23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2005/10
Rusų gamintojai vilioja pirkėjus patobulintais kombainais
  • Prof. Liudas ŠPOKAS, Indrė ŠAPAILAITĖ, LŽŪU
  • Mano ūkis

Praėjus daugiau kaip dešimčiai metų, našesni, patikimesni Donai vėl sugrįžo į mūsų laukus. Tai vidutinio našumo kombainai, kurių laidumas apie 8 kg/s javų masės.


Javų kombainus Don-1500B, Vektor, Niva Efekt gamina viena iš didžiausių ir seniausių Europoje Rostovo prie Dono žemės ūkio mašinų gamykla „Rostselmaš“. 1931 m. šioje gamykloje buvo pagamintas pirmasis prikabinamasis javų kombainas, 1958 m. – savaeigis kombainas SK-3, 1961 m. – SK-5 Niva, 1986 m. – Don-1500.

Iki 1984 m. iš viso pagaminta daugiau kaip du milijonai javų kombainų. Nuo 1986 m. „Rostselmaš“ gamykla kasmet pagamindavo apie 90 tūkst. javų kombainų. Tačiau pertvarka palietė ir šią klestinčią įmonę. Kombainų gamyba tuo metu sumažėjo iki kelių šimtų mašinų per metus. Dabar verslas atsigauna. Per 2005 m. pirmąjį pusmetį nuo konvejerio nuriedėjo 3 300 javų kombainų Don-1500B, o iki metų pabaigos tikimasi, kad iš viso bus pagaminta daugiau kaip 100 tūkst. patobulintos konstrukcijos mašinų.

Lietuvoje 1986–1993 metais kombainai Don-1500 buvo pagrindinė javų derliaus dorojimo mašina. Per dieną šis kombainas prikuldavo apie 100 t, o esant labai palankioms sąlygoms ir 130 t grūdų. Žemdirbiai vertino gerą jų važiuoklę: Don-1500 ištraukdavo ir įklimpusias Nivas, ir grūdų transportavimo sunkvežimius. Tačiau derlingų laukų šeimininkai (6 t/ha) priekaištavo, kad Don-1500 varikliui trūksta galios, jis trumpaamžis, nevykusi šiaudų smulkintuvo konstrukcija, nepakankamai geros kombainininko darbo sąlygos. Apie variklį besikaupiančios nuokulos dažnai būdavo viena iš savaiminio užsiliepsnojimo priežasčių. Atsižvelgdami į kombainų trūkumus, „Rostselmaš“ konstruktoriai patobulino kombainų konstrukciją. Svarbiausia, kad naujieji Don-1500B tenkina Euro II reikalavimus, t. y. aplinkos tarša yra ne didesnė negu leistinojo lygio.

Variklis ir hidraulinė sistema

Naujajame kombaine montuojamas Anglijoje gaminamas 188 kW (257 AG) vienaeilis, šešių cilindrų, vandeniu aušinamas dyzelinis variklis su oro kompresoriumi. Tai ekonomiška, ilgaamžė, kompaktiška jėgainė, kurios deginiai tenkina Euro II reikalavimus. Variklio alkūninis velenas Vokietijos firmos „Senta“ gamybos mova sujungtas su kompanijos „Sauer-Danfoss“ (Danija) važiuoklės hidrostatinės pavaros ir pagrindinės bei vairavimo sistemos alyvos siurbliais.

Visi siurbliai alyvą siurbia iš vieno bako, pritvirtinto prie grūdų bunkerio sienelės laikiklių. Bake yra į jį grąžinamos alyvos filtras, alyvos temperatūros jutiklis. Važiuoklės hidrostatinės sistemos siurbimo linijoje filtro užterštumą rodo patikimesnis vakuummetras.

Darbinių dalių valdymo hidraulinės sistemos visų skirstytuvų sekcijos valdomos elektromagnetais. Kiekviena kombaino valdoma dalis keičia padėtį, kai kabinos valdymo skydelyje yra paliečiamas jungiklis. Pagrindinę hidraulinę sistemą nuo perkrovų saugo apsauginis-praleidžiamasis vožtuvas, kuris įrengtas ne kabinos apačioje, o prie alyvos bako. Alyvos ribinį slėgį hidraulinėje sistemoje galima patikrinti, prie apsauginio-praleidžiamojo vožtuvo atvamzdžio prijungus manometro žarnos antgalį. Alyvos bake yra stiklinis jos lygio langelis su dviem atžymomis. Bakas alyva papildomas, prie vožtuvinio atvamzdžio prijungus rankinio siurbliuko žarnos antgalį.

Vairavimo hidraulinė sistema daug paprastesnė. Siurblys alyvą tiekia į vairo siurblį-dozatorių. Sukant vairą, alyva tiekiama į du vienas su kitu sujungtus hidraulinius vairavimo cilindrus. Sistemą nuo perkrovų saugo siurblyje-dozatoriuje esantys vožtuvai, kurie alyvą nukreipia iš slėgio linijos į gražinamąją.

Važiuoklė

Kombainų Don-1500 varančiųjų ratų tiltas buvo labai masyvus ir tvirtas. Pirminį pavarų dėžės velenėlį suko plunžerinis hidraulinis variklis, ratų stabdžiai buvo trinkesiniai, valdomi hidrauline pavara. Pakeitus važiuoklės hidrostatinę pavarą, teko keisti ir varančiųjų ratų tiltą, kad neliktų stabdžių sistemos ir šoninių reduktorių trūkumų. Don-1500B montuojamas kombaino Claas tiltas, kuris taip pat tenkina tarptautinius saugaus darbo reikalavimus. Įjungus trečią pavarą, maksimalus kombaino važiavimo greitis 22 km/val. Kuliant javus, reikia važiuoti pirmąja, o esant palankioms sąlygoms – antrąja pavara.

Valdymas

Per javapjūtę dažniausiai tenka reguliuoti pjaunamosios ir lenktuvų padėtį. Rekonstruotame kombaine darbinių dalių valdymo hidraulinės sistemos skirstytuvas valdomas elektromagnetais, o ne mechanine pavara kaip yra ankstesniuose modeliuose. Pjaunamosios ir lenktuvų padėtis valdoma daugiaveiksme svirtimi, kuria keičiamas kombaino važiavimo greitis bei kryptis.

Kombaine Don-1500B patobulinti pagrindiniai prietaisų skydeliai. Juose valdymo jungikliai patogiau išdėstyti ir sugrupuoti pagal atliekamų veiksmų pobūdį. Variatorių, grūdų iškrovimo sraigių ir kiti valdymo jungikliai išdėstyti atskiruose blokeliuose greta vienas kito. Kombaino pagrindinių velenų sukimosi dažnį seka jutikliai. Dėl perkrovų ar per laisvų pavaros diržų sumažėjus veleno sukimosi dažniui, kabinos prietaisų skydelyje šviečia piktograma ir įsijungia garsinis signalas.

Pjaunamoji

Ji kopijuoja dirvos nelygumus skersine 190 mm (6 m pločio pjaunamoji) ir išilgine kryptimi, nes pjaunamoji prie intarpo pritvirtinta sferiniu šarnyru ir dviem atsvaros spyruoklių blokais. Ji labiau pritaikyta dirbti nelygiuose laukuose. Kai kurie žemdirbiai ypač gerai vertina šio kombaino pjaunamąją, nes ji remiasi į dirvą pavažomis, kurios spaudžia dirvos paviršių 350 N jėga. Kombainų Don-1500B pjaunamosios pavara įjungiama iš kabinos, valdoma hidrauline pavara. Kai pavara visiškai įjungta arba išjungta, prietaisų skydelyje užgęsta signalinė lemputė.

Kuliamoji

Ją sudaro kūlimo aparatas, valytuvas, kratikliai, grūdų bunkeris ir grūdų transporteriai. Kombaino Don-1500B būgno skersmuo yra 0,8 m, ant jo pritvirtinta 10 spragilų. Būgną 130o kampu gaubia ardelinis pobūgnis, kurio separacijos plotas 1,38 m2 yra didžiausias iš visų dabar gaminamų tangentinių spragilinių kūlimo aparatų.

Kūlimo būgno pavaros įjungimo sistema, jutiklio sekiklio konstrukcija taip pat patobulinta. Kabinoje signalinė lemputė užgęsta, kai pavara visiškai įjungta arba išjungta.

Kombaino valytuvas dvisietis, bendras separacijos plotas 4,74 m2. Valytuvo ilga kratomoji lenta ir sietai pagaminti iš cinkuotos skardos. Viršutinis sietas sudarytas iš trijų dalių. Pirmoje ir antroje dalyje tarpai tarp sietų reguliuojami kairiajame kombaino šone esančiais sraigtais. Tarpai tarp sieto ilgintuvo plokštelių reguliuojami atskiru sraigtu. Po viršutiniu sietu įrengtas apatinis žvyninis sietas, kuriame tarpai tarp sietų reguliuojami taip pat atskiru sraigtu.

Į varpų sraigę subirusios ne visiškai iškultos varpos yra grąžinamos į mentinę varpų kultuvę, kuri iškultas varpas ir grūdus grąžina ant kratomosios lentos galo. Taip sužalojama mažiau grūdų, sumažėja kūlimo aparato apkrova. Be to, ant kratiklių patenka mažiau grūdų su šiaudais.

Valytuvo mentinio išcentrinio ventiliatoriaus rotoriaus sukimosi dažnis keičiamas variatoriumi, kuris hidrauline pavara valdomas iš kabinos.

Patobulintame kombaine įrengti dviveleniai, klavišiniai, 4,1 m ilgio kratikliai, kurių bendras separacijos plotas 6,15 m2. Be to, pakeisti kratiklių velenai, jų alkūnių spindulys padidintas iki 0,08 m, todėl sukami 157 min-1 dažniu. Kratiklių konstrukcija panaši į kombainų John Deere, kurių alkūniniai velenai sukami tokiu pačiu dažniu. Kai alkūninių velenų spindulys didesnis kaip 0,06 m, klavišai jų paviršiumi slenkantį šiaudų sluoksnį išmeta aukščiau, grūdų byrėjimo laikas iki jo susidūrimo su klavišo paviršiumi yra ilgesnis, todėl po smūgio daugiau grūdų išbyra pro klavišo dangalus.

Bunkerio talpa 6 m3, jis iškraunamas per dvi minutes. Grūdų iškrovimui paspartinti bunkeryje įmontuota lenta, kurią hidrauline pavara stumdo du vibratoriai. Bunkerio iškrovimo sraigės pavara įjungiama kabinoje jungikliu, prieš tai iškrovimo sraigę pasukus į darbinę padėtį. Pavaros įjungimo ir išjungimo metu prietaisų skydelyje šviečia signalinė lemputė. Ji užgęsta tik visiškai įjungus arba išjungus pavarą.

Šiaudų smulkintuvas

Kombaino gale vietoj šiaudų kupetuotuvo pritvirtintas šiaudų smulkintuvas. Jį sudaro rotorius, prie kurio keturiomis eilėmis šarnyriškai pritvirtinti dvipusiai, dantyti, stačiakampio formos peiliukai. Pelai gali būti sumesti į smulkintuvą ir tolygiai paskleisti dirvos paviršiuje. Smulkinimo kokybė keičiama priešpeilių padėtimi. Nuimant kviečius ar rugius, jie yra smulkinimo kameroje, nuimant trapius miežius,  tik pusė priešpeilių ilgio lieka kameroje. Pakeitus kreipiamosios plokštės padėtį, šiaudai klojami į pradalges.

Kombainas Don-1500B yra patrauklus ne tik savo konstrukcija, pravažumu, bet ir kaina. Jis tiktų ūkininkams, kuriems reikia kasmet nupjauti apie 300 ha grūdinių ir aliejinių augalų.