23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2003/03
Prie­ki­nio til­to elas­tin­gos pa­ka­bos
  • Dainius ŠIŠLAVAS LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO UNIVERSITETAS
  • Mano ūkis

Pa­bai­ga, pradžia Nr. 2

 

Kom­pa­ni­jos „New Hol­land“ (CNH gru­pė) vi­du­ti­nės ir di­de­lės ga­lios kla­sėms pri­ski­ria­mos trak­to­rių TM ir TG se­ri­jos yra be­rė­mės kon­struk­ci­jos. Trak­to­riuo­se įreng­ta pri­klau­so­mo ti­po elas­tin­ga, hid­rop­neu­ma­ti­nė prie­ki­nio til­to pa­ka­ba Ter­rag­li­de (ga­min­to­jas „Da­na Cor­po­ra­tion“). To­kia pa­ka­ba mon­tuo­ja­ma di­de­lę ra­tų ba­zę (2 880 mm) tu­rin­čiuo­se TM mo­de­liuo­se (1 pav.).

 

Vie­to­je dvie­jų dvi­pu­sio vei­ki­mo hid­ro­ci­lin­drų, ly­gi­nant su John De­e­re, įreng­tas vie­nas, o vie­to­je tri­jų hid­rau­li­nių aku­mu­lia­to­rių – du. Trau­kos jė­ga taip pat il­ga, kū­gio for­mos, at­vi­ra iš vir­šaus si­ja per­duo­da­ma ma­sės cent­rui. Ta­čiau ji tvir­ti­na­ma prie trak­to­riaus lie­mens, o ne prie lai­kan­čio­jo rė­mo. Tvir­ti­ni­mo vie­ta taip pat pri­ar­tin­ta kiek ga­li­ma ar­čiau trak­to­riaus ma­sės cen­tro, tai­gi dėl to pa­ge­rė­ja trak­to­riaus sta­bi­lu­mas. Skir­tin­gai nei John De­e­re 6000-ojo­je ir 7000-ojo­je se­ri­jo­se, su­ki­mo mo­men­tas prie­ki­niam va­ran­čia­jam til­tui per­duo­da­mas vie­nu ve­le­nu.

 

Pa­ka­bos ver­ti­ka­li ei­ga – 105 mm, t.y. 45 mm į apa­čią ir 60 mm į vir­šų ho­ri­zon­ta­lės at­žvil­giu. Dėl pa­pil­do­mos, di­des­nės negu 200 kg maz­go ma­sės pa­di­dė­ja prie­ki­niams ra­tams ten­kan­ti ap­kro­va, tai­gi trau­kos jė­ga pa­di­dė­ja taip pat.

 

Pa­ka­bą val­do elek­tro­hid­rau­li­nė val­dy­mo sis­te­ma. Ly­gi­nant su pir­mą­ja TM se­ri­ja, pa­ka­ba dir­ba grei­čiau, nes į hid­ro­sis­te­mą in­teg­ruo­tas spe­cia­lus, spartesnio veikimo hid­rau­li­nis vož­tu­vas. Skir­tin­gai ne­gu TLS II sis­te­ma šio­je sis­te­mo­je pa­ka­bą ga­li­ma pri­vers­ti­nai už­blo­kuo­ti, t.y. elas­tin­gą pa­keis­ti stan­džia. Už­blo­kuo­ti ga­li­ma jun­gik­liu, esan­čiu de­ši­nė­je ka­bi­nos pu­sė­je ant stat­rams­čio. Esant įjung­tai elas­tin­gai pa­ka­bai, ji už­blo­kuo­ja­ma au­to­ma­tiš­kai, pri­klau­so­mai nuo va­žia­vi­mo grei­čio (iki 1,5 km/val. ir esant di­des­niam kaip 12 km/val.).

 

Ter­rag­li­de prie­ki­nio til­to elas­tin­gą pa­ka­bą ga­li­ma įreng­ti tik kar­tu su di­na­mi­ne pa­va­rų dė­že - Ran­ge ar­ba Po­wer Com­mand.

 

Prie­ki­nio til­to elas­tin­ga pa­ka­ba nau­do­ja­ma ir New Hol­land di­de­lės ga­lios kla­sės se­ri­jo­je TG (2 pav.). šiuo­se trak­to­riuo­se Ter­rag­li­de pa­ka­bos ki­ne­ma­ti­ka ir maz­gai šiek tiek pa­keis­ti, at­si­žvel­giant į ma­sy­ves­nį, su­stip­rin­tą prie­ki­nį til­tą bei di­des­nes ten­kan­čias ap­kro­vas. Pa­ka­bos ver­ti­ka­li ei­ga – 112 mm.

Kom­pa­ni­jos „Ca­se IH“ (CNH gru­pė) vi­du­ti­nės ga­lios kla­sės se­ri­jo­je MX Max­xum, kaip ir ana­lo­giškai ga­lios kla­sei pri­ski­ria­mo­se se­ri­jo­se CVX ir CS (tik mo­de­liuo­se: 110; 120; 130 ir 150) prie­ki­nio til­to elas­tin­ga pa­ka­ba yra ne­pri­klau­so­mo ti­po, hid­rop­neu­ma­ti­nė (CVX - stan­dar­ti­nė įran­ga). Pa­mi­nė­ti trak­to­riai – pu­siau rė­mi­nės kon­struk­ci­jos.

 

To­kia pa­ti prie­ki­nio til­to pa­ka­ba es­ti ir aust­riš­ka­me vi­du­ti­nės ga­lios kla­sės Ste­yr CVT (CNH gru­pė), pran­cū­ziš­ka­me Re­nault Ares (Re­nault gru­pė) ir ita­liška­me Lan­di­ni (Lan­di­ni gru­pė). Taip yra ne­at­si­tik­ti­nai, nes juos ga­mi­na ta pa­ti kom­pa­ni­ja – „Car­ra­ro“ (til­to mod. 20.16S1 – 20.29S1).

 

Ne­pri­klau­so­mo ti­po dau­gias­vir­tė pa­ka­ba (3 pav.), kiek­vie­no­je pu­sė­je su­da­ry­ta iš H for­mos vir­šu­ti­nės ir apa­ti­nės svir­čių, prie­šin­go­se pu­sė­se jun­gia­mų vie­nu hid­ro­ci­lin­dru. Ra­tų ste­bu­lės su vie­no­do kam­pi­nio grei­čio šar­ny­rais si­met­riš­kai vir­šu­je ir apa­čio­je pri­tvir­tin­tos prie H for­mos svir­čių.

 

Kaip ir trak­to­rių John De­e­re, Mas­sey Fer­gu­son, New Hol­land, Re­nault, taip ir Ca­se IH pa­ka­bos dar­bas val­do­mas pri­klau­so­mai nuo dar­bo są­ly­gų, elek­tro­hid­rau­liš­kai. Prie­ki­nio til­to elas­tin­gą pa­ka­bą ga­li­ma pri­vers­ti­nai už­blo­kuo­ti ar­ba ka­bi­no­je esan­čiu jun­gik­liu įjung­ti au­to­ma­ti­nio val­dy­mo re­ži­mą. Pa­ka­bos ver­ti­ka­li ei­ga – 90 mm. Elas­tin­ga pa­ka­ba yra stan­dar­ti­nė 50 km/val. grei­čiu va­žiuo­jan­čių trak­to­rių įran­ga.

 

Kom­pa­ni­jos „Fendt“ (AGCO gru­pė) 700-osios ir 900-osios se­ri­jos trak­to­riuose naudojamos skirtingos kinematikos elastingos pakabos. Pir­mo­jo­je, pusiau rėminės konstrukcijos vi­du­ti­nės ga­lios kla­sės se­ri­jo­je įdieg­ta pri­klau­so­mo ti­po prie­ki­nio til­to elas­tin­gos pa­ka­bos ki­ne­ma­ti­ka (4 pav.) ma­žiau pa­na­ši į John De­e­re ir New Hol­land nau­do­ja­mą kom­po­nuo­tę. Fend hid­rop­neu­ma­ti­nės pa­ka­bos svar­biau­sias ele­men­tas – ver­ti­ka­lia kryp­ti­mi svy­ruo­jan­tis U for­mos kronš­tei­nas, prie pusrėmio si­jų tvir­ti­na­mas dvie­juo­se taš­kuo­se. Fendt sis­te­mo­je, kaip ir New Hol­land nau­do­ja­mo­je Ter­rag­li­de kom­po­nuo­tė­je, yra vie­nas dvi­pu­sio vei­ki­mo hid­ro­ci­lin­dras ir dvi azo­tu už­pil­dy­tos sfe­ros: hid­rau­li­niai aku­mu­lia­to­riai. Sfe­ros memb­ra­na pa­da­lin­ta į dvi da­lis, ku­rių vie­no­je – hid­rau­li­nis skys­tis (aly­va), ki­to­je – spū­džios du­jos (azo­tas). Dir­vos ne­ly­gu­mus, smū­gi­nes ap­kro­vas svy­ruo­jan­tis kronš­tei­nas per­duo­da hid­ro­pneu­ma­ti­nei sis­te­mai. Aly­va iš hid­ro­ci­lin­dro be­ko­tės ert­mės pa­ten­ka į aku­mu­lia­to­rių ir spau­džia prie­šin­go­je memb­ra­nos pu­sė­je esan­tį azo­tą. Taip yra amor­ti­zuo­ja­ma prie­ki­nio til­to smū­gi­nė ap­kro­va ir slo­pi­na­ma ei­ga.

 

Au­to­mo­bi­li­nio ti­po pa­ka­bos stan­du­mas val­do­mas elek­tro­hid­rau­liš­kai. Pa­ka­bos U for­mos kronš­tei­nas, nors ir per­duo­da trau­kos jė­gą, ta­čiau ne trak­to­riaus ma­sės cen­trui kaip pvz.: John De­e­re, New Hol­land, o ge­ro­kai ar­čiau esan­čiam taš­kui, nes kronš­tei­nas yra trum­pas. Pa­ka­bos ver­ti­ka­li ei­ga, kaip ir John De­e­re TLS II – 100 mm, po 50 mm į vir­šų ir į apa­čią ho­ri­zon­ta­lės at­žvil­giu. Kaip ir New Hol­land, pa­ka­bą vai­ruo­to­jas ga­li pri­vers­ti­nai už­blo­kuo­ti ju­ti­mi­nio val­dy­mo jun­gik­liu ka­bi­no­je (du jun­gik­liai su in­for­ma­ci­niais švie­sos dio­dais de­ši­nės pu­sės prie­tai­sų kon­so­lė­je).

 

Kom­pa­ni­jos „Deutz Fahr“ (SDF gru­pė) vi­du­ti­nės ga­lios trak­to­rių kla­sei pri­ski­ria­ma Ag­rot­ron se­ri­jos mo­de­lių da­lis (ir iš TTV, ir iš MK 3 gru­pės). Šie trak­to­riai yra pu­siau rė­mi­nės kon­struk­ci­jos. Ka­dan­gi „Deutz Fahr“ vie­na iš pir­mų­jų įdie­gė 50 km/val. trans­mi­si­jas, prie­ki­nio til­to elas­tin­ga pa­ka­ba juo­se – jau yra įreng­ta (40 km/val. mo­de­liuo­se – įren­gia­ma pa­pil­do­mai).

 

Prie­ki­nio til­to pri­klau­so­mo ti­po elas­tin­ga hid­rop­neu­ma­ti­nė pa­ka­ba Deutz Fahr trak­to­riuo­se (5 pav.) tu­ri du (po vie­ną kiek­vie­no­je pu­sė­je) dvi­pu­sio vei­ki­mo hid­ro­ci­lin­drus, tris sfe­ras – hid­rau­li­nius aku­mu­lia­to­rius, ku­rių vie­na da­lis taip pat už­pil­dy­ta azo­tu, ir elek­tro­hid­rau­li­nę val­dy­mo sis­te­mą. Hid­ro­ci­lin­drai tvir­ti­na­mi prie svy­ruo­jan­čio kronš­tei­no, o pats tiltas gali judėti vertikalia ir skersine kryptimis. Pa­ka­bos ele­men­tai tvir­ti­na­mi prie specialaus pus­rė­mio.

 

Deutz Fahr prie­ki­nio til­to elas­tin­gą pa­ka­bą ga­li­ma už­blo­kuo­ti jun­gik­liu iš ka­bi­nos. Tai­gi ji ga­li bū­ti iš­jung­ta, pa­vyz­džiui, dir­bant su ant prie­ki­nio elekt­ro­hid­rau­li­nio kel­tu­vo pa­ka­bin­tais ag­re­ga­tais.

 

Kom­pa­ni­jo­je „Val­tra“ (Par­tek gru­pė) ga­mi­na­mi vi­du­ti­nės ga­lios kla­sės trak­to­riai yra pu­siau rė­mi­nės kon­struk­ci­jos. Va­rik­lis tvir­ti­na­mas prie spe­cia­laus pus­rė­mio, ku­ris sa­vo ruož­tu tvir­ti­na­mas prie in­teg­ruo­to de­ga­lų ba­ko. „Val­tra“ yra kol kas vie­nin­te­lis ga­min­to­jas, nau­do­jan­tis au­to­mo­bi­li­nio ti­po pri­klau­so­mą elas­tin­gą pneu­ma­ti­nę prie­ki­nio til­to pa­ka­bą Ai­res. Mat at­šiau­res­nio kli­ma­to są­ly­go­mis oras, kaip sis­te­mos dar­bi­nis agen­tas, yra pa­ti­ki­mes­nis ne­gu skys­tis, nes pas­ta­ro­jo klam­pa kin­ta ne tik nuo skys­čio am­žiaus, bet ir, svar­biau­sia, - nuo tem­pe­ra­tū­ros. Tai­gi esant že­mes­nėms tem­pe­ra­tū­roms, pa­ka­ba vei­kia tiks­liau, ne­strin­ga.

 

Pa­ka­ba Ai­res mon­tuo­ja­ma Mez­zo/HiTech (tar­pi­nis modelis tarp ma­žos ir vi­du­ti­nės ga­lios kla­sių) ir Me­ga/HiTech (vi­du­ti­nės ga­lios kla­sė) se­ri­jo­se (6 pav.). Ji ga­li­ma tik mo­de­liuo­se su trum­pa ba­ze ir re­ko­men­duo­ti­na su 50 km/val. tran­smi­si­ja. Be­je, ana­lo­giška pa­ka­ba bus mon­tuo­ja­ma ir Me­ga se­ri­ją ne­tru­kus pa­kei­sian­čio­je T se­ri­jo­je. Pa­ka­bos ver­ti­ka­li ei­ga – 51 mm.

 

Abie­jo­se pus­rė­mio pu­sė­se varž­tais pri­tvir­tin­ti U for­mos kronš­tei­nai. Prie­ki­nis va­ran­ty­sis til­tas įmon­tuo­tas tarp dvie­jų kronš­tei­no ąsų. Ąsos ga­le lanks­čiai su­jung­tos su tie­sio­mis svir­ti­mis, ku­rios nu­ties­tos po prie­ki­niu til­tu. Prie­ky­je šios svir­tys su ąso­mis su­jung­tos per du (kiek­vie­no­je pu­sė­je po vie­ną) amor­ti­za­to­rius ir dvi pneu­ma­ti­nes pa­gal­ves, nuo iš­ori­nių pa­žei­di­mų ap­sau­go­to­mis plie­ni­niais gaub­tais. Tvir­ti­ni­mo taš­kuo­se prie­ky­je yra pail­gos ver­ti­ka­lios kiau­ry­mės, ati­tin­kan­čios pa­ka­bos ver­ti­ka­lią ei­gą.

 

Pa­ka­bos pneu­ma­ti­nė sis­te­ma in­teg­ruo­ta į ben­drą trak­to­riaus pneu­ma­ti­nę sis­te­mą. Tai la­bai prag­ma­tiš­kas spren­di­mas, nes kar­tu su ja ga­li­ma pri­jung­ti ir prie­ka­bas su pneu­ma­ti­ne stab­džių sis­te­ma, be to, kom­pre­so­riaus tie­kia­mą orą ga­li­ma pa­nau­do­ti pa­dan­goms pri­pūs­ti, va­ly­mo dar­bams.

 

Kad bū­tų ga­li­ma me­cha­niš­kai už­blo­kuo­ti pneu­ma­ti­nę prie­ki­nio til­to pa­ka­bą, ša­lia prie­ki­nio til­to įreng­ti du fik­suo­jan­tys kaiš­čiai, ku­riuos įki­šus į tam skir­tas an­gas pa­ka­ba me­cha­niš­kai už­blo­kuo­ja­ma, ta­čiau tik vai­ruo­to­jui iš­li­pus iš ka­bi­nos. Šią ope­ra­ci­ją tiks­lin­ga at­lik­ti pvz., prieš ariant pa­ka­bi­na­muo­ju plū­gu, nes įjung­ta pa­ka­ba ga­li truk­dy­ti elek­tro­hid­rau­li­nio kel­tu­vo val­dy­mo sis­te­mai sek­ti dir­vos pa­si­prie­ši­ni­mo jė­gos dy­dį.

 

Vi­sos smū­gi­nės ap­kro­vos dėl pneu­ma­ti­nės elas­tin­gos pa­ka­bos kon­struk­ci­jos ab­sor­buo­ja­mos trak­to­riaus prie­ky­je, va­ran­čio­jo til­to zo­no­je. Be to, pa­ka­ba pri­tai­ky­ta iš­skir­ti­nai trum­pą ba­zę (2 326 mm ir 2 558 mm) tu­rin­čius mo­de­lius vei­kian­tiems svy­ra­vi­mams slo­pin­ti. Tuo tar­pu il­gos si­jos, ku­ri yra ne tik pa­pil­do­mas amor­ti­zuo­jan­tis ele­men­tas, bet ir trak­to­riaus ma­sės cen­trui trau­kos jė­gą per­duo­dan­ti gran­dis, Val­tra trak­to­riuo­se nė­ra.

 

Kom­pa­ni­ja „Mas­sey Fer­gu­son“ (AGCO gru­pė) vi­du­ti­nės ga­lios berėmės ir pu­siau rė­mi­nės kon­struk­ci­jos trak­to­riuo­se (se­ri­jos 6200/8200) mon­tuo­ja hid­rop­neu­ma­ti­nę prie­ki­nio til­to elas­tin­gą pa­ka­bą. Ši se­ri­ja, nors ir nau­ja (6200 pa­si­ro­dė 1999 m., at­nau­jin­ta 8200 Xtra – 2002 m.), pa­ka­bos kon­struk­ci­ją iš­sau­go­jo tą pa­čią, kaip ir nau­do­tą anks­čiau. Šiuo­se trak­to­riuo­se įreng­ta originali pri­klau­so­mo ti­po prie­ki­nio til­to pa­ka­ba QuadLink.

 

Vi­du­ti­nės ga­lios kla­sės trak­to­riuo­se Re­nault (Re­nault gru­pė) nuo 2002 m. mon­tuo­ja­ma šiek tiek pa­keis­ta ne­pri­klau­so­mo ti­po elas­tin­ga, hid­rop­neu­ma­ti­nė prie­ki­nio til­to pa­ka­ba su vien­pu­sio vei­ki­mo hid­ro­ci­lin­drais ir vie­nu aku­mu­lia­to­riu­mi (Pro­ak­tiv ar­ba Car­ra­ro). Pa­ka­bos ver­ti­ka­li ei­ga yra 87 mm (42 mm į vir­šų ir 45 mm į apa­čią nuo ho­ri­zon­ta­lės). Elas­tin­ga pa­ka­ba yra stan­dar­ti­nė įran­ga kai ku­riuo­se Ares 700 ir 800 se­ri­jos mo­de­liuo­se: 725; 735; 815; 825.