23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2005/03
Kombinuotos pavarų dėžės
  • Dainius ŠIŠLAVAS, LŽŪU
  • Mano ūkis

Praėjusiuose „Mano ūkio“ numeriuose buvo apžvelgtos kelios paprastesnės transmisijos. Šiame straipsnyje išsamiai aptarsime tipines laiptinių kombinuotų (angl. semi powershift) transmisijų konstrukcijas bei pagrindinius jų valdymo ypatumus. Vienos pažangiausių iš jų yra korporacijos CNH ir kompanijos „John Deere“ konstruktorių sukurtos pavarų dėžės.

Didžioji dalis traktorių nuo 110–120 AG (pradedant vidutinės galios mašinomis) turi laiptines kombinuotas transmisijas arba dinamines pavarų dėžes (angl. full powershift). Kiekvienais metais nežymiai, tačiau stabiliai daugėja mašinų su belaiptėmis transmisijomis. Manoma, kad per artimiausius penkerius metus traktorių su belaiptėmis transmisijomis turėtų būti ne mažiau kaip 40 proc., o atskirose tam tikros galios mašinų grupėse dar daugiau.

Nuo transmisijos tipo tiesiogiai priklauso traktoriaus komplektacija, pvz., John Deere 6020 serijos mašinose kartu su kombinuota transmisija AutoQuad gali būti įmontuota ir kabinos elastinga pakaba. Be to, modeliuose su PowrQuad/AutoQuad transmisija vairuotojo dešinėje pusėje esanti prietaisų panelė, lyginant su modeliais, turinčiais belaiptę AutoPowr transmisiją, yra paprastesnė. Ji gali būti tokia pati kaip ir ankstesnės 6010 serijos mašinų. Ši savybė išskiria 6020 serijos traktorius pagal komplektacijos lygį į Premium ir aukštesnį – Premium Plus (skirtumą sudaro ir apie 15 proc. didesnė kaina). Pastarojo lygio 6020 serijos traktorių kabinos prietaisų panelė Command Arm su valdymo prietaisais yra analogiška 8020 serijos traktorių kabinos įrangai. Bene didžiausias skirtumas tarp traktorių komplektacijų – transmisijos ir išorinio prijungimo vožtuvų valdymo elementuose. Taigi pažangesnė, tačiau brangesnė transmisija lemia ir gerokai modernesnius valdymo prietaisus.

Daugelyje naujų John Deere traktorių montuojama tobulesnė PowrQuad Plus transmisija, kuri yra pigesnė už AutoQuad. Tuo tarpu PowrQuad 20/20 kombinuota transmisija buvo standartinė įranga naudotos technikos rinkoje gerą vardą turinčiuose 7010 serijos traktoriuose.

Kombinuota transmisija PowrQuad Plus turi vieną diapazonų svirtį, kurią perjungiant reikia nuspausti sankabos pedalą. Vidutinės galios mašinoms priskiriamuose 6020 serijos modeliuose 6520 ir 6620 ji turi 24/24 pavaras, 6820 ir 6920 – po 20 pavarų pirmyn ir atgal. Lyginant su standartine PowrQuad transmisija, važiuojant traktoriumi su PowrQuad Plus transmisija, 4 pavaras eigoje galima perjungti, naudojant jungiklius ant diapazonų svirties. Kadangi jos eigos didokos, o diapazonuose A, C ir ypač E jungiklius gali būti sunkoka pasiekti, šalia rankinio akceleratoriaus arba tiesiog diapazonų svirties apačioje (kaip 7020 serijoje) įrengiamas dvipusis jungiklis. Elektrohidraulinio reverso svirtis PowrQuad Plus transmisijoje yra šalia vairo, tuo tarpu modeliuose su PowrQuad transmisija jos gali ir nebūti. Reversuoti važiavimo kryptį galima svirtimi šalia pavarų svirties.

PowrQuad ir PowrQuad Plus transmisijose darbo metu sklandžiai perjungti diapazonų, nenutraukiant perduodamo sukimo momento, negalima. Pirmojoje transmisijoje neįrengtas ir automatinis (priklausomai nuo variklio sūkių dažnio, važiavimo greičio ir t.t.) pavarų perjungimas pasirinkto vieno diapazono ribose (angl. speed matching). Pavaras tenka perjungti pačiam vairuotojui. Pagal variklio sūkių dažnį gretimų diapazonų ribose jos automatiškai perjungiamos tik PowrQuad Plus ir AutoQuad II transmisijose, o pastarojoje – ir vieno diapazono ribose. PowrQuad transmisijoje negalima nusistatyti skirtingų greičių (pavarų) reversuojant važiavimo kryptį, t.y. reversas čia neprogramuojamas. Šioje (kartu su PowrQuad Plus) transmisijoje vairuotojas negali nustatyti operacijų, t.y. pakeisti valdymo parametrų. Tobulesnėje AutoQuad Plus transmisijoje galima programuoti ne tik greičius pirmyn ir atgal, bet ir riboti automatinį pavarų perjungimą.

AutoQuad II transmisijoje galima nustatyti pastovų variklio sūkių dažnį (nepainioti su pastoviu traktoriaus važiavimo greičiu!). Jis tinkamas GTV ir tik tais atvejais, kada jo apkrova nedidelė, o svarbiausia – nekintanti. Variklio sūkių dažniui mažėjant, didinamas tik įpurškiamų degalų kiekis. Pavaros perjungiamos automatiškai pasirinkto diapazono ribose pagal variklio sūkių dažnį: jam didėjant ar mažėjant, atitinkamai keičiasi pavara, todėl greitis yra nepastovus. Daugiau galimybių yra parinkus kintamą sūkių dažnį.

AutoQuad II numatytame Eco režime transmisijos valdymo parametrai parinkti tokie, kad variklio sūkių dažniui pasiekus 1 720 min-1 (modeliai 6820 ir 6920) ar 1 900 min-1 (modeliai 6520 ir 6620) automatiškai perjungiama aukštesnė pavara, galios režime – 2 080 min-1 (modeliai 6820 ir 6920) ar 2 280 min-1 (modeliai 6520 ir 6620). Režimai perjungiami dvipusiu jungikliu.

Nors 4 pavaras ir važiavimo kryptį čia keičia elektrohidrauliniai proporcinio valdymo elementai, vairuotojas neturi galimybės jų kalibruoti. Elektrohidraulinio reverso parametrų (skirtingų važiavimo greičių pirmyn ir atgal) nustatyti taip pat negalima. Kuo daugiau traktoriumi manevruojama galulaukėse arba dirbama su priekiniu krautuvu, galimybė nustatyti skirtingus greičius abiem judėjimo kryptimis yra privalumas.

Korporacijos CNH skirtingoms grupėms priskiriamuose, tačiau konstrukciškai beveik identiškuose Case IH MXM Maxxum ir New Holland TM traktoriuose naudojama vienintelė kombinuota transmisija – 17/6 arba 18/6 Range Command. Kaip ir John Deere, tai ganėtinai sena ir laiko patikrinta konstrukcija. Ji įrengta gerai Lietuvoje žinomose vidutinės galios Ford/New Holland 60 serijos traktoriuose. Beje, jos bazėje sukonstruota ir 17/6, 18/6 ir 19/6 Power Command dinaminė (sekvencinė) pavarų dėžė. Ji taip pat nėra naujiena rinkoje. Mechaninė dalis analogiška didelės galios traktoriuose Ford/New Holland 70/A/G (Genesis) naudotoms

Power Command transmisijoms, tuo tarpu elektrohidraulinės valdymo dalies parametrai naujuose traktoriuose pakeisti, todėl perjungimas daug tikslesnis.

Range Command, lyginant su PowrQuad ir AutoQuad, turi mažiau pavarų, t.y. jos mažesnis perdavimo skaičių eilės tankis. Dėl didesnio gretimų pavarų greičių sunkiau parinkti reikiamą pavarą, dėl to padidėja lyginamosios degalų sąnaudos. Korporacijos CNH konstruktoriai šią problemą sprendžia dviejų darbinių diapazonų riboje parinkdami kiek galima labiau persidengiančius greičius.

Range Command yra 3 diapazonai, kuriems nors ir nėra numatyta atskiros svirties prietaisų panelėje, tačiau juos perjungiant reikia nuspausti sankabos pedalą, t.y. nutraukti sukimo momento srautą varantiesiems ratams. Diapazonai perjungiami nuspaudus sankabos pedalą ir paspaudus specialų jungiklį. Pavarų, kurias galima perjungti eigoje, šioje transmisijoje yra šešios. Elektrohidraulinio reverso svirtis Range Command transmisijoje įrengta tik šalia vairo. Pavarų atgal CNH korporacijos gaminyje mažiau, todėl visos 17 ar 18 pavarų į priekį tiesiogiai nereversuojamos (skiriasi perdavimo skaičius). Tuo tarpu John Deere perdavimo skaičius pirmyn ir atgal vienodas – 1:1. Transmisija Range Command, nors ir neturėdama sukimo momento jutiklio, turi daugiau automatinio valdymo galimybių ir galimų nustatymų: kiekviename pasirinktame diapazone šešios pavaros perjungiamos automatiškai. Be to, vairuotojas gali nustatyti bet kokią darbinę pavarą (iki žemiausios transportinės C1) pats. Pajudėjus iš vietos ir priklausomai nuo variklio sūkių dažnio, transmisija stengsis nuosekliai sugrįžti prie nustatytos pavaros. Deja, ši funkcija aktyvuota tik traktoriui važiuojant į priekį.

Darbo metu pavaros perjungiamos automatiškai (Speed Matching) vairuotojui trumpam nuspaudus sankabos pedalą. Transmisijos valdiklis palygina variklio sūkių dažnį su važiavimo greičiu ir parenka optimalų perdavimo skaičių. Ši funkcija aktualiausia transporto darbuose, realiai sumažinanti ne tik variklio sūkius, bet ir padidinanti ekonomiškumą. Range Command transmisijoje galima užprogramuoti skirtingus greičius pirmyn ir atgal.

Kiekvienos iš pavarų įjungimo trukmė parenkama automatiškai nuo šlapiojo tipo sankabų frikcinių antdėklų susidėvėjimo ir sūkių dažnio. Sistema eksploatacijos metu nusistato savaime, tačiau minėtus parametrus gali nustatyti ir vairuotojas, ir serviso darbuotojas.

Range Command laiptinė transmisija yra bazinė vidutinės galios Case IH MXM Maxxum/New Holland TM serijos modeliuose 120, 130, 140 ir 155. Tuo tarpu galingesniuose - 177 AG (MXM/TM 175) ir 194 AG (MXM/TM 190) modeliuose ši transmisija kaip paprastesnė yra pasirenkama papildomai.

Patogi smulkmena: Range Command porankį galima palenkti norimu kampu ir užfiksuoti. Taip jį kiekvienas vairuotojas gali nusistatyti pagal savo individualius poreikius.