- Hab. dr. Antanas POVILIŪNAS LIETUVOS AGRARINĖS EKONOMIKOS INSTITUTAS
- Mano ūkis
Kaip atsirado sodybiniai ūkiai
Vykstant Lietuvoje žemės reformai ir kaimo pertvarkai (1990-2000 m.), greta ūkininko ūkio, žemės ūkio bendrovės buvo sukurtas ir naujas savitas ūkinis darinys – sodybinis ūkis, garantuojantis jo šeimininkui su šeima skurdų gyvenimo lygį ir technologiniu požiūriu gana sudėtingas ir daug darbo reikalaujančias ūkininkavimo sąlygas.
Sodybiniai ūkiai vadinami įvairiai. Plačiausiai paplitęs, ypač statistikos leidiniuose mėgstamas terminas, – kiti gyventojų ūkiai. Teisiniuose aktuose jie dažniau vadinami asmeniniais ūkiais. Tačiau asmeninis ūkis yra ir ūkininkų ūkis. Pasirinktas sodybinio ūkio terminas tiksliau atspindi jo esmę – žemės dirbimą prie gyvenamųjų namų, prie sodybos daržams, sodams ir uogynams įveisti.
Sodybinis ūkis – tai iki 3 ha dydžio ūkis, įstatymiškai įteisintas 1990 m., siekiant išlaisvinti kolūkiečius, valstybinių ūkių darbuotojus nuo tariamai buvusios šių ūkių administracijų savivalės, skiriant jiems žemę asmeninio pagalbinio ūkio veiklai plėtoti. Sugriovus kolektyvinius ir valstybinius ūkius, buvusių ūkių sudėtinės dalies - asmeninio pagalbinio ūkio naudotojai tapo 2-3 ha dydžio žemės sklypų šeimininkais. Tačiau jie prarado pagrindinį pragyvenimo šaltinį - darbo vietas stambiuose prekiniuose ūkiuose ir šių ūkių paramą asmeniniam pagalbiniam ūkiui.
Sodybinio ūkio pirmtakas
Sodybinio ūkio pirmtakas – buvusio kolektyvinio ar valstybinio ūkio nario asmeninis pagalbinis ūkis. Visuomeninio ūkio paskirtis buvo gaminti ir realizuoti žemės ūkio prekinę produkciją. Asmeninio pagalbinio ūkio paskirtis - tenkinti natūrinius valstiečio šeimos poreikius. Atsižvelgiant į dvi kolektyvinio ūkio sudėtines dalis, ir darbas buvo dvejopo pobūdžio: darbas visuomeniniame ūkyje (“darbas kolūkiui”) ir darbas asmeniniame pagalbiniame ūkyje (“darbas sau”).
Stiprėjant kolūkiams, keitėsi ir visuomeninio bei asmeninio pagalbinio ūkio santykiai.
Greta namų ūkio, asmeninio pagalbinio ūkio, orientuoto geriau tenkinti savininko ir jo šeimos poreikius, plėtojosi ir kitokios asmeninės nuosavybės realizavimo formos: individuali darbinė veikla, šeimos ranga, nuomos ir kitokie asmeninio pagalbinio ūkio sutartiniai santykiai su visuomeniniu ūkiu. Šios formos plėtojosi kaip asmeninio ir visuomeninio ūkio savitarpio bendradarbiavimo būdas, kaip tolesnė prekinių ir piniginių santykių raida ūkių viduje.
Visuomeninio ir asmeninio ūkių bendradarbiavimas
Visuomeninis ūkis siūlė vis daugiau ir įvairesnių gamybinių ir socialinių paslaugų asmeniniam pagalbiniam ūkiui ir ūkio teritorijoje gyvenančių kitų gyventojų namų ūkiui. Plito praktika dalį asmeninio pagalbinio ūkio pasėlių įjungti į visuomeninio ūkio sėjomainos laukus, tam panaudojant susikaupusias asmeniniuose tvartuose organines trąšas. Sudorojus derlių, asmeniniam pagalbiniam ūkiui buvo priskaičiuojama derliaus dalis, atsižvelgiant į vidutinį ūkio derlingumą, asmeniniam ūkiui skirtą pasėlių plotą ir įvertinant įterptas organines trąšas. Su asmeninio pagalbinio ūkio šeimininku buvo atsiskaitoma pagal jo pageidavimą - pristatomi išauginti produktai arba apmokama pinigais, įvertinus produktus valstybinėmis supirkimo kainomis.
Kita vertus, asmeninis pagalbinis ūkis galėjo pasiūlyti visuomeniniam ūkiui papildomas paslaugas, sudarydamas žemės ūkio produktų gamybos sutartis ir už tai gaudamas papildomus gamybos išteklius: ariamos žemės, pievų ir ganyklų plotus, visuomeninio ūkio darbinius gyvulius, mechanizavimo priemones ir transportą.
Visuomeninis ūkis palaipsniui perėmė ir ūkio narių bei ūkio teritorijoje gyvenančių kitų gyventojų komunalinį, buitinį ir socialinį aptarnavimą, tam plėtodamas ne tik gamybinę, bet ir socialinę infrastruktūrą.
Socialinė įvairovė
Kolektyvinių ir valstybinių ūkių asmeninis pagalbinis ūkis kūrė savarankiško, nepriklausomo nuo visuomeninio ūkio iliuziją. Tai buvo tarsi amalas, augantis ant medžio ir mintantis jo syvais. Asmeninio pagalbinio ūkio suklestėjimas priklausė ne tik nuo buvusių visuomeninio ir asmeninio ūkio tarpusavio santykių, bet ir nuo asmeninio ūkio šeimininkų iniciatyvos, verslumo.
Dar Lietuvos persitvarkymo sąjūdžio kilimo išvakarėse apie asmeninį pagalbinį ūkį buvo kalbama kaip apie produktyvų, priešpastatant jį kolektyvinio ar valstybinio ūkio išlaidumui, nuostolingumui, neefektyvumui. Šios nuostatos atsispindėjo Sąjūdžio programiniuose dokumentuose. Antai, Lietuvos žemdirbių sąjūdžio programoje, paskelbtoje 1988 m., buvo teigiama, kad asmeninio pagalbinio ūkio, miestiečių kolektyvinės sodininkystės plėtra tarybiniais metais neturėjusi aiškios strategijos, buvusi skatinama pašlijusiai žemės ūkio produktų gamybai pataisyti. Programa teigė, kad pagalbinis ūkis asmeninės iniciatyvos veiksmingumu parodęs, koks bejėgis esąs visuomeninis ūkis. Susidarė vaizdas, kad asmeninis pagalbinis ūkis gali lygiai taip pat sėkmingai gyvuoti ir savarankiškai, atskirtas nuo visuomeninio ūkio.
Teisinė aplinka
Tarsi patvirtinant šį iliuzinį vaizdą, dar 1990 m. imta plėtoti asmeninio pagalbinio ūkio teisinę aplinką. Lietuvos Aukščiausioji Taryba priėmė nutarimą dėl kaimo gyventojų sodybinių sklypų išplėtimo, o Lietuvos Vyriausybė – jį lydintį nutarimą dėl žemės suteikimo asmeniniam ūkiui steigti, jo įforminimo ir apskaitos tvarkos.
Šių teisės aktų idėja buvo atskirti asmeninių ūkių priklausomybę nuo kolektyvinių ir valstybinių ūkių administracijos sprendimų. Tokie gyventojų ūkiai buvo pavadinti asmeniniais ūkiais. Jų steigimas patikėtas apylinkių taryboms. Kaimo gyventojai, norintys naudotis ar jau besinaudojantys asmeniniu pagalbiniu ūkiu, turėjo kreiptis į kolektyvinių ir valstybinių ūkių vadovybes. Jos privalėjo teigiamai išnagrinėti galimybes ir teikti siūlymus apylinkių taryboms. Apylinkių tarybos turėjo priimti galutinius sprendimus dėl žemės sklypų skyrimo. Kolektyvinių ir valstybinių ūkių dirbantieji galėjo pretenduoti į iki 3 ha dydžio, kiti toje vietovėje pastoviai gyvenantys gyventojai – į iki 2 ha dydžio sklypus vienai šeimai, žemę skiriant kiek galima arčiau jų gyvenamosios vietovės.
Iš pradžių sodybinio ūkio žemės buvo priskirtos valstybės išperkamų žemių kategorijai. Tuo būdu, sodybinių ūkių šeimininkai ir naudotojai tapo valstybinės žemės nuomininkais. Vėliau buvo nustatyta, kad šią žemę galima privatizuoti. Pirmumo teisė buvo suteikta ne šios žemės paveldėtojams, bet esamiems naudotojams. Nuo 1995 m. buvo pradėti asmeninio ūkio žemės privatizavimo darbai. Bylas žemei grąžinti arba parduoti rengė įkurtosios agrarinės reformos tarnybos. Jos pagal aplinkybes rengdavo asmeninių ūkių žemės suvestinį ar žemės sklypų dalinio patikslinimo planą. Iškilus būtinumui iš esmės pertvarkyti žemės sklypų išdėstymą, buvo rengiami asmeninių ūkių žemės sklypų pertvarkymo žemėtvarkos projektai.
Taip buvo sukurta sodybinių ūkių kūrimo ir veiklos teisinė aplinka, kai kuriose vietose išryškinusi žemės nuomininkų ir paveldėtojų nesutarimus.