- Mano ūkis
- Mano ūkis
Pernai didžiuosiuose ariamos žemės masyvuose rytinėje Vokietijoje buvo išbandyti patys galingiausi (600 AG) vikšriniai traktoriai ir didelės galios (apie 300–360 AG) standartiniai ratiniai traktoriai. Labai galingais traktoriais verta dirbti didesniuose negu 100 ha plotuose. Jų našumas gali siekti iki 13–15 ha/val., darbinis greitis – iki 12 km/val.
Galingiausias ir brangiausias iš bandytų traktorių – 570 AG Challenger MT 875 B traktorius su vikšrine važiuokle. Jo konstrukcinė masė 19,5 t, balastinių svorių masė – 4,4 t, 18,1 l darbinio tūrio Caterpillar variklis, sunaudojantis apie 100 l/val. dyzelino. Vikšrinės važiuoklės atraminis plotas gana didelis – 4,2 m2 , tačiau slėgis į dirvą pasiskirsto netolygiai. Jei balastai uždėti teisingai, traktorius buksuoja nežymiai.
Dar didesnis atraminis plotas kito vikšrinio galiūno – Case IH STX Quadtrac 530 – net 5,4 m2. Jame įrengtas 15 l darbinio tūrio Cummins variklis, kurio vardinė galia 543 AG, o traktoriaus konstrukcinė masė su balastiniais svoriais – 25 t. Dar vienas šio traktoriaus ypatumas – šarnyrinis rėmas. Be to, vikšrinė važiuoklė gali būti pakeista ratine. Suprantama, tuomet atraminis plotas bus daug mažesnis – apie 3,0 m2. Tik naudojant sudvejintus ratus, atraminis plotas toks pat, kaip ir vikšrinės važiuoklės, tačiau dėl pernelyg didelio pločio jis negali važiuoti keliais.
Vairavimo sistema labai jautri, minimalus posūkio spindulys didesnis negu 15 m. Tik traktoriaus su šarnyriniu rėmu (Quadtrac 530) užpakaliniai pusvikšriai rieda priekinių pusvikšrių vėžėmis.
Dar vienas galiūnas – John Deere 9620. Jo vardinė galia 500 AG, variklis 12,5 l darbinio tūrio, konstrukcinė masė 22,7 t. Traktoriaus rėmas šarnyrinis.
Gerai įvertintos universalaus traktoriaus Xerion Trac VC 3300 techninės savybės. Jame įmontuotas 330 AG Caterpillar 8,8 l darbinio tūrio variklis ir belaipsnė ZF transmisija. Konstrukcinė masė – 13,7 t. Jo visi ratai vairuojami, todėl ir minimalus posūkio spindulys pats mažiausias – tik 13,3 m. Papildoma erdvė už traktoriaus kabinos išnaudojama purkštuvo, sėjamosios ar tręšiamosios talpoms. Čia montuojami ir balastiniai svoriai, nes juos paprasčiau uždėti ir nuimti, negu tvirtinti prie ratų. Kabina paslanki – valdoma hidrauliškai, per dvi minutes gali būti pastumta atgal, kad darbiniai agregatai būtų geriau matomi. Ji aukšta ir erdvi, patogi sėdynė keleiviui, kiek blogesnis apžvelgiamumas atgal. Be to, įlipimo į kabiną laipteliai per daug statūs.
Standartiniai traktoriai su elastinga priekinio tilto pakaba geriau tinka darbui laukuose ir keliuose, jie yra universalesni už vikšrinius traktorius ir traktorius su šarnyriniu rėmu. Didžiųjų standartinių traktorių galia siekia 360 AG ir daugiau, t. y. jie užėmė anksčiau vikšriniams traktoriams priklausiusį galios diapazoną.
Vienas iš galingųjų standartinių ratinių traktorių – Fendt Vario 936, kurio maksimalus greitis 60 km/val. Traktorius su elastinga priekinio tilto pakaba, specialia vairavimo, stabilumo kontrolės ir keturių ratų pneumatine stabdžių sistemomis. Įrengta ne tik elastinga kabinos, bet ir aktyvi sėdynės pakaba. Kadangi kabina komfortabili, traktorininkui nesunku vairuoti sunkią ir galingą mašiną. Ratų atraminis plotas 15 proc. padidintas: užpakaliniai ratai 2,15, o priekiniai – 1,75 m aukščio, tačiau minimalus posūkio spindulys padidėjo iki 16 m.
Traktorius John Deere 8530 taip pat yra gera arimo mašina. Jame įmontuotas 9,0 l darbinio tūrio, 320 AG variklis, įrengta belaipsnė transmisija, maksimalus greitis 40 km/val. Konstrukcinė masė 11,1 t. Minimalus posūkio spindulys tik 13,8 m. Kabina operatoriui patogi, nors jos pakaba kieta, tačiau aktyvi sėdynės pakaba kompensuoja šį trūkumą (sėdynė pripažinta geriausia tarp teste dalyvavusių traktorių). Priekinių ratų pakaba elastinga.
Tarp visų testuojamų traktorių Case IH Magnum 310 buvo mažiausios galios – 309 AG. Jame įmontuotas 9 l darbinio tūrio variklis, automatizuota 19/4 Powershift transmisija (maksimalus greitis 50 km/val.). Konstrukcinė traktoriaus masė 11,7 t.
Parengė dr. Aleksandras KIRKA, LŽŪU