23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2005/05
200 AG traktoriai
  • Dr. Aleksandras KIRKA, LŽŪU
  • Mano ūkis

Daugiau kaip prieš aštuonerius metus suomiškų traktorių gamintojai pirmieji pasiūlė mašiną su dviem galios diapazonais (Valtra Valmet 8750 su Sigma Power): darbo veleno išvystomą galią buvo galima padidinti 30 AG. Tad pirmiausia susipažinkime su suomišku traktoriumi. Kitame numeryje rašysime apie New Holland.

Konstruktoriai, kurdami variklį, turi keletą tikslų:

  • variklis turi turėti praktiniu požiūriu tinkamą sukimo momento charakteristiką;
  • turi išvystyti norimą galią; w turi dirbti pakankamai ilgą laiką;
  • degalų sąnaudų charakteristika turi būti kuo geresnė ir t.t.

Daugelis paminėtų savybių susijusios viena su kita, todėl degalų sąnaudos priklauso nuo variklio greičio, apkrovos režimų ir panašiai. Mažėjant variklio apkrovai, jo specifinės degalų sąnaudos didėja. Variklio apkrovos dydį lemia atliekamų darbų specifika bei kitos aplinkybės. Statistikos duomenys liudija, kad didesnę laiko dalį traktoriai dirba dalinių apkrovų režimais ir tuo pačiu sunaudoja daugiau degalų sąlyginiam darbo vienetui atlikti.

Elektroninių traktorių valdymo sistemos atvėrė naujas galimybes degalų sąnaudoms mažinti. Paprastai sakant, vienu mygtuko paspaudimu galima nustatyti norimą variklio vardinę galią, tartum traktoriuje būtų sumontuoti keli skirtingų galių varikliai, kurie įjungiami pasirinktinai pagal galios poreikį. Traktoriuje Valtra T190 su trijų pakopų galios valdymo sistema Sigma Power yra tokios galios pakopos (pagal ISO standartą):

  • I pakopa – 128 kW/174 AG;
  • II pakopa – 139 kW/190 AG;
  • III pakopa (galia, perduodama tik darbo velenui) – 154 kW/209 AG.

Variklis

Bandant traktorių Valtra T190, buvo gauti tokie rezultatai: esant išjungtam darbo veleno mygtukui (I pakopa), galia siekė 116 kW/158 AG; II pakopoje galia sudarė 140 kW/190 AG (papildoma galia sudarė 26 kW/35 AG). Kiekvienos galios pakopos variklio galios ir sukimo momento charakteristikos yra skirtingos, o specifinių degalų sąnaudų charakteristikos – beveik nesiskiria, t.y. jos nepriklauso nuo pasirinkto galios diapazono.

Kokie naujos Sigma Power sistemos privalumai, kuomet variklio galia realizuojama per varančiuosius ratus (išvystoma traukos jėga)? Vokietijoje atlikto DLG testo (visi duomenys pateikiami lentelėse) metu traukos galia, esant įjungtai I galios pakopai, buvo 107 kW/145 AG. Įjungus II galios pakopą, traukos galia padidėjo iki 123 kW/167 AG. Šio galios rezervo negalima panaudoti transporto darbuose, tačiau dirbant su didelės traukos galios reikalaujančiomis mašinomis (plūgais, kultivatoriais, kombinuotais agregatais ir kitomis) galios rezervas (16 kW/22 AG) gali būti panaudotas. Tik pavarą reikia visada pasirinkti tokią, kad būtų galima dirbti, esant įjungtam II arba III dinaminio reduktoriaus diapazonui.

Traktoriuje Valtra T190 montuojamas šešių cilindrų, 7,4 litro darbo tūrio Sisu dyzelis, atitinkantis standarto Euro–2 reikalavimus, su turbopripūtimo bei tarpinio oro aušinimo sistemomis, kurio vidutinės specifinės degalų sąnaudos, nustatomos septyniuose variklio darbo režimuose, sudaro tik 242 g/kWh, ir tai yra mažiau, negu šiuolaikinių traktorių vidurkis.

Transmisija

Traktoriuje Valtra T190 įrengta tradicinė transmisija su trimis greičių diapazonais, keturiomis pavaromis kiekviename diapazone bei trijų laipsnių dinaminiu reduktoriumi. Iš viso susidaro 36 pavaros (pirmyn/atgal). Toks pavarų skaičius optimalus, jį dar padidinus, transmisija bus sudėtingesnė, be to, joje padidės galios nuostoliai. Greičių diapazone nuo 4 iki 12 km/val. yra 10 pavarų. Didžiausias traktoriaus išvystomas greitis – 50 km/val. Vienas iš transmisijos privalumų yra tas, kad judėjimas reversuojamas esant apkrovai. Dinaminis reduktorius patobulintas, numatyta galimybė pakankamai paprastai keisti (reguliuoti) greičio pakopų perjungimo laiką. Taip pat labai patogu naudotis sankabos automatinio valdymo sistema (mygtukas ant pavarų perjungimo svirties). Darbo velenas turi du sūkių dažnius – 540E ir 1 000 min-1. Automatinė valdymo sistema išjungia darbo veleną, kai keliamas prie traktoriaus prijungtas agregatas.

Dėl pneumatinės priekinio varančiojo tilto pakabos pagerėjo važiavimo komfortas. Posūkio spindulys su 600/65 R 28 priekinėmis padangomis yra 13,45 cm.

Hidraulinis keltuvas

Hidraulinėje sistemoje naudojamas krumpliaratinis siurblys, kurio našumas 89 l/min. Hidraulinės sistemos galia (25 kW) truputį mažesnė už šios klasės traktorių vidurkį. Skirstytuvai suteikia daug įvairių laiko bei debito (skirtingų įvairiomis kryptimis) nustatymo galimybių, leidžia gauti slankiąją padėtį. Kiekvienas skirstytuvas nustatomas (reguliuojamas) atskirais jungikliais. Hidrauliniam keltuvui valdyti naudojamas EHR-23LS (Bosch) skirstytuvas. Apatinėse hidraulinio keltuvo trauklėse įrengtos 4 kiaurymės jų ilgiui reguliuoti, todėl kėlimo jėga ir eiga gali būti keičiama plačiame diapazone:

  • pirmosiose kiaurymėse (trauklės ilgiausios) kėlimo jėga siekia apie 6 000 daN, o eiga sudaro 83,4 cm;
  • antrosiose kiaurymėse kėlimo jėga siekia apie 6 600 daN, o eiga sudaro 77 cm;
  • ketvirtosiose kiaurymėse (trauklės trumpiausios) kėlimo jėga siekia 7 560 daN, o eiga sudaro 57,8 cm.

Taigi esant trumpesnėms apatinėms trauklėms, kėlimo jėga gaunama didesnė, bet eiga mažesnė. Didėjant kėlimo aukščiui, kėlimo jėga labai nežymiai mažėja. Priekinio hidraulinio keltuvo kėlimo jėga siekia 3 100 daN, o eiga sudaro 75,4 cm.

Kabina ir kiti ypatumai

Kaip ir daugumos kitų gamintojų, suomiško traktoriaus kabina erdvi, į ją patogu įlipti, nors laipteliai galėtų būti geriau apsaugoti nuo purvo. Triukšmo lygis kabinoje, esant maksimaliai traktoriaus apkrovai, siekia 77 dB(A). Tai pakankamai geras rodiklis. Be kondicionieriaus traktoriuje įrengtas atskiras šildytuvas kojoms. Daug privalumų mašinai suteikia Twin Trac valdymo (abiem važiavimo kryptimis) sistema, vairuotojo sėdynė pasukama 180o kampu.

Labai svarbus Valtra T190 privalumas – mažas svoris (mažiau kaip 7 t), kuris gerai pasiskirstęs: 48 proc. traktoriaus masės tenka priekiniam, 52 proc. – užpakaliniam tiltui. Jei reikia, svorį galima padidinti iki 11 t. Priekinio tilto įjungimas/išjungimas ir diferencialas blokuojamas automatiškai. Variklio alyvos keitimo intervalas padidintas iki 500 valandų. Pagrindinio degalų bako talpa 175 l, papildomo – taip pat 175 l.