- Daina STANIŠAUSKIENĖ, „Mano ūkis“, Vokietija
- Mano ūkis
Nors į naujų mašinų kūrimo, testavimo ir gamybos technologijas technikos gamintojai investuoja milijonines sumas, tačiau įtemptos konkurencijos sąlygomis dažnai pasinaudojama nepriklausomos laboratorijos specialistų atliktais patikros rezultatais. Vokietijos DLG (Deutsche Landwirtschafts Gesellschaft – Vokietijos žemės ūkio organizacija) sertifikatas garantuoja gaminio kokybę bei saugą ir vokiškai technikai atveria kelią į Jungtinių Valstijų bei kitų šalių rinką.
Jau daugiau kaip 100 metų gyvuojanti ir 18 tūkst. ūkininkų vienijanti DLG šiandien yra ne tik maisto, žemės ūkio technikos ir įrangos kokybės ekspertas, bet ir pagrindinis tarptautinių parodų („Agritechnica“, „EuroTier“, „Anuga FoodTec“ ir kitų) organizatorius. Pasak DLG projektų ir rinkodaros skyriaus vadovo Štefano Doseto (Stefan Doseth), parodos, lauko dienos – viena iš DLG veiklos sričių. Jo teigimu, rudenį vyksiančios parodos „Agritechnica“ plotas bus trečdaliu didesnis, tikimasi sulaukti per 280 tūkst. lankytojų iš viso pasaulio.
Tarp svarbiausių DLG tikslų – skleisti informaciją. Idėja įkurti ūkininkų klubą, kuris teiktų naujausias žemės ūkio žinias žemdirbiams, gimė inžinieriui Maksui Eitui (Max Eyth) 1885 m. „Šiandien vokiečio įkurtos organizacijos veikla neapsiriboja vien tik informacijos sklaida. Didelę patirtį turinčios įstaigos suteiktas sertifikatas ar apdovanojimas yra svarbus įvertinimas ir vartotojui, ir gamintojui“, – sako Š. Dosetas.
DLG yra nepriklausoma organizacija, išlaikoma iš narių įmokų (po 50 EUR), parodų dalyvių mokesčių už ploto nuomą. „Nemaža dalis pajamų gaunama už mašinų patikrą, palyginamuosius tyrimus. Finansavimą teikia ir valstybė už specifinių programų vykdymą“, – apie DLG mokesčių sistemą pasakoja Š. Dosetas.
Mašinų ir įrangos bandymų poligonas
DLG širdis – Gros-Umštate (Gross-Umstadt) įkurtas žemės ūkio mašinų ir įrangos testavimo centras, kuris užima 3,8 ha ploto, laboratorijų plotas siekia 7 700 m2. Kiekvienais metais DLG specialistai atlieka apie 500 įvairių patikrų. Paprastai technikos ir įrangos gamintojai patys kreipiasi dėl patikros, kai kurias mašinas privalu sertifikuoti. Palyginamuosius technikos tyrimus užsako Vokietijos žurnalai „Profi“ ir „Top Agrar“. Visi palyginamųjų ir kitų DLG atliktų tyrimų rezultatai publikuojami spaudoje arba pateikiami organizacijos interneto svetainėje. Kai kurių patikrų duomenys yra konfidencialūs ir pateikiami tik produkto gamintojui.
Nemažai testų atliekama ir pačiuose ūkiuose, pavyzdžiui, ūkininkas, norėdamas įvertinti tvartų grindinio slydimo lygį, kviečiasi DLG ekspertus į ūkį. Grindinio dangos kokybė tikrinama specialia įranga ir 10 kg sveriančia gyvulio kanopos imitacija. „Kuo mažiau reikia jėgos dirbtinei kanopai pajudinti, tuo grindų danga slidesnė“, – aiškina DLG projektų vadybininkas Haraldas Roiboldas (Harald Reubold).
DLG laboratorijose tikrinamas ir guoliaviečių kilimėlių ilgaamžiškumas, atsparumas aplinkos veiksniams, skirtingos dangos poveikis gyvulio galūnėms. Tyrimų rezultatai naudingi ne tik ūkininkui, besirenkančiam, kokios kompanijos produktą įsigyti, bet ir gamintojui. Turėdami tyrimų rezultatus, įmonių specialistai imasi priemonių trūkumams pašalinti. „Tyrimuose naudojama ir videoįranga, pavyzdžiui, norint nustatyti, kokio tipo guoliaviečių dangą karvės labiausiai mėgsta. Analizuodami vaizdo kamerų įrašus, galime pasakyti, kokiu kilimėliu išklota guoliaviete buvo paklausiausia“, – apie tyrimų specifiką kalba H. Roiboldas.
Tarp technikos tyrimų svarbią vietą užima traktorių, ypač eksportuojamų į JAV, testai. „Vokietijoje gaminamų John Deere traktorių modelių negalėtume parduoti JAV, jei technika nebūtų sertifikuota pagal vadinamąją OECD tyrimų sistemą“, – DLG testavimo centro svarbą akcentuoja kompanijos „John Deere“ regionų vadovas Karstenas Heftrigas (Carsten Heftrig). Per metus atliekama apie 30 John Deere traktorių standartinių ir apie 7 OECD testų. „Žemės ūkio žurnalai vidutiniškai užsako apie 20 tyrimų. Iš viso per metus atliekama apie 40–50 traktorių testų“, – sako DLG specialistas Fridrichas G. Ūligas (Friedrich G. Uhlig). Beje, atlikti OECD testą kainuoja apie 10 tūkst. EUR (34,5 tūkst. Lt). DLG centre įvertinami ir už Atlanto pagaminti traktoriai.
Traktoriai testuojami specialiuose laboratorijos stenduose, patikroms naudojama ir mobili vilkike sumontuota įranga. Priklausomai nuo tyrimų sistemos, tikrinama traukos jėga ir galia, buksavimo, triukšmo lygis, degalų sąnaudos, vertinama, kokie galios nuostoliai transmisijoje ir daug kitų mašinos efektyvumą bei kokybę apibūdinančių rodiklių. „Prieš atliekant matavimus, traktoriaus variklis dirba apie vieną valandą“, – pasakoja F. G. Ūligas. Kai kurie parametrai pagal gautus patikros rezultatus yra apskaičiuojami, pavyzdžiui, specifinės degalų sąnaudos. Pasak DLG technikos patikros specialisto, lyginti techniką pagal absoliučius dydžius, pavyzdžiui, specialia įranga nustatytas degalų sąnaudas, neteisinga. „Tiksliau technikos efektyvumą nurodo apskaičiuoti rodikliai. Lyginant skirtingų kompanijų traktorius, reikėtų vertinti specifines degalų sąnaudas – absoliučių degalų sąnaudų ir galios santykį“, – teigia F. G. Ūligas. Pasak jo, sunkiau išmatuoti dirbančių laukuose traktorių degalų sąnaudas.
Žalia šviesa – tik visapusiškai išbandytiems modeliams
Ypatingas dėmesys traktorių kokybei bei efektyvumo rodikliams skiriamas ir kompanijos „John Deere“ Manhaimo (Mannheim) gamykloje. Inžineriniams tyrimams, mašinų tobulinimui, įrangos atnaujinimui „John Deere“ per dieną išleidžia apie 2 mln. JAV dolerių (5,06 mln. Lt). Manhaimo gamykloje įkurtos modernios traktorių bandymų laboratorijos. Atliekami ne tik viso traktoriaus, bet ir atskirų jo mazgų išsamūs bandymai.
Testuojami ir serijinei gamybai ruošiami modeliai, ir jau gaminami traktoriai. „Siekiame išsiaiškinti silpnąsias mašinos vietas. Prieš patekdamas į serijinę gamybą, traktorius turi ištverti negailestingus išbandymus“, – sako „John Deere“ produktų patvirtinimo departamento vadovas Manfredas Rimkus (Manfred Rimkus). Mašina testuojama ekstremaliomis sąlygomis ir turi atlaikyti vos ne žemės drebėjimui prilygstančius smūgius, ištverti didesnį kaip 30 oC šaltį, „pravažiuoti“ vėjo tuneliu ir „neapkursti“ triukšmo patalpoje. Vėjo tunelyje stebimi traktoriaus darbo parametrai, pučiant įvairių krypčių ir stiprumo vėjui. Maksimalus ventiliatorių sukuriamo vėjo greitis – 20 km/val. „Testas vėjo tunelyje trunka savaitę ir ilgiau“, – aiškina M. Rimkus.
Traktoriaus konstrukcijos stiprumas tikrinamas specialiame manieže su kliūtimis: traktorius ratu važiuoja apie 1 tūkst. valandų. „Bandymų trasa taip įrengta, kad traktorius važiuoja pats, t. y. žmogaus jam vairuoti nereikia. Jei kas nors lūžta ar sugenda, mašina automatiškai sustabdoma. Beje, traktorius bandomas su įjungtomis šviesomis“, – apie bandymus pasakoja M. Rimkus. Vertinami ir skirtingų tipų transmisijų darbo parametrai, keliamoji galia, degalų sąnaudos ir kiti rodikliai. Po laboratorinių testų traktorius keliauja į laukus, ir tik po tokios „praktikos“ naujam modeliui uždegama žalia šviesa.
Svarbūs ne tik kuriamos mašinos konstrukcijos bandymai. Atliekama daug tyrimų, kuriais siekiama rasti būdų traktorininko darbo sąlygoms pagerinti. Tiriama ir koks aplinkos poveikis mašinos darbui, pavyzdžiui, kokia daroma įtaka traktoriaus elektroninei sistemai, jei dirbama po aukštos įtampos elektros laidais. Vertinama ir koks mašinos poveikis aplinkai, pavyzdžiui, kokį triukšmą, kokią vibraciją ji sukelia, važiuodama skirtingų gamintojų padangomis.
Iš Manhaimo – nauji modeliai
Kruopščių tyrimų ir išsamių bandymų rezultatas – nauji traktorių modeliai. Pernai kompanijos „John Deere“ veiklos Europoje penkiasdešimtmetis buvo pažymėtas technikos naujovių pristatymu Varšuvoje vykusiose iškilmėse. Naujausias Manhaimo įmonės inžinierių kūrinys – 6030 traktorių serija, keičianti 6020 seriją. Tai Premium klasės traktoriai, kuriuose įdiegta protinga galios valdymo sistema IPM (angl. Intelligent power management). Tai tartum du traktoriai viename, nes sunkiems darbams naudojama viena galia, o darbui su GTV (galios tiekimo velenu) ir atliekant transporto darbus, priklausomai nuo modelio, – kita galia. Traktorių našumas gali padidėti, priklausomai nuo modelio, papildomomis 10–30 AG. Nauja 6030 serija apima 7 modelius (nuo 100 iki 155 AG).
Tarp Manhaimo gamyklos naujovių – du 7030 Premium serijos modeliai – 165 AG John Deere 7430 ir 180 AG John Deere 7530. Palyginti su 6030 serija, 7030 serijos traktorių rėmas ilgesnis, svoris didesnis, ant mašinos sumontuoti didesni ratai. Naujoji galios valdymo sistema šiems traktoriams suteikia iki 25 papildomų AG. Vokietijoje gaminamų 7030 serijos modelių keliamoji galia 9 t. Degalų bako talpa padidinta iki 385 l.
7030 serijos traktoriuose galima įrengti bet kurią iš John Deere transmisijų: PowerQuad Plus, AutoQuad Plus, AutoQuad Plus su EcoShift ir AutoPowr. Dėl to traktorių transmisijų komplektacijos pasirinkimas dvigubai didesnis, palyginti su 7020 serijos traktoriais. Visuose naujų serijų traktorių modeliuose galima įrengti elektrohidraulinius arba mechaninius padargų valdymo įtaisus. Jie parengti ir GreenStar displėjui bei ISO-Bus sistemai įdiegti.
Kasdien Manhaime pagaminama 180–210 traktorių, maksimalus surinkimo linijos pajėgumas – kas 3 minutės nauja mašina. Gamyklos darbuotojų vadinamosios traktoriaus vestuvės, per kurias kabina prijungiama prie važiuoklės, trunka 5–8 min. Traktorių surinkimo linija juda kartu su ant jos dirbančiais žmonėmis. Pernai parduota apie 38 tūkst. Vokietijoje pagamintų John Deere traktorių. Kompanijos atstovų teigimu, John Deere traktoriai užima 21 proc. Europos rinkos. Prieš dvejus metus populiariausias Vokietijoje buvo John Deere 6320 modelis.
Manhaimo gamyklos plotas – 46 ha, iš jų 20 ha užima pastatai. Toks plotas prilygsta 60 futbolo aikščių. Įmonėje dirba 2 700 darbuotojų. Tai antra pagal dydį kompanijos „John Deere“ gamykla (didžiausia – JAV Vaterlo traktorių gamykla). Nuo 1921 m. šioje įmonėje (anksčiau ji buvo vadinama „Heinrich Lanz AG“) pagaminta 1,3 mln. traktorių. Kompanija „John Deere“ Vokietijos traktorių gamyklą įsigijo 1956 m. Nuo 1992 m. Manhaime pagaminta 400 tūkst. pilnarėmės konstrukcijos traktorių, o milijoninis traktorius 100 AG John Deere 6400 nuo konvejerio nuriedėjo 1993 m. Auksu spindinti mašina tiesiai iš cecho buvo nuvežta į gamyklos muziejų. Kasmet Manhaimo įmonėje apsilanko 20–25 tūkst. lankytojų iš viso pasaulio.