- Dainius ŠIŠLAVAS LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO UNIVERSITETAS
- Mano ūkis
Pabaiga, pradžia Nr. 2
Kompanijos „New Holland“ (CNH grupė) vidutinės ir didelės galios klasėms priskiriamos traktorių TM ir TG serijos yra berėmės konstrukcijos. Traktoriuose įrengta priklausomo tipo elastinga, hidropneumatinė priekinio tilto pakaba Terraglide (gamintojas „Dana Corporation“). Tokia pakaba montuojama didelę ratų bazę (2 880 mm) turinčiuose TM modeliuose (1 pav.).
Vietoje dviejų dvipusio veikimo hidrocilindrų, lyginant su John Deere, įrengtas vienas, o vietoje trijų hidraulinių akumuliatorių – du. Traukos jėga taip pat ilga, kūgio formos, atvira iš viršaus sija perduodama masės centrui. Tačiau ji tvirtinama prie traktoriaus liemens, o ne prie laikančiojo rėmo. Tvirtinimo vieta taip pat priartinta kiek galima arčiau traktoriaus masės centro, taigi dėl to pagerėja traktoriaus stabilumas. Skirtingai nei John Deere 6000-ojoje ir 7000-ojoje serijose, sukimo momentas priekiniam varančiajam tiltui perduodamas vienu velenu.
Pakabos vertikali eiga – 105 mm, t.y. 45 mm į apačią ir 60 mm į viršų horizontalės atžvilgiu. Dėl papildomos, didesnės negu 200 kg mazgo masės padidėja priekiniams ratams tenkanti apkrova, taigi traukos jėga padidėja taip pat.
Pakabą valdo elektrohidraulinė valdymo sistema. Lyginant su pirmąja TM serija, pakaba dirba greičiau, nes į hidrosistemą integruotas specialus, spartesnio veikimo hidraulinis vožtuvas. Skirtingai negu TLS II sistema šioje sistemoje pakabą galima priverstinai užblokuoti, t.y. elastingą pakeisti standžia. Užblokuoti galima jungikliu, esančiu dešinėje kabinos pusėje ant statramsčio. Esant įjungtai elastingai pakabai, ji užblokuojama automatiškai, priklausomai nuo važiavimo greičio (iki 1,5 km/val. ir esant didesniam kaip 12 km/val.).
Terraglide priekinio tilto elastingą pakabą galima įrengti tik kartu su dinamine pavarų dėže - Range arba Power Command.
Priekinio tilto elastinga pakaba naudojama ir New Holland didelės galios klasės serijoje TG (2 pav.). šiuose traktoriuose Terraglide pakabos kinematika ir mazgai šiek tiek pakeisti, atsižvelgiant į masyvesnį, sustiprintą priekinį tiltą bei didesnes tenkančias apkrovas. Pakabos vertikali eiga – 112 mm.
Kompanijos „Case IH“ (CNH grupė) vidutinės galios klasės serijoje MX Maxxum, kaip ir analogiškai galios klasei priskiriamose serijose CVX ir CS (tik modeliuose: 110; 120; 130 ir 150) priekinio tilto elastinga pakaba yra nepriklausomo tipo, hidropneumatinė (CVX - standartinė įranga). Paminėti traktoriai – pusiau rėminės konstrukcijos.
Tokia pati priekinio tilto pakaba esti ir austriškame vidutinės galios klasės Steyr CVT (CNH grupė), prancūziškame Renault Ares (Renault grupė) ir itališkame Landini (Landini grupė). Taip yra neatsitiktinai, nes juos gamina ta pati kompanija – „Carraro“ (tilto mod. 20.16S1 – 20.29S1).
Nepriklausomo tipo daugiasvirtė pakaba (3 pav.), kiekvienoje pusėje sudaryta iš H formos viršutinės ir apatinės svirčių, priešingose pusėse jungiamų vienu hidrocilindru. Ratų stebulės su vienodo kampinio greičio šarnyrais simetriškai viršuje ir apačioje pritvirtintos prie H formos svirčių.
Kaip ir traktorių John Deere, Massey Ferguson, New Holland, Renault, taip ir Case IH pakabos darbas valdomas priklausomai nuo darbo sąlygų, elektrohidrauliškai. Priekinio tilto elastingą pakabą galima priverstinai užblokuoti arba kabinoje esančiu jungikliu įjungti automatinio valdymo režimą. Pakabos vertikali eiga – 90 mm. Elastinga pakaba yra standartinė 50 km/val. greičiu važiuojančių traktorių įranga.
Kompanijos „Fendt“ (AGCO grupė) 700-osios ir 900-osios serijos traktoriuose naudojamos skirtingos kinematikos elastingos pakabos. Pirmojoje, pusiau rėminės konstrukcijos vidutinės galios klasės serijoje įdiegta priklausomo tipo priekinio tilto elastingos pakabos kinematika (4 pav.) mažiau panaši į John Deere ir New Holland naudojamą komponuotę. Fend hidropneumatinės pakabos svarbiausias elementas – vertikalia kryptimi svyruojantis U formos kronšteinas, prie pusrėmio sijų tvirtinamas dviejuose taškuose. Fendt sistemoje, kaip ir New Holland naudojamoje Terraglide komponuotėje, yra vienas dvipusio veikimo hidrocilindras ir dvi azotu užpildytos sferos: hidrauliniai akumuliatoriai. Sferos membrana padalinta į dvi dalis, kurių vienoje – hidraulinis skystis (alyva), kitoje – spūdžios dujos (azotas). Dirvos nelygumus, smūgines apkrovas svyruojantis kronšteinas perduoda hidropneumatinei sistemai. Alyva iš hidrocilindro bekotės ertmės patenka į akumuliatorių ir spaudžia priešingoje membranos pusėje esantį azotą. Taip yra amortizuojama priekinio tilto smūginė apkrova ir slopinama eiga.
Automobilinio tipo pakabos standumas valdomas elektrohidrauliškai. Pakabos U formos kronšteinas, nors ir perduoda traukos jėgą, tačiau ne traktoriaus masės centrui kaip pvz.: John Deere, New Holland, o gerokai arčiau esančiam taškui, nes kronšteinas yra trumpas. Pakabos vertikali eiga, kaip ir John Deere TLS II – 100 mm, po 50 mm į viršų ir į apačią horizontalės atžvilgiu. Kaip ir New Holland, pakabą vairuotojas gali priverstinai užblokuoti jutiminio valdymo jungikliu kabinoje (du jungikliai su informaciniais šviesos diodais dešinės pusės prietaisų konsolėje).
Kompanijos „Deutz Fahr“ (SDF grupė) vidutinės galios traktorių klasei priskiriama Agrotron serijos modelių dalis (ir iš TTV, ir iš MK 3 grupės). Šie traktoriai yra pusiau rėminės konstrukcijos. Kadangi „Deutz Fahr“ viena iš pirmųjų įdiegė 50 km/val. transmisijas, priekinio tilto elastinga pakaba juose – jau yra įrengta (40 km/val. modeliuose – įrengiama papildomai).
Priekinio tilto priklausomo tipo elastinga hidropneumatinė pakaba Deutz Fahr traktoriuose (5 pav.) turi du (po vieną kiekvienoje pusėje) dvipusio veikimo hidrocilindrus, tris sferas – hidraulinius akumuliatorius, kurių viena dalis taip pat užpildyta azotu, ir elektrohidraulinę valdymo sistemą. Hidrocilindrai tvirtinami prie svyruojančio kronšteino, o pats tiltas gali judėti vertikalia ir skersine kryptimis. Pakabos elementai tvirtinami prie specialaus pusrėmio.
Deutz Fahr priekinio tilto elastingą pakabą galima užblokuoti jungikliu iš kabinos. Taigi ji gali būti išjungta, pavyzdžiui, dirbant su ant priekinio elektrohidraulinio keltuvo pakabintais agregatais.
Kompanijoje „Valtra“ (Partek grupė) gaminami vidutinės galios klasės traktoriai yra pusiau rėminės konstrukcijos. Variklis tvirtinamas prie specialaus pusrėmio, kuris savo ruožtu tvirtinamas prie integruoto degalų bako. „Valtra“ yra kol kas vienintelis gamintojas, naudojantis automobilinio tipo priklausomą elastingą pneumatinę priekinio tilto pakabą Aires. Mat atšiauresnio klimato sąlygomis oras, kaip sistemos darbinis agentas, yra patikimesnis negu skystis, nes pastarojo klampa kinta ne tik nuo skysčio amžiaus, bet ir, svarbiausia, - nuo temperatūros. Taigi esant žemesnėms temperatūroms, pakaba veikia tiksliau, nestringa.
Pakaba Aires montuojama Mezzo/HiTech (tarpinis modelis tarp mažos ir vidutinės galios klasių) ir Mega/HiTech (vidutinės galios klasė) serijose (6 pav.). Ji galima tik modeliuose su trumpa baze ir rekomenduotina su 50 km/val. transmisija. Beje, analogiška pakaba bus montuojama ir Mega seriją netrukus pakeisiančioje T serijoje. Pakabos vertikali eiga – 51 mm.
Abiejose pusrėmio pusėse varžtais pritvirtinti U formos kronšteinai. Priekinis varantysis tiltas įmontuotas tarp dviejų kronšteino ąsų. Ąsos gale lanksčiai sujungtos su tiesiomis svirtimis, kurios nutiestos po priekiniu tiltu. Priekyje šios svirtys su ąsomis sujungtos per du (kiekvienoje pusėje po vieną) amortizatorius ir dvi pneumatines pagalves, nuo išorinių pažeidimų apsaugotomis plieniniais gaubtais. Tvirtinimo taškuose priekyje yra pailgos vertikalios kiaurymės, atitinkančios pakabos vertikalią eigą.
Pakabos pneumatinė sistema integruota į bendrą traktoriaus pneumatinę sistemą. Tai labai pragmatiškas sprendimas, nes kartu su ja galima prijungti ir priekabas su pneumatine stabdžių sistema, be to, kompresoriaus tiekiamą orą galima panaudoti padangoms pripūsti, valymo darbams.
Kad būtų galima mechaniškai užblokuoti pneumatinę priekinio tilto pakabą, šalia priekinio tilto įrengti du fiksuojantys kaiščiai, kuriuos įkišus į tam skirtas angas pakaba mechaniškai užblokuojama, tačiau tik vairuotojui išlipus iš kabinos. Šią operaciją tikslinga atlikti pvz., prieš ariant pakabinamuoju plūgu, nes įjungta pakaba gali trukdyti elektrohidraulinio keltuvo valdymo sistemai sekti dirvos pasipriešinimo jėgos dydį.
Visos smūginės apkrovos dėl pneumatinės elastingos pakabos konstrukcijos absorbuojamos traktoriaus priekyje, varančiojo tilto zonoje. Be to, pakaba pritaikyta išskirtinai trumpą bazę (2 326 mm ir 2 558 mm) turinčius modelius veikiantiems svyravimams slopinti. Tuo tarpu ilgos sijos, kuri yra ne tik papildomas amortizuojantis elementas, bet ir traktoriaus masės centrui traukos jėgą perduodanti grandis, Valtra traktoriuose nėra.
Kompanija „Massey Ferguson“ (AGCO grupė) vidutinės galios berėmės ir pusiau rėminės konstrukcijos traktoriuose (serijos 6200/8200) montuoja hidropneumatinę priekinio tilto elastingą pakabą. Ši serija, nors ir nauja (6200 pasirodė 1999 m., atnaujinta 8200 Xtra – 2002 m.), pakabos konstrukciją išsaugojo tą pačią, kaip ir naudotą anksčiau. Šiuose traktoriuose įrengta originali priklausomo tipo priekinio tilto pakaba QuadLink.
Vidutinės galios klasės traktoriuose Renault (Renault grupė) nuo 2002 m. montuojama šiek tiek pakeista nepriklausomo tipo elastinga, hidropneumatinė priekinio tilto pakaba su vienpusio veikimo hidrocilindrais ir vienu akumuliatoriumi (Proaktiv arba Carraro). Pakabos vertikali eiga yra 87 mm (42 mm į viršų ir 45 mm į apačią nuo horizontalės). Elastinga pakaba yra standartinė įranga kai kuriuose Ares 700 ir 800 serijos modeliuose: 725; 735; 815; 825.