoms ir kitoms veikloms. Lankytojai nori atnaujinti prarastą ryšį su ūkiu, kaimo gyvenimo stiliumi. Tai palanki aplinkybė kaimo renginių organizatoriams. Planuojant renginį galinga tradicinė reklamos priemonė yra „iš lūpų į lūpas“. Renginių organizatoriai turėtų nepamiršti, kad lankytojus pirmiausia traukia įspūdžiai ir potyriai, o ne konkrečios prekės.

Rinkodara yra platesnis dalykas nei vien reklama tikintis, kad žmonės paprasčiausiai atvyks. Renginių organizatoriams derėtų atsižvelgti į šiuos rinkodaros elementus: pasimokyti iš konkurentų apibūdinti produktą, nustatyti tikslinę vartotojų grupę, reklamuoti, propaguoti, įsivaizduoti save vartotojo vietoje, nustatyti paslaugos ar prekės vertę. Dažnai planuojamo renginio organizatoriai susitinka ar kitu būdu susisiekia (telefonu, elektroniais laiškais) su sėkmingų ankstesnių festivalių iniciatoriais. Verta pasimokyti iš konkurentų, patyrinėti, ką jie yra nuveikę. Su kitais organizatoriais galima pasikeisti idėjomis, sulaukti patarimų dėl renginio organizavimo rinkodaros, kurti bendrą tinklą. Pokalbiai su patyrusiais organizatoriais padeda apsispręsti, ar verta organizuoti renginį.

Klaidos ir patarimai

Dažnai renginio organizatoriai daro klaidą – neįvertinę žmogiškųjų galimybių, įtraukia tuos pačius žmones į visus renginio planavimo ir vykdymo etapus. Svarbu nustatyti planuojamo reginio tikslą: ar siekiama uždirbti pinigų, ar reklamuoti vietovę, kurioje vyks renginys, ir taip pagerinti vietovės įvaizdį. Reikia įvertinti galimas renginio spragas, riziką, renginio vietos pasiekiamumą (lengvai pasiekiama, ar atoki), pasidomėti, ar toje vietoje jau yra vykę sėkmingų renginių, pamąstyti, ar renginio idėja regione yra nauja, ar regione tuo pačiu metu nevyks kitas renginys, kokios marketingo partnerystės galimybės (derinimas su kitomis veiklomis, apgyvendinimo įstaigomis ir pan.). Visų šių komponentų sujungimas į vieną tinklą, kontaktų užmezgimas – neįkainojami dalykai, bet kartais nepriimtina diskutuoti apie verslo sėkmes ir nesėkmes su verslo konkurentais. Tokioje situacijoje galima ieškoti kontakto su kito regiono verslininkais arba panašioje srityje veikiančia organizacija, pvz., turizmo. Daugeliu atveju kooperuota partnerystė yra tvirtesnė, jei bendraujama su panašia grupe, negu siekiant sėkmės individualiai. Rinkodaros planavimas ir dalijimasis patirtimi bei įgūdžiais teikia finansinę naudą visoms susikooperavusioms organizacijoms.

Pasiekti visus įmanomus renginio lankytojus keblu dėl neapibrėžtos rinkos. Vietinė ir regioninė rinka turi turėti patrauk­lias tradicijas, kurios daro įtaką vartotojų apsisprendimui atostogauti kaime ir už tai susimokėti.

Efektyvi renginio reklama pradedama vykdyti, pasirinkus renginio temą ir nustačius potencialius dalyvius (vartotojus).

Norint suprasti, kaip siūlomas produktas paveiks vartotoją, reikia įsijausti į jo būseną dar prieš jam atvykstant. Renginio organizatorius ir/ar kaimo turizmo sodybos šeimininkas neturės antros galimybės pagerinti pirmąjį įspūdį, kurį sukuria lankytojui. Viskas, kas daroma, prisideda prie ūkio, įmonės ar organizacijos įvaizdžio formavimo.

Pridėtinę vertę siūlomai prekei ar paslaugai galima suteikti, jei renginys organizuojamas kuo nors garsėjančioje vietovėje. Ir priešingai – nežinomoje vietoje gerai organizuotas renginys gali suteikti vietos bendruomenei žinomumo, garbės, todėl renginiu turi būti suinteresuoti verslininkai, bendruomenės, kitos visuomeninės organizacijos.

Naujai rinkoje dalyvaujantys verslininkai turėtų apdairiai įvertinti žmogiškuosius išteklius renginio planavimo ir įgyvendinimo darbams atlikti. Būtina žinoti rinkos kainas ir procedūras, kurios reikalingos produkto ar paslaugos „įvesdinimui“ į rinką, pripažinti, kad galimybė plėtoti naujas ir platesnes rinkas ypatingiems renginiams priklauso nuo savanoriško administravimo struktūros (gyventojų, savanorių iniciatyvos). Organizuojamas renginys turėtų sietis su kitomis ilgalaikėmis ūkio veiklomis.

Pirmaisiais veiklos metais organizatoriai analizuoja ir tobulina renginius, kad nustatytų, kurios ypatybės ir kokia praktika atneša geriausių rezultatų. Organizuojant renginį kaimo vietovėje, svarbu įvertinti savanorių, partnerių ir rėmėjų pagalbą, pasirinkti temą, sudaryti biudžetą, tobulinti infrastruktūrą, puoselėti renginyje dirbančių žmonių įgūdžius, vystyti rinkodaros strategiją.

Svarbu atkreipti dėmesį į tai, kad turizmo paslaugas sunku apibrėžti dėl besikeičiančio vartotojų skonio, mados, konkurencijos ir skirtingo poreikio šaltuoju ir šiltuoju metų laiku. Vartotojų ištikimybę sunku pelnyti, jei produktas nėra pakankamai naujas, unikalus, aukštos kokybės ar nėra gerai organizuotas.

Vartotojai pageidauja pridėtinę vertę turinčių produktų, todėl renginio organizatoriai gali išnaudoti regiono ypatybes, vietos įdomybes. Nuošaliose kaimo vietovėse vykstančių švenčių privalumas – dramatizmo sukūrimas. Tačiau yra ir neigiamų aspektų. Jei siekiama sudominti vien tik renginiu, tikslinė auditorija bus maža. Tokiu atveju reikėtų ypač gerai išvystytos rinkodaros strategijos. Tikintis renginio sėkmės, jo vieta turi būti pasiekiama ne ilgiau kaip per 2 val. važiuojant automobiliu nuo didmiesčio centro.

Nauji renginio organizatoriai turi kruopščiai suskaičiuoti galimą pelną ir išlaidas. Bendruomenių organizuojami renginiai teikia galimybę panaudoti savanorišką darbą, vietos valdžios ir verslininkų paramos lėšas. Daugelis kaimo švenčių tęsiasi ne ilgiau kaip 2–4 dienas. Verslininkui, planuojančiam renginį, derėtų atsakyti į šiuos klausimus: ar jis pasirengęs mokytis renginių organizavimo, asmeniškai dalyvaudamas festivaliuose, dirbtuvėse, skaitydamas informaciją ir kitaip gilindamas savo žinias; ar aiškiai nustatė rinką ir vartotojus, kuriems siūlys produktus; ar apgalvojo veiksmus, kurių turi imtis užtik­rindamas aukštą produkcijos kokybę; ar aiškiai nustatė rinkodaros veiklas, kurias reikia įgyvendinti? Verslininkui svarbu pamąstyti, ar jis įvertino laiko organizavimo sąnaudas, įskaitant partnerių ir rėmėjų paiešką, žmogiškųjų ir finansinių išteklių apimtį, reikalingą suorganizuoti renginiui, kad jis atsipirktų. Galiausiai, ar jis yra pasirengęs valdyti su renginiu susijusią riziką?

Užsienio kaimo marketingo elementai nesvetimi Lietuvai. Atsižvelgiant į neblėstantį kaimo turizmo populiarumą, mūsų šalyje renginių organizavimą kaime galima plėsti ne tik bendruomeniniais pagrindais, bet ir kaip veiklą, siekiant pelno.

***
Organizuojant festivalį ar kitą renginį, labai svarbu:

  • pasirinkti temą, atitinkančią vietovės autentiškumą ir patrauklumą;
  • nuspręsti, kaip jį parduoti ar reklamuoti;
  • suvokti, kad lankytojams siūlomų prekių ir potyrių pateikimo kokybei užtikrinti būtina sukurti aukštus prezentacijos standartus, paslaugas, įrenginius;
  • vystyti tolygią, kooperuotą, ilgalaikę rinkodaros strategiją.


Vartotojus galima pasiekti šiais būdais:

  • išsiaiškinus, kas yra potencialūs vartotojai, atvyksiantys į žemės ūkio šventę ar kitą renginį (jų amžius, lytis, šeimyninė padėtis, kilmė, apsilankymo renginyje trukmė);
  • įvertinus atstumą iki stambių miestų bei alternatyvias renginio savybes, galinčias patraukti vartotojus (pvz., proga ir galimybė pagyventi kaime, pramogų įvairovė);
  • išryškinus vietos ūkininkų produkcijos privalumus, ūkininkų turgaus populiarumą (gal jie siūlo papildomas paslaugas, kurios pritraukia atvykėlius, pvz., suteikia galimybę dalyvauti žemės ūkio veikloje);
  • įvertinus kaimo ilgesio faktoriaus reikšmę: ar klientams svarbu, kad jų šaknys kaime? (daugelis į renginį atvykstančių svečių bando iš naujo atrasti tradicines vertybes);
  • įvertinus miestiečių, neturinčių sąsajų su kaimu, poreikį atostogauti kaime.

Siūloma apgalvoti šias rinkodaros technikas, naudojamas renginiui organizuoti:

  • teigiamas pirmasis įspūdis (prisistatymas, šypsena, dėmesys);
  • nuoseklus, akiai malonus pristatymas;
  • teisingos nuorodos, patrauklus, gerai išdėstytas ženklinimas;
  • geras renginio vietos išplanavimas (patogu vaikščioti, dairytis);
  • saugumo užtikrinimas renginio vietoje (policija, ugniagesiai, greitoji pagalba);
  • parengtas personalas, turintis žinių apie regiono istoriją, vietos paslaugas, pramogas.