23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2014/01
Traktorių asortimento naujokai
  • D. Šišlavas
  • Mano ūkis

Tęsiame praėjusiame numeryje pradėtą parodoje „Agritechnica 2013" pristatytų traktorių naujovių apžvalgą.

Grupei CNH priklausančios kompanijos „New Holland" didžiausia naujiena - atnaujintas didelės galios traktorius T8 su pirmąja šios klasės New Holland mašinose įrengta savos konstrukcijos bepakope pavarų dėže Auto Command. Ji savo konstrukcija ir veikimo principu yra analogiška jau anksčiau vidutinės galios traktoriuose T7 pradėtai naudoti AC transmisijai.

Didelis dėmesys New Holland T8 serijos traktoriui dar ir todėl, kad didelės galios mašinų poreikis visose pagrindinėse rinkose auga, jų pritaikomumas plečiasi. Prieš dvejus metus pristatyto I-osios kartos T8 paklausa, palyginti su pirmtaku T8000, ūgtelėjo 60 proc. vien per pirmuosius metus. New Holland T8 gaminamas trijose gamyklose: Rasine (JAV), Kuritiboje (Brazilijoje) ir Naberežnyje Čelny (Rusijoje). Didžiausia dalis (42 proc.) naujų T8 serijos traktorių realizuojami Šiaurės Amerikoje, 18 proc. - Lotynų Amerikoje. Po 20 proc. didelės galios traktorių tenka Europai ir Azijai. Į Lietuvą patenka traktoriai, pagaminti pagrindinėje gamykloje JAV.

Apie šį traktorių jau rašyta „Mano ūkio" 2013 m. rugpjūčio mėn. numeryje. Papildomai galima pridurti, kad traktoriuose įrengti CNH FPT Cursor 6 cl., 9,0 l darbo tūrio varikliai, kurių vardinė galia pagal standartą ECE R120 siekia 367 AG. Papildomas 52 AG pajėgumas iki beveik 420 AG gaunamas, pasitelkus galios didinimo sistemą EPM. Pastaroji sistema aktyvinama automatiškai ir perduodama tik GTV perdava traktoriui važiuojant arba transmisijai, tačiau tik traktoriui viršijus 20 km/val. greitį. Hidraulinei sistemai EPM taip pat naudinga, nes užtikrina pastovų alyvos debitą imtuvams, padidėjus pasipriešinimui traukai ir GTV apkrovai.

Didelės galios traktoriuose įrengta New Holland OEM bepakopė pavarų dėžė Auto Command, kuri didžiausią 50 km/val. greitį leidžia pasiekti, esant itin ekonomiškiems 1 350 min.-1 variklio sūkiams. Pavarų dėžėje įrengti keturi diapazonai, kurių kiekvieno ribose perdavimo skaičius keičiamas bepakopiškai.

Šio traktoriaus pirmtakai TG turėjo trumpiausią (3,01 ir 3,30 m) ratų bazę, o naujojo T8 serijos traktoriaus ji didžiausia klasėje - 3,55 m. Nepaisant didelės ratų bazės, mašina stebina manevringumu. 1,8 m tarpvėžę turinčio traktoriaus apsisukimo spindulys tik 4,97 m, t. y. nedaug didesnis už TG.

Kompanijos „New Holland" ekspozicijoje nemažo dėmesio taip pat sulaukė džinsiniu audiniu padengtas naujasis nedidelės galios T5 serijos traktorius ir pirmoji metanu varoma T6.140 Methane Power mašina. Pastarąją daug kas painiojo su prieš dvejus metus pristatytu vandeniliu varomu traktoriumi NH2, tačiau, nors ir sukonstruotos tos pačios T6 platformos pagrindu, tai dvi skirtingos mašinos, besiskiriančios ne tik išore, bet ir konstrukcija.

Blue Power - prabangi klasė

Stende buvo eksponuojamos trys naujos BP (Blue Power) serijos mašinos: T6.160 (didžiausia variklio galia pagal ECE R120 standartą - 120 kW/163 AG), T7.250 (184 kW/250 AG) ir T8.420 (308 kW/419 AG). Taigi, nuo šiol premium klasės įrangą turinčių ir specialia mėlyna metallic spalva nudažytų New Holland traktorių šeimyna padidėja iki 5 narių. Pagal „Maserati" technologiją nudažytus traktorius nesunku atskirti ir pagal chromu dengtas variklio gaubto groteles bei sidabrinio atspalvio ratlankius. Išskirtiniai markės gerbėjai kabinos interjerą su oda trauktu vairu gali papildyti ir aukštos kokybės oda traukta sėdyne. Pirmąkart BP serijos traktoriai pristatyti 2009 metais.

Verta pažymėti, kad šių metų parodoje dominavo gamintojų dėmesys aukščiausios įrangos ribotos serijos traktoriams. Tokių buvo ne tik kompanijos „New Holland", bet ir „Case IH", „Same Deutz-Fahr" grupės ir „Valtra" stenduose.

Kompanijos „New Holland" atstovų teigimu, kasmet vis daugiau naudotojų siekia įsigyti būtent Blue Power serijos mašinas, pavyzdžiui, tik vieno T7.270 BP modelio, gaminamo Basildone, poreikis Didžiojoje Britanijoje per metus išaugo 30 procentų.

Į visus BP serijos traktorius montuojamos tik bepakopės transmisijos Auto Command. Naujųjų, parodoje pristatytų T6.160 BP, T7.250 BP ir T8.420 BP serijos traktorių standartinėje įrangoje yra daugiafunkcis valdymo porankis SideWinder II, IV-osios kartos valdymo terminalas IntelliView su jutikliniu ekranu, firminė daugiafunkcė valdymo svirtis CommandGrip, naudojama daugumoje savaeigių „New Holland" mašinų.

Galingiausias pasaulyje

Kito CNH grupės nario - „Case IH" - ekspozicijoje vertėjo stabtelėti ties galingiausiu pasaulyje serijiniu žemės ūkio paskirties traktoriumi Case IH Quadtrac 620 EP. Tai atnaujinta mašina, dar labiau nutolusi nuo pirminės ratinės mašinos konversijos į vikšrinę koncepciją. Naujoje serijoje - 7 skirtingi modeliai, kurių pajėgumas nuo 336 kW/457 AG (pagal standartą ISO TR14396) iki 509 kW/692 AG. Modelyje Quadtrac 620 EP variklis generuoja įspūdingą 2 941 Nm sukimo momentą. Palyginimui, naujojo vikšrinio Challenger MT875E pajėgumas 471 kW/641 AG (ISO TR14396) ir 2 875 Nm, o John Deere 9560RT - 453 kW/616 AG ir 2 585 Nm.

Galingiausiame žemės ūkio paskirties traktoriuje įrengtas 6 cl., 12,9 l darbo tūrio FPT Cursor C13 variklis su dviejų pakopų turbokompresorinio pripūtimo sistema, naudingai padidinančia pastovios galios diapazoną bei optimizuojančia variklio šiluminį režimą 4 vožtuvais kiekviename cilindre, užtikrinančiais gerą dujų apykaitą. Pastarasis derinys naudojamas visuose naujuosiuose Quadtrac EP modeliuose, išskyrus silpniausius 450/500 Quadtrac EP. Mažiausiame modelyje papildomai įrengta galios didinimo sistema Power Boost, trumpam laikui vardinę variklio galią padidinanti nuo 336 kW/457 AG iki 369 kW/502 AG.

Verta pastebėti, kad dabar Quadtrac EP turi vieną variklį, ne du kaip anksčiau: 12,9 l darbo tūrio FPT Cursor ir 14,9 l Cummins. Pastarojo variklio atsisakyta.

Case IH Quadtrac EP yra vienas iš pirmųjų didelės galios traktorių, kurio variklis atitinka griežčiausius baigiamojo Etapo IV/Tier 4 išmetamųjų deginių emisijos reikalavimus, naudojant tik vieną priemonę - selektyvinio katalitinio redukavimo SCR katalizatorių. Kompanijos „FPT Industrial" įdiegta Hi-eSCR technologija reiškia ne tik deginių apdorojimą išleidimo trakte naujos kartos SCR katalizatoriumi, bet ir iš pagrindų peržiūrėtą degiojo mišinio ruošimą, cilindrų pripildymą. Nei išmetamųjų dujų recirkuliacija, nei regeneracinis suodžių filtras FPT Cursor C13 jėgos agregate nenaudojamas, bet, pasak „Case IH" specialistų, azoto oksidų (NOX) emisiją išmetamosiose dujose pavyko sumažinti 95 proc. - daugiau nei numato naujieji, nuo 2014 m. sausio 1 d. įsigaliosiantys emisijų reikalavimai. Alyvos keitimo intervalai naujajame variklyje kas 500 motovalandų.

Efficiency Power modeliuose naudojama žinoma dinaminė 16F/2R pavarų dėžė. Didžiausias mašinos su vikšriniais varytuvais greitis, 37 km/val., atitinka analogišką ratinio traktoriaus rodiklį. Galinio elektrohidraulinio keltuvo keliamoji jėga siekia 8 770 daN arba 8,8 t. Quadtrac EP įrengta galinga hidraulinė sistema su kintamo debito 216 l/min. siurbliu. Darbinis slėgis sistemoje gali siekti 210 barų.

Kad būtų užtikrinama reikiama 25,4 t bendrosios masės traktoriaus liečiamoji traukos jėga, naudojami 762 mm pločio vikšrai. Keturių vienodo dydžio vikšrų bendras atraminis paviršius siekia 5,6 m2. Pasak „Case IH" specialistų, naujojo Quadtrac EP atraminis paviršius daugiau kaip ketvirtadaliu didesnis už artimiausių varžovų. Tai leidžia gauti didesnę traukos jėgą, kartu sumažinant dirvos slėgimą.

Pagerintos ir operatoriaus darbo sąlygos. Kabinos Surveyor triukšmo lygis 75 dB(A) ne pats mažiausias klasėje. Šiame vadinamajame XXL dydžio traktorių segmente yra mašinų, turinčių gerokai mažesnį 72 dB(A) rodiklį. Įspūdingu įstiklinimo plotu išsiskirianti Quadtrac EP kabina yra visiškai atskirta nuo traktoriaus liemens, ji turi įrengtą nepriklausomo tipo amortizacijos sistemą su automatine lygio kontrolės sistema. Kabinos amortizacijos sistema - dinaminė, efektyviai slopinanti virpesius vertikalia, išilgine ir skersine kryptimis.

Kaip ir ankstesnieji Case IH Quadtrac EP pradiniai modeliai pagrindiniais mazgais - varikliu, transmisija ir hidrauline sistema - išlieka unifikuoti su ratiniais Steiger EP traktoriais. Kiek mažesnis Quadtrac EP unifikacijos laipsnis yra su to paties galios segmento New Holland T9 traktoriais ir ši unifikacija daugiausia susijusi su transmisija bei hidraulinės sistemos komponentais.

Platininė laida

Vizualiai išraiškingiausias „Case IH" ekspozicijos eksponatas - ribotos serijos Puma 230 CVX Platinum Edition modelis. Platinum Edition serija skirta pažymėti 40 tūkst. Puma mašinų tiražą, per šešerius metų nuriedėjusių nuo Šv. Valentino (St. Valentine), Austrijoje, CNH priklausančios traktorių gamyklos konvejerio. Gamintojo siūlomi penki ribotos serijos, ypatingos įrangos Puma CVX EP modeliai - 170, 185, 200, 215 ir 230 - apimantys nuo 123 kW/167 AG iki 198 kW/269 AG diapazoną. Platinum Edition įranga planuojama ir Puma traktoriams su pakopinėmis dinaminėmis 18/6 (arba 19/6, jei 50 km/val.) pavarų dėžėmis, pradedant 96 kW/131 AG modeliu Puma 130.

Nuo 2007 m. Case IH Puma pergyveno kelis modernizacijos etapus. Šiuo metu gaminama trečioji Puma traktorių karta, kuri yra viena populiariausių vidutinės galios segmente Senajame Žemyne.

Platinum Edition serijos traktoriai išsiskiria ne tik juoda metallic spalva, chromuota išmetimo vamzdžio apsauga, tradiciškai raudonos spalvos, aukštos kokybės oda trauktomis vairuotojo bei instruktoriaus sėdynėmis, oda apsiūtu vairo ratu. Case IH traktorių papildomos įrangos sąraše taip pat atsirado stabdžių antiblokavimo sistema ABS. Planuojama, kad ši sistema bus neatsiejama Platinum Edition įrangos dalis. Gamintojas praneša, kad Case IH Puma Platinum Edition modelius galima užsakyti jau nuo šių metų pradžios.

Dainius ŠIŠLAVAS

Mano ūkis, 2014/01