- Dr. Aleksandras KIRKA LIETUVOS ŽEMĖS ŪKO UNIVERSITETAS
- Mano ūkis
Rinkoje vis daugėja traktorių su dinaminiais reduktoriais (kurie leidžia perjungti 3-4 pavaras, nenutrūkstant galios srautui) arba su belaipsnėmis hidromechaninėmis transmisijomis. Kokie jų privalumai, vertinant traktorius praktiniu požiūriu? Siekiant tai išsiaiškinti ir buvo atlikta nemažai palyginamųjų tyrimų. Siūlome susipažinti su bandymų rezultatais. Traktorių su belaipsnėmis transmisijomis palyginamieji tyrimai buvo atlikti Kylio universitete, Niurtingeno aukštojoje technikos mokykloje (Vokietija) bei Šveicarijos tyrimų centre.
100 AJ: Fendt Farmer 410 Vario ir New Holland TS90
Traktoriuje Fendt Farmer 410 Vario įrengta belaipsnė hidromechaninė transmisija, o traktoriuje New Holland TS90 – mechaninė transmisija su 4 laipsnių dinaminiu reduktoriumi.
Fendt vardinė galia 5 proc. didesnė negu New Holland, maksimali galia – 10 proc., o specifinės degalų sąnaudos, esant maksimaliai galiai, traktoriaus Fendt 5,5 proc. didesnės negu New Holland. Vardinės galios režime specifinės degalų sąnaudos skiriasi dar daugiau.
Bandymai buvo atliekami traktoriams važiuojant su dviašėmis cisternomis (tuščių masė 3 200 kg, o maksimali masė – 15 000 kg) kalvotoje, lygioje ir mišrioje vietovėse (keliuose) skirtingu greičio režimu (sparčiu ir ekonomišku).
Kalvotame 5,7 km kelyje įkalnių dydis buvo iki 18 proc. Su tuščia cisterna važiuojančio Fendt vidutinis greitis buvo 4 proc. didesnis negu New Holland, o su pilna cisterna – 8,5 proc. Degalų sąnaudos važiuojant su tuščia cisterna Fendt buvo net 20 proc. didesnės negu New Holland, o važiuojant su pilna cisterna - didesnės tik 6 proc.
Važiuojant ekonomišku režimu (maksimalus greitis ne didesnis kaip 30 km/val.), geresni rodikliai buvo New Holland traktoriaus: vidutinis greitis 11 proc. didesnis negu Fendt, o degalų sąnaudos 11 proc. mažesnės.
Lygioje vietovėje, 21 km ilgio kelyje, su pilna cisterna važiuojant sparčiai, Fendt vidutinis greitis ir degalų sąnaudos buvo 5 proc. didesnės negu New Holland. Važiuojant ekonomišku režimu, Fendt sunaudojo 9,3 proc. mažiau degalų, bet ir greitis buvo 6 proc. mažesnis negu New Holland traktoriaus. Ribojant greitį iki 30 km/val., New Holland greitis 2 proc. didesnis negu Fendt, o degalų sąnaudos 3,5 proc. mažesnės už Fendt.
Mišrioje vietovėje kelio atkarpa buvo 13,2 km ilgio, vietomis su kalneliais.
Keičiant važiavimo režimą iš spartaus į ekonomišką, Fendt su tuščia cisterna sutaupo apie 12 proc. degalų beveik nesumažindamas vidutinio greičio. Važiuojant su pilna cisterna, Fendt degalų sąnaudos buvo 10 proc. didesnės, o pakeitus važiavimo režimą iš spartaus į ekonomišką, Fendt ir New Holland degalų sąnaudos beveik vienodos.
Važiuojant su pilna cisterna, kai maksimalus greitis neviršija 30 km/val., New Holland vidutinis greitis maždaug 6 proc. didesnis negu Fendt, o degalų sąnaudos 8 proc. mažesnės. Važiuojant su tuščia cisterna šiuo režimu, truputį pranašesnis traktorius Fendt: greitis didesnis 3 proc., o degalų sąnaudos mažesnės 3 proc.
150 AJ: Case IH CS 150 ir Case IH CVX 150
Šių dviejų traktorių techniniai duomenys visiškai vienodi, skiriasi tik jų transmisijos. Traktoriuje CS 150 įrengta mechaninė transmisija su keturių laipsnių dinaminiu reduktoriumi, o CVX 150 – belaipsnė hidromechaninė transmisija. Case IH belaipsnės hidromechaninės transmisijos skiriasi nuo Fendt savo konstrukcija bei techniniais rodikliais.
Prieš pradedant palyginamuosius tyrimus, abu traktoriai buvo išbandyti stende.
Gauti parametrai labiau skiriasi tik ant GTV: CVX 150 naudingumo koeficientas didesnis negu CS 150, todėl jo galia maždaug 9 proc. didesnė, o specifinės degalų sąnaudos 7 proc. mažesnės. Taip pat ir traukos galia CVX 150 maždaug 7 proc. didesnė negu CS 150.
Traktorių palyginamieji tyrimai buvo atlikti keturiose technologinėse operacijose: kultivuojant, laistant srutas, presuojant ir važiuojant su priekaba.
Kultivavimas. Traktoriai buvo agreguojami su vienodais Amazone Pegasus kultivatoriais, kurių darbinis plotis 4 m, įdirbio gylis 10 cm, maksimalus greitis 12 km/val. Kad abiejų traktorių darbo sąlygos būtų kuo vienodesnės, sukultivavus pusę ploto, kultivatoriai buvo apkeisti. Traktoriaus CVX 150 su belaipsne transmisija našumas buvo 3 proc. didesnis, o degalų sąnaudos 3 proc. mažesnės negu traktoriaus CS 150. Tai visiškai sutampa su standartinių bandymų rezultatais. Keičiantis dirvos fizinėms-mechaninėms savybėms, traktoriuje CS 150 tekdavo perjungti dinaminį reduktorių vienu laipsniu aukštyn arba žemyn, bet atlikdamas šią technologinę operaciją, traktorius su belaipsne transmisija neparodė didesnių privalumų.
Srutų laistymas. Abu traktoriai dirbo su 10 m3 talpos srutų laistytuvais, kurie srutas skleidžia 12 m pločiu, atstumas nuo fermos iki lauko 2,5 km, o srutų išlaistoma apie 20 m3/ha. Šioje operacijoje CVX 150 traktoriaus našumas buvo maždaug 7 proc. didesnis negu CS 150 (CVX 150 maksimalus greitis 50 km/val., CS 150 – 40 km/val.), o degalų sąnaudos darbo vienetui maždaug 4 proc. didesnės. Be to, traktoriuje su belaipsne transmisija darbo sąlygos laistant srutas geresnės. Traktoriuje CS 150 vieno važiavimo ciklo metu reikėdavo 6 kartus perjungti pavaras ir 27 kartus dinaminį reduktorių, o traktoriuje CVX 150 tereikėjo valdyti akceleratoriaus pedalą ir belaipsnės transmisijos valdymo rankenėlę (Tempomat).
Presavimas. Kviečių šiaudai buvo presuojami Krone Big Pack 127 VFS presu. Priešingai negu tikėtasi, šioje operacijoje traktorius su belaipsne transmisija neparodė didelių privalumų. Jo našumas buvo tik 4 proc. didesnis, o degalų sąnaudos taip pat didesnės maždaug 3 proc. Nors teoriškai traktoriai su belaipsne transmisija turėtų būti iki 20 proc. greitesni, tačiau praktiškai šis skirtumas gerokai mažesnis.
Transportas. Traktoriai dirbo su Krampe priekabomis, kurios tuščios sveria 5 t, o pakrautos – 22 t. Ribojant greitį iki 40 km/val. ir važiuojant su tuščia priekaba, abiejų traktorių greičiai maždaug vienodi, tačiau CVX 150 degalų sąnaudos mažesnės net 23 proc. Elektroninė variklio valdymo sistema sumažina variklio sūkių dažnį iki 1 700 min-1, todėl degalų sąnaudos labai sumažėja. Važiuojant su pakrauta priekaba, CVX 150 greitis didesnis 6 proc., o degalų sąnaudos mažesnės maždaug 10 proc.
Neribojant greičio (kuomet CVX 150 gali važiuoti iki 50 km/val. greičiu), važiuojant su tuščia priekaba, CVX 150 sutaupo apie 10 proc. laiko ir 8 proc. degalų, palyginti su CS 150, o važiuojant su pakrauta priekaba, išvysto 12 proc. didesnį vidutinį greitį ir sunaudoja 3 proc. mažiau degalų.
Išvados. Visose keturiose operacijose traktorius su belaipsne transmisija buvo našesnis. Dirbant su kultivatoriumi ir presu, šis skirtumas buvo labai mažas, tačiau dirbant su srutų laistytuvu ir priekaba – skirtumas gana didelis.
Tęsinys kitame numeryje