23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2005/05
Mažiau žinomų traktorių kombinuotos pavarų dėžės
  • Dainius ŠIŠLAVAS, LŽŪU
  • Mano ūkis

Šiame straipsnyje didžiausią dėmesį skirsime dviejų traktorių – „naujoko“ visose rinkose Claas ir mažiau populiaraus Lietuvoje Massey-Ferguson – kombinuotoms SPS (Semi Power Shift) tipo transmisijoms. Claas ir Renault traktoriai tekste minimi kartu, nes kol kas tai beveik identiškos mašinos. Šie traktoriai ir Massey-Ferguson turi techniškai vienodas transmisijas.

Vidutinės galios mašinoms priskiriamuose traktoriuose Massey-Ferguson 6200/8200/8200 Xtra (AGCO korporacija), kaip ir kompanijų „John Deere“ ar CNH (žr. „Mano ūkis“ 2005 m. Nr. 3) analogiškos galios modeliuose, taip pat naudojamos kombinuotos transmisijos. Beje, Massey-Ferguson 8200/8200 Xtra grupei priklauso ir didelės galios traktoriai.

Vidutinės galios klasės Massey-Ferguson traktoriuose naudojamos kombinuotos transmisijos:

  • Speedshift 16/16 (4 x 2 x 2 = 16 pavarų); eigoje perjungiamos dvi pavaros; mechaninis reversas;
  • Speedshift Plus 16/16 – transmisija analogiška Speedshift, tik reversas elektrohidraulinis; eigoje perjungiamos dvi pavaros;
  • Dynashift 32/32 (4 x 2 x 4 = 32 pavaros); eigoje perjungiamos keturios pavaros; mechaninis reversas;
  • Dynashift Plus 32/32 – transmisija analogiška Dynashift, tik reversas elektrohidraulinis.

Nedidelės ir vidutinės galios klasėms priskiriamoje 4300 serijoje yra šiek tiek kitokios kombinuotos Speedshift transmisijos:

  • Speedshift 18/6 (3 x 2 x 3 = 18 pavarų); mechaninis reversas (skirtingai nei Speedshift 16/16 šioje transmisijoje nėra tiesioginio mechaninio reverso, kai perdavimo skaičius pirmyn/atgal yra 1:1); eigoje perjungiamos dvi pavaros;
  • Speedshift 24/24 (4 x 2 x 3 = 24 pavaros); eigoje perjungiamos trys pavaros; elektrohidraulinis reversas; visos pavaros tiesiogiai reversuojamos.

Dar neseniai Claas/Renault Ares traktoriuose buvo montuojama kombinuota transmisija Quadrishift. Kol kas nedaug techniškai patobulintuose Claas/Renault, nedidelės galios (90–110 AG) Ares 500, vidutinės galios (110–140 AG) Ares 600 ir didelės galios (156–194 AG) Ares 800 serijų traktoriuose įrengiama naujos kartos kombinuota transmisija Quadrishift II 32/32. Už papildomą mokestį įrengus eigos lėtintuvą, bendras pavarų skaičius padidėja iki 48/48, o 800-osios serijos modeliuose net iki 64/64. Naujoje transmisijoje didžiausiam transportiniam greičiui (40 km/val.) parinktas toks perdavimo skaičius, kad variklio sūkių dažnis būtų ties 1 900 min-1 riba. Abiejose transmisijose yra tik elektrohidraulinis reversas Revershift.

Quadrishift II transmisija, skirtingai negu Dynashift Plus, keičiant diapazoną, automatiškai parenka dinaminio reduktoriaus pavarą. Pavyzdžiui, jei pirmajame diapazone buvo įjungta ketvirtoji dinaminio reduktoriaus pavara, perjungus į antrąjį diapazoną, priklausomai nuo variklio sūkių dažnio, gali būti automatiškai perjungta bet kokia kita optimaliausia dinaminio reduktoriaus pavara. Tai analogiška John Deere traktorių PowrQuad Plus ar AutoQuad II/Plus transmisijose naudojamai sistemai, kai pavaros automatiškai perjungiamos gretimuose diapazonuose.

Pažangiausia Claas/Renault Ares 500/600/800 kombinuota transmisija Quadractiv 32/32 (48/48 arba 64/64 su eigos lėtintuvu). Joje, kaip ir John Deere AutoQuad II/Plus transmisijoje, yra du automatinio pavarų perjungimo režimai: ekonomiškasis (Eco) ir galios (Power). Pavaros perjungiamos, priklausomai nuo variklio sūkių dažnio ir akceleratoriaus pedalo padėties. Pirmuoju atveju aukštesnis laiptas perjungiamas, esant mažesniam variklio sūkių dažniui (1 700 min-1), todėl patogus naudoti dirbant su žolinių pašarų ruošimo mašinomis, o antruoju atveju aukštesnis laiptas perjungiamas, esant didesniam sūkių dažniui (2 100 min-1), ir yra patogesnis dirbant daug galios reikalaujančius darbus: ariant, kultivuojant, skutant ar panašius. Žemesnis laiptas Eco režime perjungiamas variklio sūkių dažniui sumažėjus iki 1 350 min-1, Power režime – iki 1 700 min-1. Quadractiv turi elektrohidraulinį reversą.

Nedidelės bei vidutinės galios klasės Claas/Renault traktoriuose naudojamos kombinuotos transmisijos:

  • Twinshift 16/16 (4 x 2 x 2 = 16 pavarų); eigoje perjungiamos dvi pavaros; mechaninis arba elektrohidraulinis reversas Revershift;
  • Quadrishift 32/32 (4 x 2 x 4 = 32 pavaros); eigoje perjungiamos keturios pavaros; mechaninis arba elektrohidraulinis reversas Revershift; tai Massey-Ferguson Dynashift transmisijos analogas;
  • Quadrishift II 32/32 (4 x 2 x 4 = 32 pavaros); eigoje perjungiamos keturios pavaros ir du režimai; elektrohidraulinis reversas Revershift;
  • Quadractiv 32/32 (4 x 2 x 4 = 32 pavaros); eigoje perjungiamos keturios pavaros ir du režimai; yra du valdymo režimai: Eco ir Power; elektrohidraulinis reversas Revershift.

Quadrishift transmisijoje eigoje galima perjungti keturias pavaras. Ši transmisija – tai Massey-Ferguson Dynashift analogas. Diapazonai perjungiami dešinės pusės prietaisų panelėje esančia svirtimi. Skirtingai nei Massey-Ferguson, Claas/Renault keturios dinaminio reduktoriaus pavaros dubliuotos atitinkamais jungikliais ant diapazonų perjungimo svirties. Tai tradicinis ir patikimesnis sprendimo būdas. Du režimai (darbinis ir transportinis) perjungiami kaip ir diapazonai, tik prieš tai svirtis perstumiama į kraštinę dešinę pusę. Elektrohidraulinio reverso svirtis Revershift, kaip ir didesnės galios 800–ojoje serijoje, įrengta prie vairo kolonėlės, kairėje pusėje. Tai taip pat analogiška Dynashift Plus transmisijai.

Revershift negalima užprogramuoti skirtingų greičių pirmyn/atgal, tačiau pakėlus svirtelę į viršų, sankaba elektrohidrauliškai išjungiama. Diapazonus ir režimus vairuotojas gali keisti nenuspausdamas sankabos pedalo. Ši funkcija yra dubliuota ant diapazonų perjungimo svirties vidinėje pusėje esančiu specialiu jungikliu. Kaip pigesnę alternatyvą Quadrishift transmisijoje galima įrengti ir mechaninį reversą, kuris yra ne kas kita, kaip standartinė Massey-Ferguson Dynashift transmisija.

Paprastesnė Twinshift transmisija yra Massey-Ferguson Speedshift 16/16 transmisijos analogas. Jos valdymas panašus į Quadrishift arba Dynashift, tik eigoje perjungiamos ne 4, o 2 pavaros. Twinshift transmisijoje galima įrengti ir mechaninį, ir elektrohidraulinį reversą Revershift.

Quadrishift transmisijoje keturių laiptų dinaminis reduktorius gali būti valdomas automatiškai, t.y. jei vairuotojas per klaidą

ar neapdairumą pasirinko netinkamą pavarą, kontroleris tuoj pat perjungs reikiamą. Tačiau, kaip ir Massey-Ferguson, nėra galimybės užprogramuoti norimą pavarą, o darbo metu automatiškai prie jos negrįžtama (Speed Matching). Keičiant diapazonus, viena iš keturių dinaminių pavarų taip pat nebus parenkama automatiškai. Šiuo atveju pažangesnės yra Quadrishift II arba John Deere PowrQuad Plus/AutoQuad II/AutoQuad Plus kombinuotos transmisijos, kuriose mechaniškai pakeitus režimą, atsižvelgiant į variklio sūkių dažnį, viena iš keturių eigoje perjungiamų pavarų parenkama automatškai.

Nei Twinshift, nei Quadrishift transmisijų vairuotojas negali kalibruoti, t.y. pakeisti senuosius valdymo parametrus į naujuosius.

Massey-Ferguson Speedshift 18/6 transmisija dar paprastesnė. Joje nėra galimybės įrengti eigos lėtintuvą. Šioje transmisijoje yra 3 pavaros ir 3 diapazonai, kurie mechaniškai perjungiami ta pačia, dešinės pusės panelėje esančia svirtimi.

Massey-Ferguson traktoriuje galima įrengti 16/16 Speedshift ir 32/32 Dynashift transmisijas. Transmisija turi 4 diapazonus, perjungiamus mechaniškai, ir 2 režimus – darbinį bei transportinį – kurie perjungiami ta pačia, dešinės pusės prietaisų panelėje įtaisyta svirtimi. Tai tradiciška visoms Massey-Ferguson hidromechaninėms transmisijoms. 1–4 diapazonai yra visiškai sinchronizuoti ir perjungiami tradicine „H“ kombinacija. Du režimai perjungiami, pastūmus svirtį į dešinę pusę ir nugalėjus spyruoklės pasipriešinimą, svirtį pastūmus (darbinis režimas) arba patraukus į save (transportinis režimas). Perjungiant 1–4 diapazonus ir du režimus, reikia nuspausti sankabos pedalą, todėl galios perdavimas transmisijai nutraukiamas.

Perjungus bet kurį iš keturių diapazonų, dinaminio reduktoriaus laiptas automatiškai, atsižvelgiant į variklio sūkių dažnį ir apkrovą, neparenkamas. Massey-Ferguson gamintojai numatė neįprastą dinaminio reduktoriaus svirtelės padėtį. Ji įrengta kairėje vairo kolonėlės pusėje. Paprastai daugelis gamintojų čia įtaiso elektrohidraulinio reverso svirtelę. Taip gerokai patogiau keisti judėjimo kryptį. Be to, tokia reverso padėtis visiems gamintojams tapo nerašyta taisykle.

Standartinėse Speedshift ir Dynashift transmisijose nėra elektrohidraulinio reverso. Jį atstoja mechaninis reversas, kuriuo, keičiant kryptį, reikia nuspausti sankabos pedalą. Be to, nėra techninių galimybių užprogramuoti skirtingus greičius pirmyn bei atgal. Šiek tiek pažangesnėse Speedshift Plus ir Dynashift Plus transmisijose mechaninis reversas pakeistas elektrohidrauliniu. Be to, elektrohidraulinio reverso svirtelei užėmus Speedshift ir Dynshift transmisijose naudotą 2 ar 4 laiptų dinaminio reduktoriaus svirtelės vietą, Speedshift Plus ir Dynashift Plus transmisijose įdiegtas originalus sprendimas – pavaros perjungiamos ta pačia elektrohidraulinio reverso svirtele. Tai atliekama tokia tvarka: judėjimo kryptis pasirenkama, svirtelę pastumus į priekį arba atgal, o 2 (Speedshift Plus) arba 4 (Dynashift Plus) dinaminio reduktoriaus pavaros perjungiamos, svirtelę dar kilstelėjus į viršų ir ją pastūmus į priekį (perjungiamas didesnis laiptas) arba atgal (perjungiamas mažesnis laiptas). Tačiau net ir šis elektrohidraulinis reversas yra neprogramuojamas: negalima pasirinkti skirtingų greičių pirmyn bei atgal. Tai mažina traktoriaus galimybes intensyviai dirbant su priekiniu krautuvu.

Dynashift ir Dynashift Plus keturios dinaminio reduktoriaus pavaros gali būti perjungiamos ir automatiškai, ir rankiniu būdu, t.y. svirtelę prie vairo mechaniškai perstūmus į priekį arba atgal.

Standartinė ir su elektrohidrauliniu reversu Dynashift transmisijos 4–13 km/val. darbinių greičių diapazone turi po 19 pavarų. Quadrishift II/Quadractiv 2–12 km/val. diapazone turi tiek pat pavarų, o 4–12 km/val. diapazone yra 15 pavarų. Dėsninga, kad gerokai daugiau negu pusė visų pavarų skirta darbiniam diapazonui. Nuo 6 iki 15 km/val. diapazone pavarų skaičius Dynashift transmisijoje beveik analogiškas – 18. Mechaninio ir elektrohidraulinio reverso perdavimo skaičius yra 1:1, todėl važiuojant į abi puses gaunami vienodi greičiai.

Minimos pavaros nesudaro ištisinio srauto. Jos išskaidytos į 4 mechaniškai perjungiamus diapazonus ir 2 režimus bei 4 dinaminio reduktoriaus laiptus. Tai mažina panaudojimo efektyvumą: jei netinka pavaros ir režimo perdavimo skaičius, belieka keisti diapazoną. Jį keičiant, nutraukiamas sukimo momento srautas varantiesiems ratams. Praktinis patarimas būsimiems pirkėjams: svarbesnis yra ne bendras pavarų skaičius konkrečiame diapazone (ypač darbinių greičių), o skaičius pavarų, kurias galima perjungti eigoje, t.y. esant apkrovai.

Massey-Ferguson 4300 serijoje naudojamoje Speedshift 18/6 kombinuotoje transmisijoje 4–12 km/val. darbinio greičio diapazone yra mažiau pavarų – 6. Baziniai mechaninio reverso greičiai tik trys: 3,0 km/val., 8,5 km/val. ir 23 km/val. Esant šiems greičiams, papildomai galima naudoti eigoje perjungiamą laiptą. Tačiau gretimų reversuojamų greičių skirtumas yra didelis, todėl tokios transmisijos nevertėtų rinktis, jei reikės daug dirbti su priekiniu krautuvu.

Speedshift transmisijoje prie vairo esančia svirtele papildomai galima perjungti 2 pavaras, Dynashift – net 4. Tad Speedshift 16/16 transmisijoje gauname: 4 (diapazonai, perjungiami mechaniškai) x 2 (režimai, perjungiami ta pačia svirtimi) x 2 (dinaminio reduktoriaus laiptai) = 16 pavarų. Visos jos mechaniškai reversuojamos (perdavimo skaičus - 1:1). Dynashift 32/32 analogiškai: 4 (diapazonai, perjungiami mechaniškai) x 2 (režimai, perjungiami ta pačia svirtimi) x 4 (dinaminio reduktoriaus laiptai) = 32 pavaros. Jos taip pat mechaniškai reversuojamos (perdavimo skaičius 1:1). Vairuotojas negali kalibruoti abiejų transmisijų.

Dynashift Plus transmisijoje, kaip ir Dynashift, visos elektrohidrauliškai perjungiamos pavaros ir transportinis režimas matomi atitinkamais simboliais prietaisų skydelyje. Skirtumas tarp Speedshift ir Dynashift transmisijų tik toks, kad pastarojoje aktyvūs keturi raidiniai simboliai (A, B, C ir D), o antrojoje tik du – C bei D.