23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2019/05
Ar gali pikapas būti tikru mersu?
  • Renaldas GABARTAS
  • Mano ūkis

Kalbant apie gaminamos technikos įvairovę, Vokietijos ir JAV pramonės milžinas „Daimler AG“ jau senokai neturėjo lygių. Koncerno meniu – nuo mažylio A klasės hečbeko iki vilkiko Actros ir nuo „Formulės 1“ seriale dominuojančių bolidų iki smulkiųjų prekybininkų naudojamų „kablukų“. Todėl kai praėjusiais metais „Mercedes-Benz“ pristatė garsiąja trikampe žvaigžde papuoštą X klasės pikapą, apėmė keistas jausmas – kaip galėjo nutikti, kad mersas lig šiol tokio kėbulo tipo automobilio neturėjo?

Tiesa, technikos istorijos žinovai pastarajam teiginiui gali bandyti prieštarauti. 1972 m. Argentinoje esančioje „Mercedes-Benz“ gamykloje nuo konvejerio nuriedėjo vidutinės klasės sedano 220D (W115) modifikacija atviru krovininiu kėbulu. 2013 m. turtingiausiems mūsų planetos benzingalviams buvo pasiūlyta monstrinė G klasės versija Mercedes- Benz G63 AMG 6×6 – pikapas su šešiais ratais ir 536 AG turinčiu varikliu už nekuklius 300 tūkstančių eurų. Tačiau abu egzemplioriai buvo ne kas kita, kaip trumpai gyvavę ratuoti eksperimentai, o ne atskiro segmento modeliai.

Kodėl vokiečiai grįžo prie pikapų temos dabar, galima tik spėlioti. Statistika rodo, kad, nepaisant pastaruoju metu gana dramatiškai nukritusios šios rūšies ratuočių paklausos, Jungtinėse Amerikos Valstijose (labai ilgai tokios mašinos anapus Atlanto dominavo) ir visame likusiame pasaulyje kiekvienais metais nuperkama po daugiau kaip du milijonus pikapų. Tai vis dar sunkiai pakeičiamas energetikų, ryšininkų, statybininkų, ūkininkų ir panašias veiklas praktikuojančių verslo profesionalų darbinis arkliukas. Galimybė važiuoti bekele, gabenti į klasikinį universalą netelpantį krovinį, tempti priekabą ar kokį nors stambių gabaritų agregatą vis dar yra svarbi. Dar daugiau – akivaizdu, kad vis dažniau pirkėjai renkasi prabangesnes versijas. Į medžiokles, kurios tradiciškai priskiriamos prie brangesniųjų laisvalaikio leidimo formų, traukiama visureigiais, kurių vien papildoma ekipiruotė – perdirbta važiuoklė, apsauginiai lankai visureigio priekyje, skydai po variklio karteriu ir pavarų dėže, gervės, galingos LED šviesų patrankos – kukliausiais skaičiavimais verta penkiaženklės sumos. Čia dažnai vyksta neskelbtos varžybos, kieno automobilis atrodys kiečiau. Būtent šiame ringe X klasės pikapas gali siųsti į nokautą beveik visus varžovus vien tuo, kad yra „Mercedes-Benz“ klano atstovas.

Svarbiausias klausimas – ar prabangos sinonimu laikomas mersas nelenda „nuogas į dilgėles“? Kokie svarbiausi šio pikapo koziriai? Kiek ir kokių inžinerinių gudrybių, galinčių maloniai nustebinti, čia įdiegta? Atsakymų dėlionę reikėtų pradėti nuo to, kad X klasės pikapas naujas tik „Mercedes-Benz“ gamoje. Didžioji dalis techninių sprendimų atkeliavo iš „Nissan“ kompanijos laboratorijų. Konstruktoriai panaudojo tą pačią Navara platformą, ant kurios prieš porą metų buvo surinktas prancūziškas pikapo brolis dvynys Renault Alaskan. Grubiai tariant, tai alsuojanti prabanga Navara versija, gaminama „Nissan“ gamyklose Ispanijoje ir „Renault“ gamykloje Argentinoje. Ispaniškas X klasės variantas bus tiekiamas Europai, Australijai ir Afrikai, o argentinietiškas – Amerikos rinkoms.

Partnerystė su „Renault-Nissan“ aljansu reiškia ne tik tai, kad „Daimler AG“ sutaupė krūvas pinigų kurdami naują platformą, bet ir tai, kad „Mercedes-Benz“ pikapas savo elgsena kelyje bus panašus į savo ratuotus pusbrolius. Tačiau tai tikrai yra gera žinia, nes technikos ekspertai būtent naujos kartos pakabą laiko vienu svarbiausių prancūzų ir japonų aljanso kokybinių proveržių. Priekyje pikapas turi nepriklausomą McPherson tipo pakabą, o gale – naują penkių svirčių sistemą, užtikrinančią nepalyginamai komfortiškesnį važiavimą ir geresnį automobilio valdymą. Šiais aspektais kelionė X klasės automobiliu prilygsta klasikiniams visureigiams.

Bene svarbiausias dalykas, palyginti su dažniausiai tokio tipo mašinose naudojama lakštinių lingių pakaba, naujoji svirtinė pakaba yra maždaug 40 proc. minkštesnė, bet kartu leidžia gabenti nevaikiškus krovinius. Techniniame pikapo pase nurodoma keliamoji galia viršija 1 000 kilogramų, o vilkti paskui save jis gali bemaž pusketvirtos tonos – t. y. priekabą su trimis arkliais ar kažką panašaus į aštuonių metrų ilgio jachtą. Net važiuojant be krovinio per „gulinčius policininkus“ ar raupais persirgusiu asfaltu automobilis neerzina nei juntamomis vibracijomis, nei triukšmu. Kadangi interjero apdailai čia panaudotos kokybiškesnės ir prabangos įspūdį sėkmingai kuriančios medžiagos, į teksto pavadinime užduotą retorinį klausimą galima atsakyti netgi nepradėjus vardinti kitų technologinių gudrybių: tikrai taip – X klasės pikapas yra tikrų tikriausias mersas.

O dabar apie tai, kuo „Mercedes- Benz“ šeimos naujokas skirsis nuo Navara ar Alaskan. Visų pirma, kur kas platesnėmis pasirinkimo galimybėmis. Jei japonas su prancūzu siūlomi su dviem vienos 2,3 litro darbinio tūrio dyzelinės jėgainės versijomis (118 ir 140 kW), tai vokietis turi penkis skirtingus dyzelinius variklius. Nuo kuklaus keturių cilindrų X 220 d su 163 AG iki duris į visureigių pasaulio VIP klubą atveriančio V6 tipo motoro X 350 d 4MATIC, leidžiančio disponuoti 258 AG ir 550 Nm maksimaliu sukimo momentu varikliui burzgiant vos 1 400 aps./min. režimu. Bandymams „Mercedes-Benz“ atstovai Lietuvoje skyrė būtent tokią – galingiausią ir prabangiausią versiją, leidžiančią iki 100 km/val. įsibėgėti per 7,9 sekundės. Pabandžius šią deklaraciją patikrinti, automobilis nė vienu plieninio korpuso virptelėjimu neišsidavė, kad toks uždavinys jam keltų rūpesčių. Turint galvoje, kad nuosava pikapo masė siekia 2 346 kg, sprinteriški gebėjimai iš tiesų daro stiprų įspūdį.

Vidutinės degalų sąnaudos, važiuojant įprastais režimais, nesiekia 9 litrų 100 km, o CO2 tarša – maždaug 230 g/km. Prie šių rezultatų svariai prisideda automatinė pavarų dėže 7G-TRONIC PLUS, variklio jėgą ratams perduodanti itin sklandžiai. Priklausomai nuo pasirinkto jėgos agregato, Mercedes-Benz pikapas gali būti komplektuojamas su 6 laipsnių mechanine pavarų dėže ir turėti tik galinius varančiuosius ratus.

Pasirinkus visų varančiųjų ratų modelį drąsiai galima sukti į visišką bekelę. Pikapas siūlomas su paaukštinta 220 mm prošvaisa (standartinė versija 20 mm žemesnė), turi neprastus užvažiavimo-nuvažiavimo kampus (atitinkamai 30 ir 25 laipsniai). Kompanijos atstovai tikina, kad X klasės automobilis gali ropštis 50 laipsnių statumo įkalne ir įveikti 60 cm gylio brastą. Vairuotojo galvosūkius, patekus į sudėtingesnes sąlygas, spręsti padeda pajudėjimo pradžios įkalnėje pagalbos sistema, išlaikanti stabdžių slėgį po darbinio stabdžio atleidimo ir apsauganti automobilį nuo nuriedėjimo. Taip pat išmani sistema Downhill Speed Regulation, parenkanti optimalų važiavimo stačia nuokalne greitį ir padedanti išvengti nevaldomo slydimo. Manevruojant sudėtingame kliūčių ruože galima panaudoti ir tokį dalykėlį kaip 360 laipsnių vaizdą aplink automobilį transliuojančią vaizdo kamerų sistemą.

Įvertinus visus šiuos dalykus, reikia ieškoti atsakymo į klausimą, ar su Premium klasės pikapu kas nors ryšis murkdytis purvuose. Nes – kaip bežiūrėsi – brangesnioji versija kainuoja daugiau kaip 66 tūkst. eurų (kukliausias modelis – beveik 33 tūkst. eurų). O kad X klasės modelis bekelėje neapsikiaulintų, abejonių nėra.

Kita vertus, pats gamintojas akivaizdžiai daugiau dėmesio skiria eksploatacijai civilizuotomis sąlygomis. Automobilis turi bemaž viską, ko reikia saugioms kelionėms asfaltbetonio džiunglėmis. Aktyvus elektroninis stabdymo asistentas padeda sumažinti susidūrimo riziką arba jos padarinius, kelio ženklų asistentas perspėja apie greičio bei lenkimo apribojimus ir tokių ženklų galiojimo pabaigą. Aktyvioji važiavimo juostos laikymosi pagalbinė sistema įspėja netyčia į kitą eismo juostą išvažiavusį vairuotoją ir važiavimo krypties korekcijos stabdžių sistemos įsikišimu padeda grąžinti automobilį atgal į važiavimo juostą. Čia taip pat yra tokie įprasti modernaus automobilio atributai kaip tempomatas, ESP, ABS ir ASR sistemos su didelio efektyvumo iš vidaus vėdinamais diskiniais stabdžiais. Multimedijos sistema COMAND Online su 21,3 cm (8,4 col.) medijos ekranu ir sparčia navigacija 3D žemėlapio atvaizdavimu, interneto naršykle ir t. t. Pagalba nelaimingo atsitikimo ir nedidelio gedimo kelyje atvejais „Mercedes-Benz“ leidžia vieno mygtuko paspaudimu susisiekti su „Customer Assistance Center“ specialistais ir sulaukti profesionalios pagalbos.

Kokios X klasės perspektyvos? Kaip žinia, šiuo metu didžiąją pikapų rinkos dalį pasaulyje užgrobusi „Toyota“, kuriai priklauso maždaug trečdalis visų naujų pikapų rinkos pasaulyje. Tačiau jei Hilux yra archajiškos konstrukcijos juodadarbis, tai Mercedes-Benz – modernus ir gana prabangus, nusitaikęs į visai kitą auditoriją – pasiturinčiųjų, aktyvų laisvalaikio būdą mėgstančiųjų ir savo garažuose greičiausiai jau turinčiųjų kažką panašaus į verslo klasės sedaną, sportišką kupė ar atostogų odisėjoms skirtą vienatūrį. Gali būti, kad tai bus trečiasis automobilis šeimoje, kuriam dėl pirkėjų simpatijų konkuruoti reikia su vieninteliu varžovu – Volkswagen Amarok.

Paskutinis dalykas – net jei X klasės kaina verčia raukyti kaktą, tai viskas, ką sustojus sankryžoje galima perskaityti kitų vairuotojų veiduose, jums greičiausiai patiks.